تاریخ: ۰۴ اسفند ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۳:۲۵
بازدید: ۲۸۲
کد خبر: ۲۹۱۰۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
بازیگران بورس (چهارشنبه یک اسفند)

سهامداران بازار چه سهامی خریدند؟

می متالز - معامله‌گران حقیقی با خریدهای پرحجم خود در سه روز اخیر، توانستند تغییر مالکیت هفتگی را در اختیار گیرند. در معاملات این هفته بیش از 13میلیارد تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی سهامداران حقوقی به حقیقی جابه‌جا شد. «بازیگران بورس» در گزارش هفتگی خود به دنبال بررسی موقعیت خریداران و فروشندگان در بازار سهام است.
سهامداران بازار چه سهامی خریدند؟

به گزارش می متالز، بررسی تغییر مالکیت های صورت گرفته در هفته گذشته نشان از آن دارد که در نخستین روز کاری هفته گذشته، سهامداران عمده با حمایت‌های خود توانستند بیش از 30میلیارد تومان نقدینگی را به پرتفوی خود منتقل کنند. این روند در معاملات روز یکشنبه گذشته نیز با خالص خرید 24میلیارد تومانی حقوقی‌ها دنبال شد. اما از روز دوشنبه و همزمان با موج مثبت تشکیل شده در بورس، سهامداران خرد فعال شدند.

 در روز دوشنبه گذشته 29 بهمن 1397، حدود 9.5میلیارد تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی سهامداران حقوقی به حقیقی منتقل شد. سهامداران خرد در روز سه‌شنبه 30 بهمن نیز روند مزبور را خالص خرید بیش از 20میلیارد تومان حفظ کردند. سرانجام در آخرین روز کاری هفته گذشته نیز 48میلیارد تومان نقدینگی به زمین بازی معامله گران خرد منتقل شد. به این ترتیب برآیند جابه‌جایی‌ها در نخستین روز کاری هفته به 13میلیارد تومان رسید.

جابه‌جایی‌های روز چهارشنبه

در جریان معاملات روز چهارشنبه گذشته 1 اسفند 1397، خرید سهامداران خرد با شدت بیشتری دنبال شد؛ به طوری که این امر موجب شد بیش از 48میلیارد تومان نقدینگی به پرتفوی حقیقی‌های بازار منتقل شود. در این میان سهامداران خرد، خریدهای پرحجمی در نماد فولاد مبارکه داشتند؛ نماد «فولاد» روز چهارشنبه گذشته پس از ثبت افزایش سرمایه 73 درصدی از محل سود انباشته مجددا به مدار معاملات بازگشت و با افزایش بیش از 7.5 درصدی در قیمت پایانی همراه شد.

«فولاد» از انتهای هفته گذشته در پی مجمع عمومی فوق‌العاده شرکت متوقف شده بود. به این ترتیب نماد مزبور مورد استقبال سهامداران خرد قرار گرفت. در نهایت خالص خرید حقیقی ها در این نماد به حدود 21میلیارد تومان رسید.

در ادامه این روند نیز جمع آوری سهام ملی مس ایران قرار داشت. بر این اساس بیش از 16میلیارد تومان نقدینگی به پرتفوی حقیقی های «فملی» منتقل شد. فروسیلیس نیز خالص خرید 11میلیارد تومانی را از سوی معامله گران حقیقی تجربه کرد.

در این میان 30میلیون سهم «فروس» از سوی سهامدار عمده یعنی شرکت کارآفرینان صنعت ذوب فلزات عرضه شد. در این گروه فولاد خوزستان نیز شاهد واگذاری 2میلیون و 500هزار سهم از سوی گروه توسعه اقتصادی پایندگان بود.

حقوقی‌ها چه خریدند؟

بررسی روند خریدهای سهامداران عمده نشان از آن دارد که حقوقی‌ها بیشتری حمایت را از سهام «های وب» داشتند. بر این اساس 9.5میلیارد تومان نقدینگی از سبد سهامداران خرد این نماد به پرتفوی معامله‌گران عمده منتقل شد.

تامین سرمایه لوتوس پارسیان و بانک ملت نیز از دیگر نمادهای مورد توجه حقوقی‌ها در این بازار بودند که هر کدام خالص خرید بیش از 3میلیارد تومانی را از سوی سهامداران عمده تجربه کردند. در نماد «وبملت»، حدود 4میلیون سهم توسط صندوق سرمایه گذاری بازارگردانی ملت خریداری شد.

در نماد ماشین سازی اراک نیز خرید سهم از سوی دو سهامدار عمده صورت گرفت. بر این اساس سرمایه‌گذاری سامان فرهنگیان و سرمایه‌گذاری فرهنگیان هر کدام یک میلیون سهم «فاراک» را خریداری کردند.

در نماد تازه وارد فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش نیز همچنان استقبال از سوی سهامداران خرد ادامه یافت. به این ترتیب سهامدار عمده یعنی گروه مدیریت صنعت خرده فروشی کوروش اقدام به عرضه 5میلیون سهم مزبور کرد.

عناوین برگزیده