تاریخ: ۰۵ اسفند ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۲:۰۵
بازدید: ۱۱۳
کد خبر: ۲۹۲۱۸
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

قلب سیاه زغال‌سنگ همچنان می‌تپد

می متالز - در جهان حرف و حدیث درباره زغال‌سنگ بسیار است و گروه‌های زیست‌محیطی هر آنچه در توان دارند را خرج می‌کنند تا کانی سیاه هر چه بیشتر منزوی‌ شود، با این وجود اما زغال‌سنگ همچنان استخراج می‌شود و می‌سوزد.
قلب سیاه زغال‌سنگ همچنان می‌تپد

به گزارش می متالز، حتی دستاویز دونالد ترامپ برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری قرار می‌گیرد و او با وعده احیای زغال‌سنگ بر سر کار می‌آید. برای بقای زغال‌سنگ با وجود تلاش‌هایی که صرف می‌شود تا تولید برق با سوزاندن آن متوقف شود، دلایل گوناگونی وجود دارد. زغال‌سنگ از سایر منابع تولید انرژی مانند هسته‌ای، گاز طبیعی و نفت ارزان‌تر است. هر چند تولید برق با نیروگاه‌های آبی هم ارزان تمام می‌شود اما دردسرهای خود را دارد؛ از جمله اینکه دسترسی به منابع آب در فصول مختلف یکسان نیست. به طور مثال در فصول گرم، مصرف برق و تقاضا برای آب بالاست و حجم آب پشت سدها پایین می‌آید؛ در فصول سرد نیز آب پشت سد در مناطق سرد یخ می‌زند، در حالی که مصرف برق به منظور ایجاد گرمایش در اوج قرار دارد.
از نظر سیاسی هم زغال‌سنگ از ثبات بیشتری برخوردار است و بیشتر می‌توان به آن اتکا کرد. برای استفاده از آن لازم نیست با تحریم کشورهای دارای ذخایر نفت، سر و کله زد و با محدودیت ذخایر گاز طبیعی روبه‌رو شد. همچنین بخش تولید و استخراج زغال‌سنگ در مقایسه با دیگر منابع تولید انرژی مانند هسته‌ای، گاز طبیعی، نفت و تولید برق در نیروگاه‌ها، استعداد بیشتری در تولید فرصت‌های شغلی دارد؛ مشاغلی که شامل طیفی از فعالیت‌ها از استخراج و انتقال به تجهیزات فرآوری گرفته تا سوزاندن و از بین بردن درست خاکستر زغال‌سنگ می‌شود.
همچنین با وجود اعتراض‌هایی که به دلیل تاثیر منفی سوزاندن زغال‌سنگ در افزایش گرمایش زمین به آن می‌شود، هنوز هیچ جایگزین شایسته‌ای برای این کانی سیاه و ارزان پیدا نشده است.

ثمن رحیمی‌راد / روزنامه‌نگار

عناوین برگزیده