تاریخ: ۰۸ اسفند ۱۳۹۷ ، ساعت ۲۲:۵۶
بازدید: ۱۰۸۷
کد خبر: ۲۹۶۲۵
سرویس خبر : انرژی

افزایش بهره‌وری ژنراتورهای بادی به کمک هوش مصنوعی

می متالز - گوگل در حال کار روی پروژه‌ای برای پیش‌بینی وضعیت باد در مناطق مختلف است؛ سیستم هوشمندی که می‌تواند بهره‌وری و اتکاپذیری توربین‌های بادی را به شکل قابل ملاحظه‌ای افزایش دهد.
افزایش بهره‌وری ژنراتورهای بادی به کمک هوش مصنوعی

به گزارش می متالز، استفاده از انرژی بادی به عنوان یکی از اصلی‌ترین منابع انرژی‌های بازگشت‌پذیر خصوصا در مناطق بادخیز این روزها به سرعت در حال فراگیر شدن است، با این حال میزان بهره‌وری ژنراتورهای بادی کاملا متکی به وضعیت وزش باد در شرایط مختلف است.
در این میان، شرکت گوگل با کمک شرکت انگلیسی «دیپ مایند» DeepMind در حال توسعه و آزمایش سیستم هوشمندی برای بهبود بهره‌وری توربین‌های بادی است.
توسعه این سیستم هوشمند از سال پیش آغاز شد و کار اصلی آن در حقیقت ابداع روشی مبتنی بر یادگیری ماشینی برای برآورد میزان انرژی تولیدی ژنراتورهای بادی در 36 ساعت آینده است، بر این اساس فقط کافی است تا سیستم با اطلاعات هواشناسی و داده‌های وضعیت کنونی ژنراتور تغذیه شود تا بتواند پیش‌بینی‌های نسبتا دقیقی را ارائه دهد و به این ترتیب کاربر می‌تواند روی میزان قابل اتکایی از انرژی تولیدی حداقل در 36 ساعت آینده حساب کند.
شرکت DeepMind که این روزها به عنوان یکی از پیشگامان حوزه هوش مصنوعی شناخته می‌شود کار خود در این حوزه را در سال 2010 شروع کرد و چهار سال بعد توسط آلفابت -شرکت مادر گوگل- خریداری شد و تقریبا تمامی پروژه‌های مرتبط با هوش مصنوعی گوگل و آلفابت این روزها توسط همین شرکت یا با همکاری آن در دست اقدام است.

عناوین برگزیده