تاریخ: ۲۲ اسفند ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۹:۳۲
بازدید: ۲۸۲
کد خبر: ۳۰۸۳۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

رشد یک هزار و ۲۰۶ واحدی شاخص بورس تهران در آخرین روز هفته/ نمادهای شیمیایی‌ صدر نشین ارزش معاملات شدند

می متالز - آخرین روز هفته با رشد هزار و ۲۰۶ واحدی شاخص به پایان رسید. این رشد که بازدهی ۰.۲۷ درصدی را برای معاملات امروز بورس تهران به ارمغان آورد، موجب افزایش شاخص تا ارتفاع ۱۶۹ هزار و ۱۱۵ واحد شد.
رشد یک هزار و ۲۰۶ واحدی شاخص بورس تهران در آخرین روز هفته/ نمادهای شیمیایی‌ صدر نشین ارزش معاملات شدند

به گزارش می متالز، واپسین روز معاملاتی هفته با رشد هزار و 206 واحدی شاخص بورس تهران به اتمام رسید. این افزایش که منجر به اوج گیری نماگر اصلی بازار سهام به سطح 169 هزار و 115 واحد شد، درنهایت بازده 0.72 درصدی را برای معاملات امروز بورس به همراه داشت. نمادهای «فولاد»، «وبملت» و «تاپیکو» بیشترین تاثیر را بر رشد امروز دماسنج بازار سهام داشتند. همین امر امروز نشان از آن داشت که بازار سهام امروز پس از چند هفته توجه خود را به نمادهای غیر فلزی معطوف کرده است.

 نمادهای مستقر در گروه فلزات اساسی و استخراج کانه‌های فلزی امروز پس از آنکه چند هفته در مرکز توجه معامله گران بازار سهام بودند، به رغم سبزپوشی اکثر نمادها در این دو گروه از فهرست نمادهای موثر بر شاخص بورس اندکی عقب افتادند و جای خود را به نمادهایی نظیر «وبملت» و نماهای فعال در صنعت پتروشیمی دادند.

همان طور که در گزارش‌های قبلی نیز توضیح داده شد، نمادهای فلزی – معدنی که همواره تاثیر پذیری زیادی از آمار صادرات محصول و قیمت جهانی کامادیتی‌ها می‌پذیرند، در چند هفته اخیر به واسطه کاهش عرضه شکل گرفته در بازارهای جهانی و به سبب افزایش قیمتی که در معاملات محصولات فلزی و معدنی رخ داد با افزایش تقاضای خوبی مواجه شدند. همین امر موجب شد تا سهامداران سهم‌های یاد شده طی این دوره کوتاه بازده خوبی را کسب کنند و در اغلب روزها در صدر فهرست تاثیرگذارترین نمادها بر شاخص بورس باشند. با این حال اوج گیری نمادهای دیگر از سایر صنایع  امروز به جز «فولاد» این مجال را به دیگر نمادهای فلزی نداد تا تاثیری پر رنگ بر حرکت امروز شاخص‌های بازار سهام داشته باشند. همین رویداد سبب شد تا ارزش معاملات گروه فلزات اساسی امروز پس از گروه‌های شیمیایی و بانکی در جایگاه سوم قرار گیرد.

 

بانکی‌ها همچنان دلگرم به تسعیر ارز

رونق گرفتن معاملات گروه بانکی و افزایش تقاضا در نمادهای آن امروز سبب شد تا معاملات بازار اندکی با یکنواختی شکل گرفته در روزهای گذشته متفاوت شود. در این روز سخنان مطرح شده در مجمع بانک صادرات در خصوص اعلام نرخ تسعیر ارز بانکها در هفته آینده باعث افزایش تقاضا در برخی نمادهای بانکی شد. این افزایش تقاضا که بیش از هر نماد دیگری امروز در «وبملت» محسوس بود. بنا بر شنیده‌ها و شایعات به گوش رسیده در بازار، این رویداد پس از آن رخ داده که روز گذشته در مجمع عمومی فوق العاده بانک صادرات ایران، سخن از تعیین و تکلیف تسعیر ارز بانک‌ها تا پایان امسال سخن به میان آمده است. همین مسئله باعث شد تا در رزو جاری شاهد رشد قیمت در بسیاری از نمادهای بانکی باشیم.

بر این اساس اخرین روز معاملاتی هفته جاری برای نمادهای بانکی در حالی به اتمام رسید که در روز جاری شاهد افزایش قیمت حداکثری در نمادهای این گروه بودیم. رکورد دار بیتشرین افزایش قیمت در این نمادها، امروز «وسالت» فرابورسی بود که افزایش نزدیک به ده درصدی را در معاملات خود تجربه کرد.

 

آمار و ارقام بازار

شاخص بورس تهران روز جاری را با رشدی هزار و 206 واحدی به پایان برد. رشد امروز شاخص که در نهایت بازدهی 0.72 درصدی را برای آن به همراه داشت، به واسطه رشد قیمت در نمادهای پتروپالایشی‌ و بانکی‌ها روی داد. حرکت امروز نماگر اصلی بازار که  آن را به سطح 169 هزار  و 115 واحد رساند بیش از هر چیز به واسطه ارزش معاملات خرد در نمادهای یاد شده روی داد. گفتنی است، حجم معاملات امروز بورس تهران چهار میلیارد سهم و ارزش معاملات آن هزار و 32 میلیارد تومان بوده است که از این میان 762 میلیارد و 930 میلیون تومان آن ارزش معاملات خرد بوده است.

 

ترین‌های بورسی

معاملات بورس تهران امروز در حالی پایان یافت که نمادهای شیمیایی با مجموع ارزش معاملات 133 میلیارد تومانی بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص دادند. گروه‌های بانکی، فلزات اساسی، خودرو و کانه‌های فلزی نیز به ترتیب جایگاه‌های دوم تا پنجم در این زمینه را به خود اختصاص دادند. در میان نمادها نیز بیشترین تاثیر بر عملکرد شاخص را نمادهای «فولاد»، «وبملت» و «تاپیکو» از خود به نمایش گذاشتند.

 

 کوتاه از فرابورس

شاخص آیفکس معاملات روز جاری را در حالی به پایان برد که با افزایش پنج واحدی مواجه شد. گفتنی است، این شاخص بیشترین تاثیر مثبت را از نمادهای «میدکو»، «شرانل» و «دماوند» و بیشترین تاثیر منفی را از نمادهای «ارفع»، «سرچشمه» و «مارون» پذیرفته است. ارزش معاملات سهام در فرابورس طی امروز 307 میلیارد تومان رسید، حجم معاملات نیز بالغ 925 میلیون سهم بود، این در حالی است که ارزش کل معاملات این بازار با در نظر گرفتن معاملات اوراق اخزا و تسه در روز جاری به 744 میلیارد تومان رسیده است.

عناوین برگزیده