تاریخ: ۲۶ اسفند ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۳:۵۷
بازدید: ۲۹۰
کد خبر: ۳۱۰۷۸
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

ذخیره بزرگ‌ترین معدن سرب و روی خاورمیانه تا ۱۰ سال آینده به پایان می‌رسد‌

می متالز - رئیس صنعت معدن و تجارت استان زنجان گفت: ۹ معدن سرب و روی در استان فعالیت دارد که معدن انگوران به عنوان بزرگترین معدن سرب و روی خاورمیانه است که احتمالا طی ۱۰ سال آینده ذخیره آن به پایان می‌رسد.
ذخیره بزرگ‌ترین معدن سرب و روی خاورمیانه تا ۱۰ سال آینده به پایان می‌رسد‌

به گزارش می متالز، ناصر فغفوری دیروز در آخرین جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان با اشاره به اینکه در توسعه صنایع معدنی سه عامل انرژی، تکنولوژی و مواد معدنی دخیل هستند، اظهار داشت: با توجه به دلیل وجود هر سه مورد ذکر شده در استان با صرف مقداری سرمایه گذاری نه تنها سهم بسیار قابل توجهی در اشتغال و تولید ناخالص داخلی خواهد داشت بلکه در حوزه صادرات نیز می‌تواند بخش مهمی از اعتقاد مقاومتی را برعهده بگیرید.

وی افزود: اقتصاد استان با صنعت روی، سرب، مس و فولاد که جز فلزات پایه هستند گره خورده است و حفظ شرایط موجود و ‌سپس توسعه آن باید یکی از دغدغه‌های مسئولین باشد بنابراین رفع مشکلات موجود این صنایع همواره از اولویت‌ها خواهد بود و اصلی‌ترین مشکلات شامل تهیه خوراک و تامین مواد معدنی اولیه صنایع، تامین سهل مواد اولیه، تامین مواد مصرفی و تامین سرمایه در گردش تولید است.

رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت استان زنجان با بیان اینکه اگر ذخیره‌های کشف شده معادن آهن تقریبا 46 درصد باشد، این ذخایر می‌تواند تا 5 سال صنایع فرآوری آهن را تامین کند، خاطر نشان کرد: تعداد 41 معدن فعال آهن در استان با ذخیره 33 میلیون تن ذخیره احتمالی وجود دارد همچنین ذخیره 21 میلیون و 400 هزار تن قطعی است و سالیانه یک میلیون و 380 هزار تن استخراج دارد و 453  نفر نیز در این معادن فعالیت دارند.

فغفوری تعداد واحدهای فراوری آهن به صورت سنگ آهن دارای پروانه بهره برداری را 4 واحد عنوان کرد و اظهار داشت: تعداد واحدهای دارای جواز تایید نیز 9 واحد با ظرفیت یک میلیون و 984 هزار و 500 تن است و واحدهای فراوری آهن تولید کنسانتره نیز 2 واحد دارای پروانه بهره برداری و 8 واحد دارای پروانه تاسیس است.

وی مجتمع فولاد البرز غرب و نورد فولاد کاران افق را نمونه‌ای از واحدهای فولادی استان معرفی و ابراز کرد: برخی از شرکت‌هایی همچون البرز ناب آرش با یک میلیون تن ظرفیت دارای بیش از 90 درصد پیشرفت فیزیکی با بیش از 11 میلیارد تومان سرمایه گذاری است که برای 507 نفر اشتغال ایجاد می‌کند همچنین شرکت نورد فولاد کاران افق نیز با سرمایه گذاری بیش از 1.5 میلیاردی برای 140 نفر اشتغال ایجاد می‌کند و بالای 60 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی به مشکلات اصلی واحدهای فولادی اشاره کرد و گفت: مشکل واردات تجهیزات تولید و لوازم یدکی، تامین ارز مورد نیاز جهت واردات و مشکل صادرات به کشور عراق به دلیل ایجاد تعرفه برای واردات محصولات از طرف کشور عراق از جمله آنها است.

فغفوری با اشاره به اهمیت تامین خوراک در طرح های صنایع معدنی، خاطر نشان کرد: تمامی جوازهای صادر شده بر اساس دریافت مستندات تامین مواد اولیه از متقاضی و طبق استخراج اسمی سالانه و پس از استعلام پذیرفته می‌شود.

وی در ارتباط با معادن مس فعال زنجان گفت: 22 معدن مس با ذخیره احتمالی 4.1 میلیون تن و ذخیره حتمی 2.45 میلیون تن وجود دارد و 52 واحد صنعتی نیز در تولید شمش و ظروف مسی فعال هستند و استان دارنده 5 جواز تاسیس در زمینه تولید کنسانتره مس به ظرفیت 24 هزار تن است.

رئیس صنعت معدن و تجارت استان زنجان تعداد معادن سرب و روی را 9 معدن عنوان کرد و افزود: معدن انگوران به عنوان بزرگترین معدن سرب و روی خاورمیانه در استان زنجان قرار دارد و دارای ذخیره احتمالی 24 میلیون تن است که احتمال می‌رود طی 10 سال آینده ذخیره معدن به پایان برسد.

وی تعداد واحدهای تولید شمش سرب از مواد خام و اولیه در استان را 7 واحد اعلام کرد و گفت: سالانه 72 هزارو 950 تن ظرفیت پروانه بهره‌برداری وجود دارد، هم چنین تعداد واحدهای تولید سرب از بازیافت در استان نیز 8 واحد با ظرفیت 41 هزارو 550 تن بوده است.

فغفوری واحدهای تولید کنسانتره سرب و روی استان را در سال جاری 11 واحد با ظرفیت 3 میلیون و 189 هزار تن با تولید 506 هزارتن کنسانتره سرب عنوان کرد و افزود: در نه ماه سال جاری میزان تولید واحدهای کنسانتره سرب و روی استان 500 هزارتن بوده است.

عناوین برگزیده