تاریخ: ۲۸ اسفند ۱۳۹۷ ، ساعت ۰۲:۱۴
بازدید: ۲۴۳
کد خبر: ۳۱۲۷۲
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
رمز موفقیت شرکت مس در سال 97

تمرکز بر تولید، توسعه و فرصت‌های جدید صادراتی

می متالز - به گفته محسن بازارنوی شرکت مس در سال 97 به‌رغم سخت بودن شرایط اقتصادی موفق شده است با یک برنامه حساب‌شده همراه با مدیریت نقدینگی نه‌تنها برنامه‌های تولیدی و فروش خود را محقق سازد بلکه گام‌های جدی هم در ارتباط با بومی‌سازی بر دارد.
تمرکز بر تولید، توسعه و فرصت‌های جدید صادراتی

به گزارش می متالز به نقل از مس پرس و به گفته محسن بازارنوی شرکت مس در سال 97 به‌رغم سخت بودن شرایط اقتصادی موفق شده است با یک برنامه حساب‌شده همراه با مدیریت نقدینگی نه‌تنها برنامه‌های تولیدی و فروش خود را محقق سازد بلکه گام‌های جدی هم در ارتباط با بومی‌سازی بر دارد. در ادامه یادداشت محسن بازارنوی درباره عملکرد یک‌ساله شرکت مس را بخوانید.


بومی‌سازی مانعی در برابر تحریم‌ها

 

سال 1397 برای ایران ازنظر اقتصادی سال سختی بود. بازگشت دوباره تحریم‌ها، نوسانات نرخ ارز، افزایش نرخ تورم، کاهش قدرت خرید داخلی و غیره تنها بخشی از تبعات بازگشت تحریم‌ها بود. با تشدید شدن تحریم‌ها، متأسفانه شرکت‌های صاحب تکنولوژی و خریداران اصلی محصولات که با شرکت مس قرارداد داشته‌اند اقدام به لغو یک‌طرفه قرارداد خود کردند. به دنبال آن شرکت تمرکز بر بازارهای داخل و استفاده از توان داخلی را سرلوحه کار خود قرارداد و با سه راهبرد افزایش حجم تولید، سرعت بخشیدن به طرح‌های توسعه به‌ویژه توسعه‌هایی که منجر به افزایش تولید خواهند شد و به دست آوردن فرصت‌های جدید صادراتی جهت فروش محصولات را هدف‌گذاری کرد. بر اساس همین سیاست‌ها، تمرکز شرکت بر افزایش تولید نسبت به سال قبل استوار شد و به همین منظور جهت تحقق برنامه‌ها به‌ویژه در حوزه تولید و توسعه با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر حمایت از کالای ایرانی و تأکیدات وزیر محترم صمت و هیأت‌مدیره محترم شرکت بر آن، اقدامات خوبی با توجه ویژه بر خرید داخلی در زنجیره تأمین قطعات و لوازم یدکی صورت گرفته و بخشی از قطعات یدکی با تکیه بر توان فنی شرکت‌های داخلی و حمایت شرکت مس بومی‌سازی شده و مورد استفاده قرار گرفت. همین امر و برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده از ماه‌های قبل از دوره تحریم‌های جدید جهت تأمین مواد اولیه و قطعات موردنیاز خطوط تولید باعث شد که لطمه‌ای به روند مستمر تولیدات شرکت وارد نشود.


کاهش هزینه‌ها در بستر ارتباط با شرکت‌های دانش‌بنیان


در حوزه کاهش هزینه‌ها شرکت تمرکز خود را با حفظ کیفیت و ارتقای آن اقدام به کاهش قیمت تمام‌شده محصولات تولیدی خود قرار داد. مهم‌ترین مؤلفه‌های قیمت تمام‌شده محصولات تولیدی مواد مصرفی شامل گلوله‌ها، مواد شیمیایی و قطعات یدکی می‌باشند. نقش مهم مواد شیمیایی در فرآیند تولید بسیار با اهمیت است و با توجه به اینکه اغلب مواد شیمیایی مصرفی، خارجی و وارداتی هستند ازاین‌رو در جهت بومی‌سازی و کاهش وابستگی، پروژه‌هایی با چندین شرکت دانش‌بنیان در زمینه ساخت مواد شیمیایی منعقد شده است. در زمینه بهینه‌سازی مصرف مواد شیمیایی، چندین پروژه تحقیقاتی با همکاری امور تحقیق و توسعه شرکت مس در حال انجام است که به ثمر نشستن آنها سهم فراوانی در کاهش قیمت تمام‌شده محصولات خواهد داشت. در زمینه افزایش کیفیت گلوله‌های مصرفی نیز پروژه مشترکی با پارک علم و فناوری مجتمع‌ها در جریان است تا ضمن بهینه‌سازی مصرف گلوله و افزایش کیفیت آنها، درنهایت سهم هزینه گلوله‌های مصرفی در قیمت تمام‌شده کاهش یابد. مهم‌ترین راهکار دیگر جهت کاهش قیمت تمام‌شده محصولات، افزایش ظرفیت خوراک ورودی به کارخانجات تغلیظ و درنهایت افزایش تولید کنسانتره مس و مولیبدن با ثابت نگه‌داشتن هزینه‌های فعلی است که درنهایت منجر به کاهش قیمت تمام‌شده هر تن محصولات تولیدی خواهد شد که خوشبختانه امسال در مجتمع‌ها در راستای دستیابی به این هدف کارخانجات تغلیظ با استفاده از تمامی ظرفیت اسمی فعالیت کردند که نتایج خوبی در کاهش قیمت تمام‌شده محصولات داشت.


