تاریخ: ۱۹ اسفند ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۴:۴۸
بازدید: ۲۷۵
کد خبر: ۳۰۵۰۰
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
با بهره‌برداری از بزرگ‌ترین واحد صنعتی و معدنی مکانیزه تولید سرب کشور با حضور جهانگیری رقم خورد

توجه بخش خصوصی به بازیافت سرب و مس

می متالز - بزرگ‌ترین واحد صنعتی و معدنی مکانیزه تولید سرب کشور، فاز اول اکتشاف و بهره‌برداری از معدن مس طرود و نوسازی قدیمی‌ترین صنعت ذوب مس کشور در سازمان توسعه منابع انرژی وزارت دفاع با حضور معاون اول رئیس‌جمهوری به بهره‌برداری رسید.
توجه بخش خصوصی به بازیافت سرب و مس

به گزارش می متالز، معاون اول رئیس‌جمهوری، شنبه (۱۸ اسفند) به منظور بهره‌برداری از چند طرح تولیدی و صنعتی به همراه امیر حاتمی، وزیر دفاع به استان سمنان سفر کرد.
مجتمع مکانیزه تولید سرب کشور با ظرفیت بازیافت سالانه حدود ۵۰ میلیون انواع باتری‌های فرسوده وسایل نقلیه بر اساس آخرین استانداردهای زیست‌محیطی داخلی و بین‌المللی به مرحله بهره‌برداری رسیده است. این مجتمع قادر است تا ۶۰ هزار تن انواع آلیاژهای سربی و ۱۰ هزار تن مس کاتد با درجه صادراتی از مواد اولیه معدنی و مواد ثانویه را تولید کند. در اجرای این طرح، تمام تمهیدات لازم مربوط به مسائل زیست‌محیطی بر اساس استانداردهای جهانی به منظور حفظ سلامت منابع آب و خاک و کارکنان لحاظ شده است.
همچنین با حضور اسحاق جهانگیری به وسیله ویدئو کنفرانس، فاز اول معدن سرب و مس و کارخانه کنسانتره معدنی آغاز شد.


ادغام بانک‌ها تصمیم انقلابی در نیروهای مسلح بود

معاون اول رئیس‌جمهوری، ادغام بانک‌های وابسته به نهادهای نظامی را تصمیمی انقلابی در نیروهای مسلح دانست و گفت: ۳ سال برای این ادغام بررسی‌های لازم انجام شده بود.
اسحاق جهانگیری در سفر به استان سمنان و در آیین بهره‌برداری از بزرگ‌ترین واحد فلزی غیردولتی کشور در شهرستان آرادان افزود: بانک‌های نیروهای مسلح نسبت به بانک‌های خصوصی شرایط بهتری داشتند و در مجموع تصمیم به ادغام این بانک‌ها گرفته شد. این اقدام با موافقت رهبر معظم انقلاب همراه بود.
وی تاکید کرد: ادغام مجموعه بانک‌های نیروهای مسلح با کمترین دغدغه در بین این نیروها، مردم و سهامداران انجام شد و مسئله اقتصادی ویژه‌ای پیش نیاورد.
جهانگیری ادامه داد: این ادغام، بار غیرمتعارفی نیز به دولت وارد نکرد و نیروهای مسلح هم از این کار استقبال کردند.
معاون اول رئیس‌جمهوری افزود: امریکا جنگ اقتصادی با ایران را با ایجاد اتاق جنگ در وزارت خزانه‌داری خود برنامه‌ریزی کرد که هدف آن فروپاشی اقتصاد ایران بود.
وی با بیان اینکه برای خیلی از کشورهای اروپایی و دیگر کشورها پرسش این بود که چگونه ایران فرو نپاشید، گفت: در برخی مسائل، مردم ایران اذیت شدند و مشکلاتی در برخی کالاها به‌وجود آمد اما هیچ کجای دنیا به این مسائل، فروپاشی نمی‌گویند.
جهانگیری در ادامه سخنانش بیان کرد: برخی به دروغ می‌خواهند ایران را به عنوان مشکل منطقه معرفی کنند اما کشور ما در تمام مسائل، بخشی از راهکارهای آرامش منطقه است.
وی یکی از شاخه‌های اصلی تحریم علیه ایران را فلزات گرانبها، مس و فولاد عنوان کرد و گفت: با وجود این تحریم‌ها، صنایع فولاد و مس در ایران به هیچ بحرانی برنخورده است.
وی ادامه داد: در این حوزه، نه تنها تولید متوقف نشده بلکه طرح‌های توسعه مورد نظر نیز محقق شده‌اند.
معاون اول رئیس‌جمهوری اضافه کرد: بهره‌برداری از بزرگ‌ترین واحد فلزی غیردولتی کشور در شهرک صنعتی فجر ۲ در شهرستان آرادان، تولید مس کشور را به ۳۸۰ هزار تن در سال می‌رساند، در حالی که مصرف آن در کشور بین ۱۲۰ تا ۱۵۰ هزار تن برآورد می‌شود.
وی این امر را به معنای وجود ظرفیت بزرگ صادراتی در کشور عنوان کرد و گفت: بیشتر استان‌های کشور دارای ذخایر و انواع معادن هستند.
جهانگیری به عنوان نمونه به توان کشور در تولید سالانه ۲۰۰ هزار تن روی، اشاره و بیان کرد: مصرف این فلز در کشور ۵۰ هزار تن برآورد شده و باقیمانده تولید آن، ظرفیت صادراتی به شمار می‌رود.
وی به برنامه‌های پیش‌بینی شده برای فلزات پیشرفته موجود در کشور تاکید کرد و گفت: پیش‌بینی‌های لازم برای تیتانیوم و برخی فلزات کاربردی دیگر که معادنش در کشور وجود دارد، انجام شده است.
معاون اول رئیس‌جمهوری گفت: در بزرگ‌ترین واحد فلزی غیردولتی کشور در شهرک صنعتی فجر ۲ در شهرستان آرادان، انتقال تجهیزات و روزآمد کردن فناوری، نماد بارزی دارد.
وی ادامه داد: این واحد، کمترین مسائل زیست‌محیطی را به همراه دارد و از معدن تا فرآوری، زنجیره کاملی را شامل می‌شود.
جهانگیری اضافه کرد: سیستم زیست‌محیطی قوی در این واحد تولیدی به کار گرفته شده است و ذرات مضر خروجی نیز دوباره مورد استفاده قرار می‌گیرند.


