تاریخ: ۱۹ اسفند ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۷:۲۲
بازدید: ۹۵
کد خبر: ۳۰۵۴۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

۱۴ میلیارد دلار صادرات در بخش صنعت

می متالز - آمارها نشان می‌دهد در ۹ ماه ۱۳۹۷، ارزش صادرات بخش صنعت ۱۴ میلیارد دلار و صادرات بخش معدن ۲/ ۹۷۰ میلیون دلار شده است. مطابق با داده‌های آماری در ۹ ماه ۱۳۹۷، صادرات کالاهای غیرنفتی ۹/ ۸۶ میلیون تن با ارزش ۴/ ۳۳ میلیارد دلار برابر ۳/ ۲۸ میلیارد یورو، نسبت به مدت مشابه سال قبل به لحاظ وزنی ۲‌درصد کاهش و به لحاظ ارزش دلاری ۴/ ۵‌درصد و یورویی ۸/ ۲‌درصد رشد داشته است.
۱۴ میلیارد دلار صادرات در بخش صنعت

به گزارش می متالز، همچنین میزان واردات به کشور ۹/ ۲۳ میلیون تن به ارزش ۶/ ۳۲ میلیارد دلار برابر ۷/ ۲۷ میلیارد یورو به ترتیب ۳/ ۱۳، ۹/ ۱۵ و ۶/ ۱۷‌درصد کاهش را نشان می‌دهد. ارزش صادرات بخش صنعت در این دوره ۱۴ میلیارد دلار و صادرات بخش معدن ۲/ ۹۷۰ میلیون دلار ثبت شده است. همچنین ارزیابی‌ها نشان می‌دهد در ۹ ماه سال ۹۷ تعداد ۴۲۸۷ فقره پروانه بهره‌برداری با میزان سرمایه‌گذاری ۱/ ۴۲ هزار میلیارد تومان و اشتغال ۷۶۵۰۵ نفر صادر شده که به ترتیب در تعداد ۹/ ۳‌درصد، در سرمایه‌گذاری ۸/ ۱۰۴‌درصد و در اشتغال ۷/ ۱۰‌درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد داشته است. همچنین تعداد ۱۶ هزار و ۶۹۴ فقره جواز تاسیس با پیش‌بینی سرمایه‌گذاری ۲/ ۲۱۶ هزار میلیارد تومان و پیش‌بینی اشتغال ۳۹۳ هزار و ۴۵۵ نفر صادر شده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل به ترتیب ۹/ ۱۸، ۱/ ۸۹ و ۳/ ۲۴‌درصد رشد را نشان می‌دهد. مجوزهای صنفی صادر شده ۸/ ۲۹۲ هزار فقره بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱/ ۵‌درصد افزایش داشته است. در بخش معدن تعداد ۷۵۸ فقره پروانه اکتشاف، ۳۷۰ فقره گواهی کشف و ۴۳۶ فقره پروانه بهره‌برداری صادر شده است که نسبت به دوره قبل در تعداد پروانه اکتشاف ۹/ ۸‌درصد و گواهی کشف ۳/ ۰‌درصد رشد و پروانه بهره‌برداری ۷/ ۲۱‌درصد کاهش داشته است. میزان اشتغال پروانه‌های بهره‌برداری معدنی صادره ۳۵۶۱ نفر بوده که ۱/ ۲۰‌درصد کاهش را نشان می‌دهد. تسهیلات پرداختی بانک‌ها و موسسات اعتباری در ۹ماه ۱۳۹۷ به بخش صنعت و معدن با افزایش ۱/ ۱۶‌درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل به ۵/ ۱۳۷ هزار میلیارد تومان رسیده است. در بخش بازرگانی نیز ۶/ ۶۵ هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شده است که رشدی برابر با ۴/ ۱۶‌درصد را نشان می‌دهد. در این میان سهم تسهیلات بخش صنعت و معدن و بازرگانی، به ترتیب ۵/ ۲۸ و ۶/ ۱۳‌درصد بوده است.

از سوی دیگر در ۹ ماه ۱۳۹۷ در بخش حمل‌ونقل جاده‌ای، کالاهای داخلی ۳/ ۲۱۸ میلیون تن و ترانزیت کالاهای جادهای ۳ میلیون تن بوده که در بخش کالاهای داخلی ۷/ ۶‌درصد رشد و در ترانزیت کالاهای جاده‌ای ۵/ ۳۷‌درصد کاهش را نشان می‌دهد. در ۹ ماهه ۱۳۹۷ از میان ۴۴ محصول منتخب صنعتی و معدنی، ۲۲ محصول رشد و ۲۲ محصول کاهش تولید داشته‌اند. سنگ‌آهن با ۲۷ میلیون تن، ۹/ ۷‌درصد و فولاد خام با ۱۷ میلیون تن، ۸/ ۹‌درصد رشد تولید داشته‌اند. انواع سواری با ۸/ ۷۰۲ هزار دستگاه ۹/ ۳۱‌درصد و لوازم خانگی (شامل تلویزیون، یخچال و فریزر، ماشین‌لباسشویی) با ۱/ ۱۶۴۵ هزار دستگاه، ۷/ ۲۷‌درصد و سیمان با ۴/ ۴۱ میلیون تن، ۴/ ۱‌درصد کاهش تولید داشته‌اند. در ۹ماه ۱۳۹۷ تعداد ۵۰ طرح سرمایه‌گذاری خارجی صنعتی، معدنی و تجاری، با مجموع سرمایه‌گذاری ۸۳۷ میلیون دلار، به تصویب هیات سرمایه‌گذاری خارجی رسیده است.

عناوین برگزیده