تاریخ: ۰۵ اسفند ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۱:۵۶
بازدید: ۲۸۴
کد خبر: ۲۹۲۱۵
سرویس خبر : آهن و فولاد
۲۰۰میلیارد دلار سرمایه برای ساخت‌وساز سوریه نیاز است

فرصت بازسازی سوریه برای بخش خصوصی

می متالز - با ورود به دوره پساداعش روند ساخت‌وساز ویرانه‌ها در سوریه آغاز شده و انتظار می‌رود تقاضای محصولات طویل فولادی برای صادرات به این کشور نیز افزایش پیدا کند.
فرصت بازسازی سوریه برای بخش خصوصی

به گزارش می متالز، سوریه ۲۰۰ میلیارد دلار برای بازسازی اولیه نیاز دارد که اگر ایران بتواند سهمی از این میزان را از آن خود کند، می‌تواند رقم قابل‌توجهی باشد. از آنجاکه واحدهای تولیدی انواع محصولات فولادی به‌ویژه محصولات طویل در داخل کشور در رکود به‌سر می‌برند، درحقیقت بازار سوریه می‌تواند یک بازار ناب برای این محصولات به‌شمار رود.


بازار سوریه در دست ما است

درباره فرصت‌های بازار سوریه و امکان صادرات انواع محصولات فولادی به این کشور، زکریا نایبی، مدیر تحقیق و توسعه فولاد ناب تبریز عنوان کرد: بازار سوریه فرصت بسیار مناسبی برای صادرکنندگان محصولات فولادی به‌شمار می‌رود که به هیچ عنوان نباید این فرصت را از دست داد. شرکت‌های ما درحال‌حاضر مهم‌ترین کشور هدف صادراتی خود را سوریه قرار داده‌اند.
نایبی در ادامه خاطرنشان کرد: البته در زمینه مصرف محصولات فولادی در سوریه محصولات به ۲ بخش تقسیم می‌شوند؛ یک بخش صنعت ساختمان و بخش دیگر حوزه صنعت و ایجاد نیروگاه‌ها و خطوط انتقال برق. در خطوط انتقال برق به سوریه و لبنان ایران بسیار فعال است و قادر شده است این بخش را در دست بگیرد.
وی افزود: درحال‌حاضر محصولاتی که ما برای سوریه و لبنان ارسال می‌کنیم بیشتر در زمینه صنعتی است و بخش ساختمان‌سازی آن هنوز آغاز نشده و مشخص نیست که قراردادهای آن با ایران به چه شکل است و آیا ممکن است ساختمان‌سازی این کشور به‌دست روسیه یا ترکیه بیفتد؟ چراکه این دو کشور صنعت ساختمان‌سازی قوی دارند، به‌ویژه ترکیه در این زمینه بسیار رشد کرده است. اگرچه دولت ترکیه تلاش می‌کند وارد بازار سوریه شود اما در این راستا دولت سوریه همچنان قبول نکرده است.
مدیر تحقیق و توسعه فولاد ناب تبریز با اشاره به این موضوع که سطح ویرانی کشور سوریه آنقدر گسترده است که می‌تواند همزمان برای چند کشور بازار خوبی باشد، گفت: اعلام کرده‌اند حدود ۲۰۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری اولیه برای بازسازی این کشور نیاز است که اگر ایران از این بازار ۲۰۰ میلیارد دلاری ۱۰درصد هم سهم داشته باشد، بیش‌از ۲۰ میلیارد دلار می‌شود که همین مقدار هم رقم قابل‌توجهی است و برابر با ۵۰درصد صادرات غیرنفتی ایران می‌شود.
نایبی ادامه داد: شرکت‌های ایرانی محصولات فولادی خود را به بندر اسکندرون در ترکیه می‌فرستند و از این طریق به سوریه صادر می‌کنند.
وی در ادامه یادآور شد: درحال‌حاضر بازار داخلی ایران مناسب نیست و در رکود به‌سر می‌برد و واحد تولیدی ما کل محصولات خود را - به‌ویژه به سوریه- صادر می‌کند.
مدیر تحقیق و توسعه فولاد ناب تبریز در پاسخ به این پرسش که درحال‌حاضر به رایزنی‌های بیشتری برای در دست گرفتن بازار کامل این کشور نیاز داریم، عنوان کرد: در پی سفر معاون اول رئیس‌جمهوری به این کشور و رایزنی‌هایی که انجام شد و قراردادهایی که به امضا رسید، اوضاع بسیار خوب به‌نظر می‌رسد. البته باید سطح دیپلماسی‌ها در سطح رئیس‌جمهوری باشد.
نایبی در پاسخ به این پرسش که شرکت‌های تولیدی تا چه اندازه می‌توانند رایزنی انجام بدهند، عنوان کرد: درحال‌حاضر سوریه ویران شده است و نهادهایی چون اتاق بازرگانی و نهادهای این‌چنینی فعالی ندارند که بتوان از این طریق وارد شد. اگرچه مهم‌ترین موضوع حال‌حاضر، سرمایه‌گذاری است.
وی همچنین در پاسخ به این پرسش که کیفیت محصولات تا چه اندازه می‌تواند کشور سوریه را برای بازسازی به سمت ما یا کشورهای همسایه دیگر سوق دهد، عنوان کرد: کیفیت بیشتر محصولات ما نه‌تنها از کشوری مانند ترکیه پایین‌تر نیست بلکه بالاتر هم است. محصولاتی با برندهای فولاد مبارکه، فولاد خوزستان، ذوب آهن و ناب و... در کنار محصولات ترکیه‌ای قرار دارد و از لحاظ کیفیت در سطح پایین‌تری نیست و این محصولات به عنوان برند در بازار شناخته شده‌اند. نایبی تاکید کرد: مشتری‌ها دیگر هر محصولی را در بازار نمی‌پسندند و محصول بی‌کیفیت به سرعت از بازار حذف می‌شود. کیفیت و قیمت، ۲ عامل مهم در رقابت صادراتی به‌شمار می‌روند.


