تاریخ: ۲۸ اسفند ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۱:۲۰
بازدید: ۱۲۹
کد خبر: ۳۱۲۹۱
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
میزان تولید معدنی سرب در سال 2019 چه روندی را طی خواهد کرد؟

بزرگترین تولیدکننده معدنی سرب دنیا از تولید خود خواهد کاست

می متالز - درحالیکه در 5 سال اخیر میزان تولید معدنی سرب در دنیا روند کاهشی را دنبال کرده است اما با آغاز به کار چند معدن جدید سرب در ماه‌های پایانی سال 2018، می‌تواند محرک رشد تولید معدنی این در سال جاری باشد. با این حال، باتوجه به افزایش مقررات زیست‌محیطی در چین نسبت به تولید معدنی و ثانویه این فلز در مجموع نمی‌توان انتظار داشت که تغییر چندانی در تولید جهانی این فلز در سال جاری میلادی ایجاد شود.
بزرگترین تولیدکننده معدنی سرب دنیا از تولید خود خواهد کاست

به گزارش می متالز، در نمودار 1 میزان تولید معدنی سرب از سال 2014 تا سال 2018 آورده شده است. درحالیکه طی 5 سال اخیر میزان تولید فلز سرب در دنیا افزایش یافته، اما میزان تولید معدنی آن در مجموع کاهش یافته است که در نمودار 1 نیز این امر قابل مشاهده است. در سال 2014 برابر 4 میلیون و 946 هزار تن سرب معدنی در دنیا تولید شد که این رقم با 5.9 درصد کاهش در سال 2018 به 4 میلیون و 655 تن رسید.

براساس اطلاعات سازمان زمین‌شناسی ایالات متحده آمریکا، در مجموع ذخایر معدنی سرب جهان معادل 83 میلیون تن سرب محتوی برآورد شده است که در این میان، استرالیا با 28.9 درصد، چین با 21.7 درصد، روسیه با 7.7 درصد، ترکیه و پرو هر یک با 7 درصد، مکزیک با 6.7 درصد و ایالات متحده آمریکا با 6 درصد بیشترین سهم از ذخایر معدنی این فلز را دارا هستند.

در این میان چین با تولید 2 میلیون و 100 هزار تن سرب معدنی در سال 2018 سهم 45 درصدی از تولید معدنی این فلز داشت و در رتبه اول تولیدمعدنی این فلز قرار گرفت. میزان تولید معدنی سرب در چین در سال 2018 کاهش 2.3 درصدی داشته است. همچنین این کشور اعلام کرده است که در سال 2019 بنا دارد تا 1.3 درصد از مصرف این فلز بکاهد. همچنین این کشور محدودیت‌های زیست‌محیطی بسیاری را برای تولید معدنی و ثانویه این فلز قائل شده است که به عقیده بسیاری از تحلیل‌گران، این محدودیت‌ها می‌تواند تاثیری شگرف بر تولید این فلز در سال جاری داشته باشد.

از آنجاییکه تولید فلز سرب جزو صنایع آلاینده محسوب می‌شود و اغلب موارد مصرف این فلز نیز پس از پایان طول عمر، تبدیل به پسماندهای آلاینده می‌شوند، درحال حاضر بسیاری از کشورها به‌دنبال راهکارهایی جهت کاهش مصرف این فلز هستند. گروه مطالعات بین‌المللی سرب و روی برای سال 2019 کاهش مصرف 0.6 درصدی برای شمش سرب پیش‌بینی کرده است.

باوجود آنکه انتظار می‌رود در سال جاری تولید سرب توسط چین کاهش یابد، اما براساس گزارش گروه مطالعات بین‌المللی سرب و روی، در سال جاری باید شاهد شروع فعالیت معادنی همچون معدن Goldcorp’s Penasquito و معدن Fresnillo’s Mexican در مکزیک، افزایش تولید توسط ودانتا در هند و آغاز به کار معادن Mount Isa و McArthur River در استرالیا بود که افزایش تولید و عرضه معدنی سرب خواهد کرد.

در نمودار 2 میزان تولید معدنی سرب در 4 ماه پایانی سال 2018 به تفکیک ماه آورده شده است. همانگونه که در این نمودار مشاهده می‌شود در این زمان میزان تولید معدنی سرب روند افزایشی را طی کرده است که این امر ناشی از به بهره‌برداری رسیدن معادن جدید در پایان سال 2018 بود که تاثیر مستقیم خود را بر افزایش تولید معدنی این فلز گذاشت.

عناوین برگزیده