تاریخ: ۲۶ اسفند ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۳:۳۵
بازدید: ۱۵۸
کد خبر: ۳۱۰۷۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

اجماع اهالی سهام بر پایان سبز ۹۷

می متالز - بازار سهام تنها چهار روز کاری تا پایان سال ۹۷ فرصت دارد تا رکورد بازدهی خود در ماه پایانی سال را بشکند. رویدادی که از نظر کارشناشان و سهامداران خوش‌بین نیز دور نمانده است. مطابق نتایج نظرسنجی «دنیای بورس» هر دو گروه از فعالان سهام انتظار پایانی سبز برای سهام بورس تهران را دارند.
اجماع اهالی سهام بر پایان سبز ۹۷

به گزارش می متالز، بورس تهران هفته گذشته را با رشد 4 درصدی شاخص کل به پایان رساند. این امر در شرایطی رخ داد که غالب کارشناسان و سهامداران حاضر در نظرسنجی سایت تحلیلی «دنیای بورس» روند نماگر اصلی بازار را طی آخرین هفته معاملاتی از سال جاری را همچنان صعودی ارزیابی کرده‌اند.


کارشناسان

صعودی‌: 80 درصد کارشناسان حاضر در نظرسنجی این هفته «دنیای بورس» روند شاخص کل را صعودی پیش‌بینی کرده‌اند. عبور شاخص کل از محدوده مقاومتی بر مدار سهام شرکت‌های کالایی منجر به افزایش امیدواری در بازار سهام شده است. در این فضا رشد قیمت نفت و فلزات پایه در بازارهای جهانی و حتی ثبات در محدوده کنونی می‌تواند افزایش قیمت سهام را تداوم ببخشد. تقویت ارزش معاملات در پی ورود نسبی نقدینگی به معاملات نیز در هفته جاری به معاملات سهام کمک خواهد کرد. از طرفی حذف نرخ 4200 تومانی دلار نیز با سیگنال افزایشی خود می‌تواند در تداوم تقاضای سهام موثر باشد.

کم‌نوسان: 20 درصد سهامداران روند شاخص کل در هفته جاری را کم‌نوسان پیش‌بینی کرده‌اند. نزدیک شدن به تعطیلات نوروز احتمالا بازار را تحت تاثیر قرار خواهد داد و شاهد افت تعداد معاملات خواهیم بود. علاوه بر این به‌رغم عبور شاخص کل از محدوده مقاومتی و افزایش تقاضا به دنبال ایجاد خوش‌بینی‌ها، قرار داشتن در روزهای پایانی سال و تمایل گروهی از سهامداران جهت تامین نقدینگی احتمالا عرضه سهام افزایش خواهد یافت. تقابل این دو موضوع موجب روند کم‌نوسان قیمت‌ها در بازار خواهد شد.

سهامداران

صعودی: 60 درصد از سهامداران شرکت‌کننده در نظرسنجی روند شاخص کل در هفته جاری را صعودی ارزیابی کرده‌اند. این افراد معتقدند رشد قیمت نفت و فلزات پایه در بازارهای جهانی عامل تداوم رشد قیمت سهام خواهد شد. ضمن آنکه انتظارات از نرخ دلار از بازار ارز نیز صعودی است که عامل بنیادی در جهت تقویت سهام و رشد قیمت خواهد بود.

کم‌نوسان: 28 درصد از سهامداران مزبور روند شاخص را کم‌نوسان ارزیابی کرده‌اند. به‌رغم وزش نسیم رونق در روزهای اخیر به نظر می‌رسد روزهای پایانی سال با فشار عرضه‌ها مواجه باشد. هر چند مسیر بنیادی از معاملات سهام به خصوص در برخی گروه‌ها تداوم قیمت سهام را نشان می‌دهد، با این حال بسیاری از سهامداران ترجیح می‌دهند، در روزهای آتی و تا پایان تعطیلات نظاره‌گر معاملات باشند. این فضای کم‌رمق در نهایت موجب کم‌نوسانی شاخص کل خواهد شد.

نزولی: 12 درصد سهامداران روند شاخص کل را نزولی پیش‌بینی کرده‌اند. این افراد معتقدند رشد قیمت سهام در هفته اخیر زمینه را برای شناسایی سود و فروش سهام را فراهم آورده است. به خصوص آنکه سیاست‌های آمریکا در قبال تحریم‌ها همچنان بر معاملات سایه افکنده است. از سویی قرار است تکلیف لوایح FATF به پس از تعطیلات مشخص شود. در این فضا بعید نیست بسیاری از سهامداران به دنبال کسب سود برای خلاص شدن از ریسک‌های این چنینی طی هفته جاری و پیش از تعطیلات با افزایش فشار فروش از معاملات خارج شوند.

عناوین برگزیده