سمنان، استان پرظرفیتی است

معاون اول رئیس‌جمهوری ادامه داد: سمنان در حوزه‌های فرهنگی، تاریخی، زیربنایی، زیرساختی و اقتصادی از استان‌های راهبردی کشور است.
وی سمنان را از استان‌های صنعتی و معدنی مهم کشور برشمرد که دارای ذخایر غنی خدادادی است.
جهانگیری بیان کرد: با وجود کویری بودن، این استان به لحاظ کشاورزی وضعیت مناسبی دارد و مردم سختکوش سمنان بهترین تولیدات را در کشور عرضه می‌کنند.
وی با اشاره به اینکه این استان، ۲ رئیس‌جمهوری به کشور تقدیم کرده است، گفت: فعالیت، با مدیریت یک رئیس‌جمهوری اهل استان سمنان باعث افتخار ما است.
گفتنی است، در سفر یک روزه جهانگیری به استان سمنان، بزرگ‌ترین واحد فلز غیردولتی کشور در شهرک صنعتی فجر ۲ شهرستان آرادان و کشتارگاه صنعتی طیور در شهرک صنعتی اِیوانَکِی شهرستان گرمسار به بهره‌برداری رسید.
طرح واحد صنعتی تولید انواع فلزات در ۱۰۰ هکتار مساحت در شهرک صنعتی فجر ۲ شهرستان آرادان با اشتغالزایی برای ۳۰۰ نفر با حضور معاون اول رئیس‌جمهوری بهره‌برداری شد و در این واحد صنعتی، ظرفیت تولید سالانه ۶۶ هزار تن سرب و مس مهیاست.
میزان سرمایه‌گذاری در اجرای این طرح، یک هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال است و مجوز اولیه با موضوع انتقال گروه صنعتی شهید عارفی به خارج از تهران در سال ۱۳۹۲ در کمیسیون زیربنایی هیات دولت، تصویب و دوره اجرای آن ۱۳۹۳ تا ۱۴۰۰ تعیین شده بود.
اجرای این طرح در سال ۹۳ پس از مالکیت زمین و رفع مشکلات زیرساختی آب، گاز و برق کلنگ‌زنی شد.
از اهداف اساسی اجرای این طرح، توسعه زیرساخت‌های مهم اقتصادی کشور در بخش خودرو، صنعت دفاعی و افزایش توان رقابتی توسعه صادرات است.
گرمسار، غربی‌ترین شهرستان استان سمنان و دارای وسعت ۵ هزار و ۱۸۲ کیلومتر مربع و جمعیتی حدود ۷۰ هزار نفر است که از شمال به دماوند، از غرب به ورامین، از شرق به شهرستان آرادان و از جنوب به کویر مرکزی محدود می‌شود و در ۱۱۰ کیلومتری غرب مرکز استان سمنان قرار دارد.