نیاز بازار سوریه به محصولات بعد از نوردکاری

درباره نوع محصولاتی که نیاز بازار سوریه در زمینه محصولات فولادی است، فرزاد ارزانی، مدیرعامل فولاد هرمزگان اظهار کرد: بازار سوریه می‌تواند بازار مناسبی برای انواع محصولات فولادی چون تیرآهن و میلگرد و محصولات نهایی باشد.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: البته فولاد هرمزگان جزو بازارهای صادراتی به‌شمار می‌رود اما محصول این واحد برای صادرات به این کشور مناسب نیست. از آنجا که محصولات ما اسلب است، مناسب این کشور نیست چراکه چنین محصولاتی نیاز به نوردکاری دارند که گمان نمی‌کنم در این کشور چنین واحدهایی باشد. از این‌رو واحدهای تولیدی بیلت و میلگرد و تیرآهن ایران باید از این فرصت صادراتی استفاده کنند چراکه مهم‌ترین موضوع در این کشور ساختمان‌سازی است.


کانال‌های صادراتی برای سوریه

همچنین مصطفی عبداللهی، مدیرعامل شرکت نورد فولاد تهران که یک شرکت تولیدکننده تولید ناودانی و نبشی است، عنوان کرد: بازار سوریه می‌تواند بازار مناسبی برای صادرات انواع محصولات فولادی ایران به‌شمار رود اما واحد تولیدی ما هنوز موفق نشده به این بازار ورود پیدا کند. البته بسیاری از شرکت‌ها از طریق کشور ترکیه اقدام به صادرات به بازار سوریه می‌کنند. عبداللهی در ادامه خاطرنشان کرد: واحد ما نیز در حال پیدا کردن کانال‌های ترکیه برای صادرات به بازار سوریه است.


سخن آخر...

جای شکی وجود ندارد که بازار سوریه می‌تواند یک بازار ناب و بکر برای ایران نه‌تنها در انواع آهن‌آلات که در صنایع معدنی، فلزی و غیرفلزی باشد. فراتر از در دست گرفتن این بازار باید روی موضوع کیفیت محصولات ایرانی کار کرد تا این بازار ما را به دلیل بی‌کیفیت بودن محصولات پس نزند.

عناوین برگزیده