تاریخ: ۱۸ اسفند ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۳:۱۳
بازدید: ۲۰۹
کد خبر: ۳۰۴۲۱
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
هشدار نماینده شاهرود و میامی در مجلس:

تمدید مجوز معدن بوکسیت تاش شاهرود تبعات اجتماعی و امنیتی دارد

می متالز - نماینده شاهرود و میامی در مجلس شورای اسلامی بابیان اینکه تمدید مجوز معدن بوکسیت شاهرود تبعات اجتماعی و امنیتی خواهد داشت، گفت: بارها درباره این تبعات منفی به مسئولان هشدار داده‌ایم.
تمدید مجوز معدن بوکسیت تاش شاهرود تبعات اجتماعی و امنیتی دارد

به گزارش می متالز، سید حسن حسینی شاهرودی درباره فعالیت معدن بوکسیت تاش، بابیان اینکه بیش از یک سال است که درگیر بوکسیت تاش هستیم و جلسات متعددی با شورای معادن استان سمنان و شهرستان شاهرود نیز با حضور مسئولان گذاشته‌شده همچنین تعهداتی که شرکت آلومینای ایران مبنی بر الزامات زیست محیطی و مباحث منابع طبیعی، محدوده، آب و آبراه‌هایی که نخاله‌های معدنی آن‌ها را مسدود کرده‌اند، مطرح‌شده است.

وی با تاکید بر اینکه در معدن بوکسیت درختچه‌های هیرکانی چون اورس از بین رفته است، افزود: ایرادات زیادی به معدن بوکسیت توسط محیط‌زیست، منابع طبیعی، امور آب و همچنین راه و ترابری وارد شد که غالب این مسائل به نتیجه نرسیده و ما شاهد بوده‌ایم که در یک سال اخیر اقدام مؤثری توسط شرکت آلومینای جاجرم در رفع خساراتی که به محیط‌زیست و منابع آبی واردشده، صورت نگرفته است.

 

عدم اراده مسئولان درزمینهٔ برخورد با تخلفات معدن بوکسیت

عضو خانه ملت گفت: ما تا امروز سکوت رسانه‌ای کرده بودیم و اقدامات خودمان را از سوی مبادی قانونی پیگیری شامل شورای معدن استان، استاندار، فرماندار، دستگاه‌های ذی ربط، وزیر صمت و … دنبال می‌کردیم اما احساس می‌شود که اراده‌ای برای برخورد با این تخلف بزرگ وجود ندارد.

حسینی شاهرودی بابیان اینکه علی‌رغم مکاتبات بسیاری که در حوزه مخالفت با تخریب‌های معدن داشته‌ایم گویا اراده‌ای درزمینهٔ برخورد با تخلفات معدن بوکسیت تاش وجود ندارد، بیان کرد: ما هشدارهای لازم را به همه مسئولانی که تصمیم‌گیرنده هستند داده‌ایم که اگر پروانه این شرکت تمدید شود، تبعات اجتماعی و امنیتی جدی خواهد داشت و این امر به مسئولانی برمی‌گردد که به تخلفات معدن بی‌توجه هستند.

وی در پاسخ به سؤالی با موضوع دلیل عدم پاسخگویی ادارات منابع طبیعی و محیط‌زیست درباره تخلفات محیط زیستی معدن تاش، بیان کرد: من تذکرات لازم را به وزیر داده‌ام و اگر این امر ادامه پیدا کند قطعاً نسبت به طرح سوال از او اقدام خواهم کرد و وزیر باید در مجلس پاسخ گوی اعمال این معدن باشد.

 

اگر مجوز بوکسیت تمدید شود برخورد خواهم کرد

نماینده شاهرود و میامی در مجلس گفت: تمام اسناد و مدارک نشان‌دهنده تخریب شدید محیط‌زیست است و در جلسه‌ای که در ۲۵ شهریور ۹۷ با مسئولیت معاونت امور اقتصادی استاندار سمنان برگزار شد ۱۴ بند مصوبه داشت که تمام این بندها باید انجام می‌شد برای مثال دریکی از بندها قیدشده که فرماندار شاهرود مکلف است اگر هر یک از این بندها در موعد مقرر خودش اجرایی نشده باشد، باید نسبت به انسداد معدن اقدام کند و یک ماه هم برای این امر مهلت داده‌شده است.

حسینی شاهرودی ادامه داد: بعد از گذشت دو ماه مجدداً فرماندار شاهرود جلسه‌ای را برگزار و در آن جلسه اعلام کرده که غالب تعهدات بوکسیت تاش عملی نشده است و برابر همان مصوبه باید فعالیت معدن تعطیل شود لذا اکنون دو ماه از آن تاریخ می‌گذرد اما متأسفانه هنوز ما شاهد فعالیت معدن بوکسیت هستیم.

وی تاکید کرد: قطعاً با توجه به اتمام مهلت پروانه معدن بوکسیت تاش که در تاریخ ۱۹ اسفندماه است، می‌بایست شاهد تعطیلی و اتمام فعالیت این معدن باشیم اگر غیرازاین باشد، ما برخوردها و اقدامات قانونی خودمان را به عنوان ناظر مجلس در شورای عالی معادن خواهیم داشت.

عناوین برگزیده