تاریخ: ۲۳ اسفند ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۲:۰۷
بازدید: ۲۴۲
کد خبر: ۳۰۸۵۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

گسترش روابط تجاری و صنعتی ایران و عراق

می متالز - وزیر صنعت معدن و تجارت: ایران به دنبال راهبرد اقتصادی بلند مدت با کشور عراق است و تا 2سال آینده سهم صادرات ایران به عراق 20 میلیارد دلار خواهد رسید.
گسترش روابط تجاری و صنعتی ایران و عراق

به گزارش می متالز، رضا رحمانی در گفتگو با تیتر امشب به بیان دستاوردهای اقتصادی و صنعتی سفر رئیس جمهوری اسلامی ایران به عراق پرداخت و گفت: روابط صنعتی حسنه جمهوری اسلامی ایران و عراق 2کشور را بیش از پیش به یکدیگر نزدیک کرده است.

رحمانی با اشاره به توافقات و جلسات مختلف مقامات 2 کشور گفت: افزایش مبادلات اقتصادی تا مرز 20 میلیارد دلاری از اهداف آینده نه چندان دور جمهوری اسلامی ایران است.

او افزود: در دیدارمشترک با وزرای صنعت و اقتصاد عراق قرار گذاشتیم که تا سال 1400 شمسی از نهایت فرصت های اقتصادی استفاده کنیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه عراق پس از خلاص شدن از دست تروریست های داعش یک بازار بکر است، افزود: عراقی ها بسیار علاقمندند برای بازسازی کشورشان از ایران کمک بگیرند.

او افزود: ایجاد شهرک های صنعتی مشترک در عراق به کمک صنعتگران و سرمایه گذاران ایرانی از خواسته های بغداد است.

رضا رحمانی از افزایش دیپلماسی اقتصادی جمهوری اسلامی ایران با کشورهای منطقه از جمله عراق گفت و افزود: با افزایش ظرفیت ها تولید محصولات صنعتی مانند فولاد، مصالح مختلف ساختمانی و سایر محصولات می توانیم نیاز کشورهای منطقه را به درستی پوشش دهیم و رونق تولید داخلی و صادرات را روز افزون کنیم.
رحمانی با بیان اینکه ایران 15 کشور همسایه دارد، گفت: در مجموع 2 درصد ظرفیت نیاز محصولات صنعتی کشورهای همجوار را جمهوری اسلامی ایران بر عهده دارد.

وی به نقش ترانزیتی عراق در انتقال محصولات ایرانی به کشورهای دیگر منطقه اشاره کرد و گفت: صادرات محصولات صنعتی ایرانی علاوه بر افزایش اشتغال در کشور به رونق صنایع داخلی ما و ترویج فرهنگ و تمدن ایران نیز کمک می کند.

رحمانی به احداث نمایشگاه های دائمی ایران در عراق اشاره کرد و گفت: اکنون ایران تنها کشوری است که در عراق نمایشگاه تخصصی - صنعتی دایر کرده است.

او به نتایج راهبردی و اقتصادی سفر رئیس جمهور ایران به بغداد پرداخت و گفت: ایران حدود 30 درصد از نیاز بازار لبنیات کشور عراق را تامین می کند.

رحمانی به نقش تسهیل گری دولت در ایجاد بسترهای مناسب برای تجار و تولید کنندگان ایرانی اشاره کرد و گفت: ایجاد کمیسیون مشترک و کمیته های اقتصادی جانبی 2 کشور، مشکلات موجود را در کمترین زمان ممکن حل و فصل می کند.

وزیر صمت کیفیت، قیمت و خدمات پس از فروش محصولات ایرانی در سطح بالا را عاملی برای توسعه روابط اقتصادی دانست و گفت: آنچه که مانع از توسعه روابط اقتصادی می شود صادرات محصولات کم کیفیت و غیر استاندارد است که می تواند برای ما در بازار عراق رقیب ایجاد کند.

وی ثبات در توافقنامه ها و دائمی بودن قراردادها را خواسته دولت عراق اعلام کرد و افزود: تسهیل در روادید تجار 2 طرف می تواند به استفاده هرچه بیشتر ظرفیت های اقتصادی، کمک کند.

وی از تشکیل ستاد مشترک و اختصاصی وزارت صمت برای تسهیل روابط اقتصادی گفت و کمک و همیاری سایر دستگاه های اجرایی کشور را خواستار شد.

منبع: شبکه خبر
عناوین برگزیده