تاریخ: ۱۹ اسفند ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۷:۴۲
بازدید: ۲۴۷
کد خبر: ۳۰۵۵۶
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری:

معدنکاران 972 میلیارد تومان به منابع طبیعی یزد زیان وارد کردند

می متالز - مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری یزد گفت: در دوره‌های گذشته بهره برداران و فعالان بخش معدن خسارت‌های زیادی به عرصه های طبیعی استان وارد کرده اند، که برای جبران خسارت ها، باید حداقل 972 میلیارد تومان بودجه صرف شود.
معدنکاران 972 میلیارد تومان به منابع طبیعی یزد زیان وارد کردند

به گزارش می متالز، محمدرضا آخوندی روز یکشنبه به مناسبت هفته منابع طبیعی ( 15 الی 21 اسفند) در آیین بهره برداری از ساختمان اداره منابع طبیعی و آبخیزداری بخش عقدا از توابع شهرستان اردکان افزود: از ابتدای سال تا پایان بهمن 1397، یک ‌میلیون و 100 هزار هکتار استعلام فعالیت معدنی از منابع طبیعی درخواست شد که با 134 هزار هکتار آن موافقت شد.
وی با بیان اینکه بهره برداری غیراصولی از معادن نقش مؤثری در تخریب عرصه های طبیعی دارد، یادآور شد: سال های گذشته، 75 هزار هکتار از اراضی استان توسط معادن خسارت‌ دید.
وی تصریح کرد: مبلغ برآورد شده مربوط به معادنی است که از منابع طبیعی استعلام و مجوز بهره‌ برداری داشته‌اند و اگر معادنی که بدون استعلام از منابع طبیعی فعالیت دارند به این ارقام اضافه شود، خسارت وارده به عرصه های طبیعی حاصل از فعالیت‌های معدنی، بیش از این است.


وی با اشاره به اینکه امسال 200 میلیون دلار از صندوق توسعه ملی برای سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور منظور شد، افزود: سهم ریالی یزد از این مبلغ 15.2 میلیارد تومان است و طرح‌هایی که از این محل آغاز شد، هم اکنون از پیشرفت فیزیکی 80 درصدی برخوردار است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری یزد یادآور شد: سال آینده نیز 150 میلیون دلار از محل صندوق ذخیره ارزی برای سازمان جنگل‌ها و مراتع در نظر گرفته ‌شد، امیدواریم بتوانیم سهم یزد از این مبلغ را به 25 میلیارد تومان برسانیم .
همچنین سرپرست فرمانداری اردکان افزود:‌ امروز به برکت نظام جمهوری اسلامی زیرساخت ها و خدمات از قبیل آب ،‌ برق و مخابرات به دورترین نقاط کشور رسیده است.
علیرضا جدیدی با بیان اینکه برای رساندن خدمات بهتر اداره ها به نقاط کوچک انتقال یافت ، اظهار داشت:‌ مردم برای حل مشکلات شان دیگر مجبور نیستند به مراکز استان یا شهرستان مراجعه کنند .
وی درخواست کرد، اداره ها و سازمان هایی که برخی واگذاری ها بر عهده آنهاست تعامل و هماهنگی بهتری با هم داشته باشند و با مشارکت هم اشخاص و سرمایه گذاران را با رضایت خاطر کمک کنند .
همچنین امام جمعه عقدا تخریب منابع طبیعی را ضربه به سلامت جامعه و محیط زیست دانست و افزود: با توسعه منابع طبیعی به مردم و بشریت کمک کردیم .
حجت الاسلام حسینی زاده اظهار داشت :‌ هماهنگی ، رفاقت و دلسوزی در بین مسئولان رفاه را در بین مردم ایجاد خواهد کرد.
وی خود را دوستدار منابع طبیعی معرفی کرد و یادآور شد:‌ شما با خدمت به مردم می توانید به جایی برسید که هیچ عارفی نرسید، به مردم عشق بورزید و خود را خادم آنها بدانید چرا که مسئولیت در قبال مردم یک لیاقت است.
همچنین رئیس اداره منابع طبیعی اردکان به اهمیت حفظ منابع طبیعی و توسعه پوشش گیاهی اشاره کرد و خاطر نشان ساخت: بخش عقدا به دلیل گستردگی معادن، وجود صنایع و مراتع با پوشش گیاهی مناسب و فعالیت دامداران بومی و غیر بومی اهمیت خاصی در زمینه منابع طبیعی داشته است.
مرتضی افخمی گفت: امید است با راه اندازی واحد منابع طبیعی بخش عقدا خدمت رسانی به مردم این بخش به نحو شایسته تری صورت پذیرد.
وی همچنین از زحمات بخشداری و شورای اسلامی شهر عقدا در احداث و آماده سازی ساختمان منابع طبیعی تشکر کرد.
در این آیین از 2 دهیار نمونه که در بخش حفاظت منابع طبیعی فعال بود تجلیل به عمل آمد.
مساحت کل شهرستان اردکان 2 میلیون و 309 هزار هکتار، مراتع آن یک میلیون و 600 هزار هکتار، جنگل دست کاشت 6هزار و 130هکتار ، جنگل طبیعی با احتساب بیشه زار و درختچه زار 87هزار و 352 هکتار و کل منابع طبیعی شهرستان 2 میلیون و 294 هزار و 848 هکتار است.
مرکز شهرستان 98 هزار نفری اردکان در 60 کیلومتری شمال شهر یزد قرار دارد.

عناوین برگزیده