تاریخ: ۱۴ اسفند ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۲:۲۵
بازدید: ۱۳۳
کد خبر: ۳۰۱۳۶
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

آمار دقیق «معادن نیازمند احیا» در دست نیست

می متالز - طرح احیای معادن کوچک و متوسط به پیشنهاد خانه معدن ایران مطرح شده است.
آمار دقیق «معادن نیازمند احیا» در دست نیست

به گزارش می متالز، به نظر من اگر این طرح عملیاتی شود، بسیاری از مشکلات معدنکاران رفع خواهد شد.
نبود بازار مناسب برای محصولات این معادن و همچنین دور بودن این معادن از فناوری جدید باعث شده است که این معادن رونق چندانی نداشته باشند اما موفقیت در این مسیر نیازمند سرمایه‌گذاری قابل توجه است. از این‌رو شرکت‌های بزرگ خصوصی باید در این مسیر با دولت همراه شوند.
اما تا امروز آمار دقیقی از معادنی که نیاز به احیا دارند در دست نیست چراکه معادن نیازمند احیا در ایران پراکنده هستند. باید به این نکته توجه کرد که با رونق این معادن، مشاغل وابسته به آن نیز پیشرفت قابل توجهی خواهند کرد. در واقع یک شغل معدنی برای ۷شغل مرتبط، کار ایجاد می‌کند. وقتی چنین قابلیتی در معادن وجود دارد باید با تمام توان برای احیای معادن متروک تلاش کنیم.
لازم است به این نکته اشاره کنم که بر اساس قانون معادن، دولت موظف به تامین زیرساخت‌هاست. برای شکوفایی فعالیت‌های معدنی باید زیرساخت‌ها را در معادن ایجاد کنیم. شماری از معادن در مناطقی قرار گرفته‌اند که امکان دسترسی به آنها وجود ندارد. حتی اگر شرکتی بخواهد از این معادن بهره بگیرد مدت‌ها درگیر اخذ مجوز ایجاد راه از منابع طبیعی می‌شود اما دولت، خود را متعهد به تامین زیرساخت‌ها در معادن نکرده است.
بسیاری از معضلات معدنکاران با مسئولان محیط‌زیست با تعامل در حال حل شدن است. بهتر است از این فرصت بیشتر بهره بگیریم و در راستای احیای معادن کوچک و متوسط تلاش ویژه کنیم.

فرزاد اسدی / رئیس خانه معدن گیلان

عناوین برگزیده