انعطاف در فرآیند فروش در شرایط سخت تحریم


درک صحیح از شرایط و مقتضیات زمان شرط لازم برای حفظ و توسعه بازار هر بنگاه اقتصادی است این امر مهم، انعطاف‌پذیری در کلیه مراحل عملیات فروش را طلب می‌‌کند. در یک بازار سالم و شفاف همواره وضعیت عرضه و تقاضا تعیین‌کننده است. شرکت برای توسعه بازار و افزایش سقف درآمد خود از محل فروش محصولات با رصد شرایط بازار نسبت به تنظیم مؤلفه‌های مؤثر بر قیمت‌گذاری و تحویل محصولات اقدام کرد. در حال حاضر با توجه به اعمال تحریم‌ها و عدم امکان فروش مستقیم محصولات به شرکت‌های بزرگ، ناچار الگوی فروش غیرمستقیم در شرکت مس پیاده‌سازی شد و قراردادهای فروش به‌صورت قراردادهای کارگزاری و یا پلتفرم back to back انجام پذیرفت تا هم شرکت مس بتواند عملیات فروش و دریافت وجوه خود را با ریسک کمتری انجام داده و هم مشتریان با اطمینان خاطر اقدام به معامله نمایند. در حوزه فروش محصولات علیرغم سخت‌تر شدن شرایط فروش محصولات صادراتی، لیکن با تمرکز بر بازارهای جنوب شرق آسیا و همسایگان و با ایجاد پایگاه در آن ناحیه‌ها و تخفیفات اعمال‌شده در ماه‌های پایانی سال در بازار داخلی از طریق تخفیف قیمت و افزایش شرایط دوره پرداخت، فروش شرکت به روند پایدار خود ادامه داد.


اولویت‌بندی رمز پیشبرد طرح‌های توسعه‌ای


در حوزه تأمین منابع مالی بهینه شرکت جهت پروژه‌ها نکته قابل‌توجه این است که برای تعیین بهترین منبع جذب سرمایه برای طرح‌های توسعه‌ای شرکت، ابتدا باید پروژه‌های شرکت اولویت‌بندی فنی و مالی صورت گرفته، سپس ویژگی‌های منابع مختلف تأمین مالی را موردبررسی قرار داد و آنگاه با تطبیق نیازها با منابع، بهترین راه تأمین منابع را برای هریک از شرایط گوناگون پروژه‌ها مشخص کرد. سبد پروژه‌های شرکت شامل طرح‌های متعددی در حوزه توسعه تولیدات معدنی و محصولات زنجیره مس، توسعه زیرساخت‌ها، تولید محصولات جانبی، رفع مشکلات آلایندگی واحدهای تولیدی، ارائه خدمات اجتماعی و ... است که رقم سرمایه‌گذاری قابل‌توجهی برای شرکت به‌حساب می‌آید. به همین منظور اولویت‌بندی پروژه‌های توسعه‌ای شرکت با هدف تعیین اولویت تخصیص بودجه بر اساس مدل‌های ریاضی و استفاده از روش تخصیص خطی استفاده گردید و همچون چند سال گذشته از محل فروش، افزایش سرمایه و اخذ تسهیلات بود با این تفاوت که در حال حاضر استفاده از بازار پول به‌ویژه فاینانس خارجی تقریباً با مشکل جدی روبرو شده است. در این زمینه و به منظور رفع این مسئله، شرکت مس برنامه‌ریزی لازم جهت استفاده از فرصت‌های تأمین مالی از بازار سرمایه را از طریق استفاده از ابزارهای مالی طراحی‌شده در آن بازار و بورس کالای ایران را در دستور کار خود قرار داد که حرکت‌های خوبی را در این حوزه شاهد بوده‌ایم که در جریان مستمر است.
اکنون ‌که در انتهای سال 1397 قرار داریم با توجه به تمام مشکلات و چالش‌هایی که در سال جاری با آن مواجه بودیم و در مقاطعی از سال با مشکل فروش داخلی و صادراتی نیز مواجه شدیم بحمدالله شرکت با پشت سر گذاشتن آنها، نه‌تنها سودآوری‌اش کاهشی نداشته بلکه با اتخاذ تدابیر مناسب به تمام برنامه‌های پیش‌بینی‌شده سال جاری خود رسیده است. بدون شک این مهم و تحقق کلیه اهداف و برنامه‌های مصوب هیأت‌مدیره محترم با برنامه‌ریزی اصولی و مدیریت نقدینگی به دست آمده است. امیدواریم با تداوم این برنامه‌ها و به‌کارگیری راهکارهای جدیدی که توسط هیأت‌مدیره محترم برای سال 1398 برنامه‌ریزی و اتخاذ شده است، بتوانیم روند رو به توسعه و افزایش حجم تولید و صادرات محصولات را با شدت بیشتری نسبت به سال جاری عملیاتی و ادامه دهیم.

منبع: مس پرس
عناوین برگزیده