بهره‌برداری از خط فرآوری مواد معدنی معدن طرود شاهرود

اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری، طرح خط فرآوری مواد معدنی مس در معدن طُرود شاهرود را نیز در قالب سفر یک روزه به غرب استان سمنان بهره‌برداری کرد.
این خط، منبع تغذیه کارخانه فجر ۲ در شهرستان آرادان و بخش مس شهید فتاحی است که به صورت ویدئو کنفرانس با حضور معاون اول رئیس‌جمهوری و امیر سرتیپ امیر حاتمی، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح از شهرستان آرادان استان سمنان بهره‌برداری شد. این خط معدنی در طُرود شاهرود، خاک‌های کم عیار یک درصدی مس را استخراج و فرآوری کرده و به کنسانتره‌های بیش از ۴۰ درصد تبدیل می‌کند و به کارخانه فجر ۲ انتقال می‌دهد.
این خط معدنی مس، اکنون ۶۰ کارگر و متخصص بومی دارد که کار لیچینگ و کنسانتره‌سازی را انجام می‌دهد. جهانگیری در سخنانی در این آیین معدن را از بخش‌های کلیدی کشور دانست که می‌تواند در آینده نقش مهمی در توسعه داشته باشد. وی تاکید کرد: سمنان از استان‌های معدنی کشور است که دارای معادن فلزی و سایر شاخه‌های معدنی است و فعالیت خوبی هم دارند.


جلوگیری از خام‌فروشی

معاون طرح و برنامه کارخانه فجر ۲ درباره این طرح گفت: ظرفیت یک خط این واحد معدنی ۱۴۰۰ تن مس با محتواست که به صورت کنسانتره تولید می‌شود.
مسعود رضایی با بیان اینکه به زودی خطوط بیشتری برای کنسانتره مس در معدن طرود ایجاد می‌شود، خاطرنشان کرد: وجود این خط معدنی در کنار کارخانه فجر ۲ در راستای اجرای سیاست‌های فرآوری معدنی است.
وی طرود را یکی از ذخیره‌گاه‌های مهم مس کشور دانست و اضافه کرد: با ایجاد این مجموعه در استان سمنان گام موثری در جلوگیری از خام‌فروشی و خاک کم عیار در مسیر افزایش ارزش افزوده برداشته می‌شود و زنجیره تولید از معدن تا محصول نهایی در استان تکمیل می‌شود.
وی یادآور شد: با بهره‌برداری از این مجموعه معدنی در استان سمنان، واحد کوره‌های مس و سرب غنی‌آباد تهران با سابقه ۸۰ سال به طور کامل از مدار فعالیت خارج می‌شود که کمک مهمی به بهبود شرایط زیست‌محیطی مرکز کشور می‌کند.


بازیافت ۶۶ هزار تن سرب و مس

فرماندار آرادان در حاشیه بهره‌برداری از این واحد صنعتی اظهار کرد: این واحد صنعتی در ۱۰۰ هکتار و با اشتغالزایی برای ۳۰۰ نفر با حضور معاون اول رئیس‌جمهوری بهره‌برداری شد. مجتبی بوربور با بیان اینکه در این واحد صنعتی، سالانه ۶۶ هزار تن سرب و مس تولید می‌شود، گفت: میزان سرمایه‌گذاری در اجرای این طرح یک هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال است.
وی خاطرنشان کرد: مجوز اولیه اجرای این طرح با موضوع انتقال گروه صنعتی شهید عارفی به خارج از تهران در سال ۱۳۹۲ در کمیسیون زیربنایی هیات دولت، تصویب و دوره اجرای آن ۱۳۹۳ تا ۱۴۰۰ تعیین شده بود.
بوربور ادامه داد: اجرای این طرح در سال ۹۳ پس از مالکیت زمین و رفع مشکلات زیرساختی آب، گاز و برق کلنگ‌زنی شد.
فرماندار آرادان گفت: از اهداف اساسی اجرای این طرح، توسعه زیرساخت‌های مهم اقتصادی کشور در بخش خودرو، صنعت دفاعی و افزایش توان رقابتی توسعه صادرات است.

عناوین برگزیده