تاریخ: ۲۸ اسفند ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۰:۵۳
بازدید: ۱۵۶
کد خبر: ۳۱۲۸۲
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
معامله 94 هزار تنی آلومینیوم در 11 ماه

رشد نرخ ارز و آلومینیوم ارزان، تقاضا را در بورس افزایش داد

می متالز - صنعت آلومینیوم کشور در سال جاری دوره بسیار پرفراز و نشیبی را پشت سر گذاشت و قیمت این فلز با رشدهای بسیار عجیب و افت‌های عجیب‌تر مواجه شد.
رشد نرخ ارز و آلومینیوم ارزان، تقاضا را در بورس افزایش داد

به گزارش می متالز، در بازار داخلی نیز این صنعت دوره بسیار دشواری را گذراند و عمده‌ترین دلیل این دشواری نیز دخالت‌های دولت در بازار بود که باعث سرگردانی بازار و نیز عدم رشد آن به‌صورت مطلوب شده بود، اما با این حال آلومینیوم توانست نسبت به سال گذشته معاملات بیشتری صورت دهد.

بازار جهانی آلومینیوم سال بسیار پر فراز و نشیبی را سپری کرد. تحریم روسال از سوی آمریکا و ترس فعالان بازار آلومینیوم از کسری عرضه باعث شد تا در اوایل اردیبهشت ماه سال جاری قیمت آلومینیوم برای نخستین بار طی 5 سال گذشته از 2 هزار و 500 دلار در هر تن عبور کند. اما این شرایط دوامی نیاورد؛ چرا که جنگ تجاری آمریکا با دیگر کشورها به‌ویژه چین با قرار دادن تعرفه روی آلومینیوم از یک سو و افزایش پی در پی نرخ دلار بنا به سیاست‌های ترامپ از سوی دیگر، باعث شد تا بازار آلومینیوم روی دیگر خود را به فعالان این عرصه نشان دهد و قیمت این فلز تا یک هزار و 800 دلار سقوط کند. در حال حاضر نیز قیمت این فلز در همین سطح باقی مانده و چشم‌انداز مشخصی برای آن وجود ندارد.

در بازار داخلی آلومینیوم، شرایط بسیار بغرنج بود؛ چرا که با تغییر نرخ ارز و سپس تثبیت دستوری آن از سوی دولت، صنایع آلومینیوم موظف به عرضه آن در بورس کالا با نرخ دستوری شدند. از آنجا که تولیدات کشور ما کفاف مصرف را نمی‌دهد و نرخ ارز نیز به‌‌شدت افزایش پیدا کرده بود، همه تقاضای آلومینیوم، چه داخلی و چه وارداتی، به بورس کالا منتقل شد و تقاضای بسیاری ثبت شد که در تاریخ عرضه آلومینیوم در بورس کالا سابقه نداشت. در عین حال شرکت المهدی ـ هرمز جنوب به بهانه خصوصی بودن و عدم حضور در سرزمین اصلی از عرضه آلومینیوم سر باز زد و به التهاب ایجاد شده دامن زد. بنابراین تنها ایرالکو بود که بار عرضه آلومینیوم در بورس کالا را به دوش می‌کشید. در نهایت اینکه عدم عرضه المهدی در بورس باعث شد تا مالک این شرکت خلعیت شود و بخشی از خط تولید این شرکت نیز به دلیل عدم ترخیص آلومینا دچار وقفه شود.

نمودار 1 نشان می‌دهد که در 11 ماه گذشته 98 هزار تن آلومینیوم در بورس کالا عرضه شد که در مقابل آن 295 هزار تن تقاضا وجود داشت. در نهایت نیز 94 هزار تن معامله صورت گرفت در این میان شمش آلومینیوم به میزان 84 هزار تن عرضه شد که تقاضایی در حدود 245 هزار تن داشت و در نهایت 82 هزار تن به فروش رفت. بیلت آلومینیوم نیز به میزان 12 هزار تن عرضه شد که تقاضای 49 هزار تنی داشت و 11 هزار تن از این محصول نیز مورد معامله قرار گرفت. شمش آلیاژی نیز به میزان یک هزار و 500 تن عرضه شد که بدون متقاضی و معامله ماند.

عناوین برگزیده