تاریخ: ۰۸ اسفند ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۳:۰۶
بازدید: ۴۳۳
کد خبر: ۲۹۵۶۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

نقاط ضعف عملکرد بهمن «شسپا»/ به دنبال جرقه‌ای برای جبران عقب‌ماندگی سهم

می متالز - نفت سپاهان عملکرد بهمن را با عملکردی تولیدی نسبتا ضعیف به بازار ارائه کرده است. با این حال این شرکت با فروش بخشی از موجودی توانسته عقب‌افتادگی تولید را جبران کند.
نقاط ضعف عملکرد بهمن «شسپا»/ به دنبال جرقه‌ای برای جبران عقب‌ماندگی سهم

به گزارش می متالز، رویه قیمتی سهام نفت سپاهان چندان مطابق با انتظارات نبوده است و در این میان با وجود انتظار برای سودآوری مناسب در سال جاری و همچنین سال آینده اما انتظارات در این خصوص برآورده نشده است. در چنین شرایطی بعضا به انتظار برای افزایش سرمایه این شرکت به عنوان محرک قیمتی اشاره می‌شود.

 نفت سپاهان در بهمن فروش حدود 292 میلیارد تومانی را به ثبت رساند. نرخ فروش محصولات جانبی انتظارات را برآورده نکرده است. اما نکته نگران‌کننده در عملکرد بهمن نفت سپاهان تولید کمتر از 49 هزار تنی محصولات این شرکت است. میانگین تولید ماهانه در 10 ماه نخست سال مالی حدود 55 هزار تن بوده است. همچنان اخبار مشخصی از علت ضعف تولید در این شرکت منتشر نشده است اما احتمال تداوم فشار کمبود آب و همچنین خوراک بر تولید وجود دارد. در حالی‌که این انتظار وجود داشت در نیمه دوم سال بر مقدار تولید این شرکت افزوده شود اما کاهش مقدار تولید عامل نگرانی سهام‌داران شده است.

با این حال ذخایر مناسب از محصولات باعث شده که این شرکت در تامین اعداد مورد نظر فروش مشکلی نداشته باشد. در چنین شرایط برآورد سودآوری این شرکت از اهمیت بالایی برخوردار است.

برآورد از عملکرد زمستان «شسپا»

«دنیای بورس» در گزارش‌های پیشین به بررسی سودآوری ماهانه پاییز نفت سپاهان پرداخته بود. با این حال سودآوری محقق‌شده در عملکرد واقعی شرکت با توجه به تغییرات عجیب هزینه‌های تولید در صورت‌های مالی از انتظارات تا حدودی کمتر بود. در شرایط کنونی بار دیگر به برآورد سودآوری ماه‌های زمستان پرداخته شده است.

در این خصوص با توجه به مشخص بودن مبالغ فروش دو ماه نخست زمستان تنها به برآورد هزینه‌ها، پرداخته شده است. همچنین در برآورد هزینه‌ها نیز سعی شده که حالت محافظه‌کارانه‌ای برای سود خالص در نظر گرفته شود. نرخ دلار مبنای تامین خوراک (لوبکات و ایزوریسایکل) از پالایشگاه‌های داخلی نیز حدود 8900 تومان در نظر گرفته شده است. بر این اساس سود هر سهم «شسپا» در دی به حدود 95 تومان و در بهمن با وجود کاهش تولید به حدود 65 تومان می‌رسد. ادامه این روند نشان می‌دهد که این شرکت توانایی ساخت سود حدود 75 تومانی را برای اسفند و در مجموع سود حدود 235 تومانی را برای زمستان سال جاری خواهد داشت. به این ترتیب این شرکت در سال مالی جاری توانایی ساخت سود حدود 946 تومانی را در حالت محافظه‌کارانه خواهد داشت.

در سال مالی آینده نیز با توجه به فرض حذف ارز 4200 تومانی به عنوان مبنای محاسبه نرخ خوراک روانکاران (مشابه نیمه دوم سال جاری)، فرض شده است که با مجوز سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان افزایش 20 درصدی قیمت فروش محصولات روانکار داخلی را نسبت به پاییز شاهد باشیم. در چنین شرایطی اگر نرخ دلار خوراک و فروش مطابق با نیمه دوم سال جاری در نظر گرفته شود با فرض تولید ماهانه 54 هزار تن محصول (31 هزار تن روانکار و 23 هزار تن محصولات جانبی)، به نظر می‌رسد در حالت محافظه‌کارانه باید در انتظار سود حدود 730 تومانی را برای شرکت را داشت.

قیمت هر سهم نفت سپاهان در لحظه تنظیم این گزارش حدود 2900 تومان بوده است. در شرایطی که عمده نمادهای بورسی در جهت نسبت قیمت به درآمد پیش رفته‌اند اما به نظر می‌رسد نفت سپاهان با سناریوهای محافظه‌کارانه نیز هماهنگ نشده است. یکی از دلایل این موضوع می‌تواند ابهامات موجود در صورت‌های مالی این شرکت باشد که همچنان فعالان بازار را در خرید سهام این شرکت مردد نگه داشته است. بر این اساس احتمال ادامه این روند تا انتشار محرک تازه‌ ادامه پیدا کند. از سوی دیگر این احتمال نیز وجود دارد که نفت سپاهان با ضعف تحلیلی بازار مواجه باشد که در این شرایط نیز تجربه نشان می‌دهد که با تلنگرهای کوچک نیز سهم مسیر خود را پیدا می‌کند. در این خصوص سهام فولاد مبارکه بعد از افزایش سرمایه بخشی از عقب‌ماندگی خود از عوامل بنیادی را جبران کرد و این موضوع بعد از افزایش سرمایه سنگین نفت سپاهان نیز می‌تواند تکرار شود. البته در خصوص فولاد مبارکه محرک‌های بیرونی مانند بهبود قیمت‌های جهانی فولاد و همچنین نرخ دلار نیز به رشد قیمتی سهام کمک کردند با این حال آن‌چه زمینه‌ساز رشد این سهم شد وضعیت مناسب بنیادی غول فولادی کشور است.

البته نمی‌توان احتمال خطا در تحلیل نیز ارائه‌شده را به صورت کامل رد شود و ممکن موارد پنهانی وجود داشته باشند که ریسکی برای سودآوری شرکت ایجاد کنند و هراس را برای فعالان بازار رقم بزنند. با این حال بر اساس وضعیت کنونی متغیرها انتظارات بالا مطرح شده است.

عناوین برگزیده