تاریخ: ۱۹ اسفند ۱۳۹۷ ، ساعت ۲۱:۰۸
بازدید: ۱۸۱
کد خبر: ۳۰۶۰۷
سرویس خبر : آهن و فولاد
علی محمدی، معاون منابع انسانی و امور اجتماعی شرکت فولاد خوزستان

بر چالش‌های خود در زمینه مسئولیت‌های اجتماعی فائق آمدیم

می متالز - مسئولیت‌های اجتماعی از موضوعات بسیار مطرح و تاثیرگذار در شرکت‌های موفق و اصولی جهان است. شرکت‌های بزرگ در کشورهای توسعه‌یافته با بهره‌گیری از روش‌های مختلف، مسئولیت‌های اجتماعی خود را به بهترین نحو انجام می‌دهند که دلیل اصلی این امر، اهمیت منافع جامعه و محیط پیرامون در راستای رسیدن به اهداف بزرگ و مهم خود است.
بر چالش‌های خود در زمینه مسئولیت‌های اجتماعی فائق آمدیم

به گزارش می متالز، ایران در زمره کشورهای در حال توسعه قرار دارد و با الگوبرداری درست از اقدامات شرکت‌های موفق جهان و ترویج آن‌ها می‌تواند در بسترسازی مناسب برای پیشرفت شرکت‌ها و جامعه، گام‌های موثری بردارد. برای آنکه در جریان اقدامات شرکت فولاد خوزستان در زمینه اجرای مسئولیت اجتماعی قرار بگیریم. فولاد خوزستان به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین واحدهای تولید فولاد کشور توانسته با انجام مسئولیت‌های اجتماعی متنوع و کاربردی خود، موفقیت‌های بزرگی را در سال‌های گذشته به دست آورد از جمله مهم‌ترین اقدامات فولاد خوزستان در راستای عمل به مسئولیت‌های اجتماعی می‌توان به ساخت ورزشگاه، احداث کمربند سبز و اقدامات فرهنگی دیگر اشاره کرد.

مسؤلیت‌های اجتماعی شرکت‌ها از جستارهای مبحث «اخلاق کسب و کار» است که به نقش شرکت‌ها درحوزه اجتماع می‌پردازد. مسؤلیت اجتماعی مجموعه وظایف و تعهدات شرکت در جهت حفظ، مراقبت و کمک به جامعه‌ و محیطی است که در آن فعالیت می‌کند. این مسئولیت از ابعاد  اقتصادی و مالی فراتر می‌رود و منافاتی با قانون ندارد.

 بر خلاف نگاه سنتی به مدیریت و کسب و کار، سازمان‌ها دیگر فقط در مقابل سهامداران‌شان مسئول نیستند و نباید فقط به افزایش سود کوتاه مدت آنان بیاندیشند بلکه جامعه نیز یکی از ذی‌نفعان شرکت‌ها محسوب می‌شود. مسئولیت اجتماعی (CSR) یعنی اینکه سازمان‌ها در مقابل جامعه‌ای که در آن فعالیت می‌کنند مسئولند زیرا از منابع انسانی، طبیعی و اقتصادی آن بهرهبرداری می‌کنند.

مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها (CSR)، به درک تأثیرات اقتصادی، اجتماعی و زیست‌محیطی کسب‌و‌کار  بر جامعه اشاره دارد. CSR با هدایت و اداره‌ کسب‌و‌کار و اقدامات آن به شیوه‌ای اخلاقی و مسئولانه مرتبط است. می‌توان با استفاده‌ و اجرای مؤثر آن، بهره‌وری و سودآوری شرکت را افزایش داد. CSR یعنی برخورداری از نگرشی مسئولانه و فراتر رفتن از حداقل الزامات قانونی درعین پایبندی به اصول.

 

اقدامات شرکت فولاد خوزستان در زمینه مسئولیت اجتماعی

مجموعه فولاد خوزستان به‌عنوان یکی از ‌‌بزرگ‌ترین تولیدکنندگان فولاد خام در کشور، وظایف گسترده‌ای نسبت به جامعه محلی خود برعهده دارد و خوشبختانه با مدیریت اصولی و بهره‌گیری از کادر مجرب، این واحد توانسته بر تمامی چالش‌های خود در زمینه مسئولیت‌های اجتماعی فائق  آید و تاثیرات مثبتی را در حوزه‌های مختلف از خود بر جا بگذارد.

 فعالیت‌های انجام‌شده شرکت فولاد خوزستان در راستای مسئولیت‌های اجتماعی را می‌توان به چندین بخش گوناگون تقسیم کرد  ؛ اجرای اقدامات زیست محیطی به‌منظور کاهش اثرات منفی فعالیت صنعتی، اجرای فعالیت‌هایی در زمینه ورزش، فرهنگ، ایجاد خدمات رفاهی برای روستاهای اطراف، افزایش رفاه کارکنان و...

