تاریخ: ۲۲ اسفند ۱۳۹۷ ، ساعت ۰۹:۴۹
بازدید: ۱۹۷
کد خبر: ۳۰۷۸۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

افزایش ۵۳۸ واحدی شاخص کل بورس تهران در پی تداوم رشد دلاری‌ها/ قیمت‌های جهانی همچنان به نفع بازار سهام

می متالز - بورس تهران دیروز هم در مسیر رشد گام برداشت و توانست ضمن ثبت صعودی ۵۳۸ واحدی خود را به سطح ۱۶۷ هزار و ۹۱۰ واحد برساند.
افزایش ۵۳۸ واحدی شاخص کل بورس تهران در پی تداوم رشد دلاری‌ها/ قیمت‌های جهانی همچنان به نفع بازار سهام

به گزارش می متالز، معاملات بازار سهام در حالی آغاز شد که از همان ابتدا به واسطه رشد دو هزار و 900 واحدی دیروز شاخص، تصور یک حرکت صعودی برای دیروز دور از انتظار نبود. بر این اساس حرکت دیروز شاخص مثبت شروع شد و در ادامه معاملات، به واسطه سبز پوشی نمادهای دلاری توانست به روند افزایشی خود ادامه دهد. نماگر اصلی بازار سهام که در نهایت سطح 167 هزار و 909 واحد را برگزید، توانست دیروز به واسطه ادامه دار شدن استقبال از نمادهای دلاری، رشدی 538 واحدی را شاهد باشد.

با نگاهی به نمادهای موثر بر شاخص کل بورس می‌توان دریافت که دیروز هم بازار سهام کشور در مسیر همراهی با رویدادهای قیمتی در بازارهای جهانی، قدم برداشته است. این ادعا از آنجا ناشی می‌شود که در روزهای اخیر شاهد نوسان رو به بالای قیمت در بسیاری از کامادیتی‌ها من جمله نفت و فلزات اساسی بوده‌ایم. افزایش یاد شده که دیروز نیز ادامه دار بوده است سبب شد تا دیروز نیز شاهد رشد قیمت در نمادهای فلزی و پتروپالایشی باشیم. دور جدید افزایش قیمت نفت که چندی است به واسطه کاهش تولید عربستان سعودی شروع شده بود، دیروز توانست هر بشکه طلای سیاه را به قیمت 67 دلار در هر بشکه برساند. همین عوامل سبب شد تا نمادهای «فولاد»، «فملی»، «تاپیکو» و «شتران» به ترتیب بیشترین تاثر را بر رشد دیروز دماسنج اصلی بورس داشته باشند.

 

آمار و ارقام بازار

شاخص بورس تهران دیروز را با رشدی 538 واحدی به پایان برد. رشد دیروز شاخص که در نهایت بازدهی 0.32 درصدی را برای آن به همراه داشت، به واسطه رشد قیمت در نمادهای فلزی – معدنی  و همچنین پتروپالایشی‌ها روی داد. حرکت دیروز نماگر اصلی بازار که  آن را به سطح 167 هزار  و 910 واحد رساند بیش از هر چیز به واسطه ارزش معاملات خرد در نمادهای یاد شده روی داد. گفتنی است، حجم معاملات دیروز بورس تهران یک میلیارد و 796 میلیون سهم و ارزش معاملات آن 650 میلیارد تومان بوده است که از این میان 479 میلیارد تومان آن ارزش معاملات خرد بوده است.

 

ترین‌های بورسی

معاملات بورس تهران دیروز در حالی پایان یافت که نمادهای بانکی با مجموع ارزش معاملات 95 میلیارد تومانی بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص دادند، گروه‌های شیمیایی، فلزات اساسی، خودرویی و فرآورده‌های نفتی نیز به ترتیب جایگاه‌های دوم تا پنجم در این زمینه را به خود اختصاص دادند. در میان نمادها نیز بیشترین تاثیر بر عملکرد شاخص را نمادهای «فولاد»، «فملی» و «تاپیکو» از خود به نمایش گذاشتند.

 

کوتاه از فرابورس

شاخص آیفکس معاملات دیروز را در حالی به پایان برد که با کاهش 6.17 واحدی مواجه شد. گفتنی است، این شاخص بیشترین تاثیر مثبت را از نمادهای «دماوند»، «شپاس» و «شرانل» و بیشترین تاثیر منفی را از نمادهای «ذوب»،«کگهر» و «زاگرس» پذیرفته است. ارزش معاملات سهام در فرابورس طی دیمروز 193 میلیارد تومان رسید، حجم معاملات نیز بالغ 642 میلیون سهم بود، این در حالی است که ارزش کل معاملات این بازار با در نظر گرفتن معاملات اوراق اخزا و تسه به 493 میلیارد تومان رسیده است.

عناوین برگزیده