 

به‌دنبال تحقق افزایش رفاه عمومی

مقوله رفاه عمومی جامعه از اصلی‌ترین مصادیق مسئولیت‌های اجتماعی است که به بخش‌های گوناگونی تقسیم می‌شود  در این بین کمک‌های عام‌المنفعه و همکاری با موسسات خیریه در راستای رفاه عمومی جامعه از مهم‌ترین آن‌هاست. اقدامات انجام شده شامل کمک به مراکز فرهنگی و حوزه‌های علمیه، مساجد و پایگاه‌های مقاومت بسیج با تمرکز بر تقویت ارزش‌های فرهنگی به‌ویژه در روستاهای همجوار با شرکت و همچنین مشارکت در امر ورزش همگانی و قهرمانی مانند باشگاه فرهنگی ورزشی آینده‌سازان فولاد خوزستان  است. از دیگر فعالیت‌های انجام شده در این راستا می‌توان به انجام تکالیف قانونی شامل پرداخت مالیات عملکرد، مالیات بر ارزش‌افزوده و مالیات حقوق و عوارض زیست‌محیطی اشاره کرد. در این راستا ساخت ورزشگاه 25هزار نفری با تجهیزات مدرن ورزشی در استان خوزستان را می‌توان ‌‌بزرگ‌ترین دستاورد مسئولیت‌های اجتماعی این شرکت برشمرد.

از دیگر اقدامات انجام شده، می‌توان به احداث مسجد و حسینیه در روستای محروم قلعه‌چنعان اشاره کرد. همچنین آموزش و تحصیل همواره یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های مناطق محروم به‌شمار می‌رود که در راستای پاسخ به این نیاز اساسی شرکت فولاد خوزستان اقدام به اختصاص زمین برای ساخت مدرسه در روستای قلعه‌چنعان کرد و امید می‌رود با تکمیل آن، گامی موثر در راستای تعلیم و تربیت کشور برداشته شود.

تهیه بسته‌هایی شامل کمک‌های نقدی و غیرنقدی حمایتی و توزیع آن‌ها در طول سال میان ساکنان روستاهای اطراف از دیگر اقدامات موثر در معیشت مردم این منطقه کم‌بضاعت است که ازسوی این شرکت دنبال می‌شود.

از دیگر حوزه‌های مربوط به مسئولیت‌های اجتماعی ترغیب و تشویق کارکنان به انجام فعالیت‌های خیریه و عام‌المنفعه است که از جمله آن‌ها می‌توان به رویکرد مشارکتی کارکنان در فعالیت‌های اجتماعی اشاره کرد. در راستای انجام این مهم، کارکنان شرکت فولاد خوزستان با حضور در فعالیت‌های گوناگون توانستند پاسخ مناسبی به این مسئولیت‌ها بدهند. از جمله این فعالیت‌ها می‌توان به مشارکت 363نفر از کارکنان در اهدای خون، مشارکت در فعالیت‌های سیاسی استان از جمله انتخابات و حوزه‌های انتخاباتی در سال گذشته، مشارکت 3600نفری در نهاد بسیج و 600نفر در امر بازسازی عتبات عالیات اشاره کرد. اقدامات یادشده تمامی فعالیت‌های کارکنان این واحد نبوده و مشارکت 600 نفر از آن‌ها در طرح اکرام ایتام را نیز می‌توان از جمله فعالیت‌های دیگر آن‌ها در این راستا دانست.

 

به حفظ محیط زیست  پایبندیم

محیط‌زیست یکی از مهم‌ترین پارامترهای مسئولیت‌های اجتماعی  است که در راستای حفظ و نگه‌داری آن، شرکت فولاد خوزستان اقدام به احداث کمربند فضای سبز داخل و نواحی اطراف شرکت با مساحتی افزون بر 500هکتار کرده است. به‌منظور حراست از این موهبت الهی، شرکت فولاد خوزستان اقدام به محافظت از منابع طبیعی با انجام پروژه‌های بهره‌وری و راه‌اندازی انرژی‌های تجدیدپذیر و پاک، مدیریت و بازیافت زباله و پسماند و بهینه‌سازی مصرف سوخت کرده که تاثیرات چشمگیر این اقدامات در سال‌های آینده نمایان خواهد شد. در راستای اهمیت به محیط‌زیست، پروژه‌های متعددی ازسوی شرکت فولاد خوزستان تکمیل شده و به اجرا در آمده است.

همچنین شرکت فولاد خوزستان با بهره‌گیری از نیروهای مجرب توانسته اقدامات موثری را در زمینه مدیریت پساب‌ها و منابع آبی و نیز جلوگیری از آلودگی هوا انجام دهد. این شرکت سعی دارد با بازگردانی و بازیافت ضایعات خروجی علاوه بر کاهش آلودگی‌های زیست‌محیطی، موجبات جلوگیری از هدررفت سرمایه‌های داخلی را نیز فراهم کند.

 

دیگر اقدامات فولاد خوزستان در زمینه مسئولیت اجتماعی

پاسخگویی به نظارت و حضور مردم و نهادهای علمی یکی دیگر از مصادیق مسئولیت‌های اجتماعی به‌شمار می‌رود و شرکت فولاد خوزستان در راستای انجام این مهم، موفق به میزبانی از بازدیدکنندگان زیادی شده است. این شرکت تا کنون توانسته از 5874نفر در بازدیدهای عمومی شامل مراکز آموزشی و دانشگاه‌ها، 251نفر در بازدیدهای خصوصی و 32 گروه را در بازدیدهای ویژه، میزبانی و پذیرایی کند.

عناوین برگزیده