تاریخ: ۲۸ اسفند ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۹:۲۹
بازدید: ۴۳۳
کد خبر: ۳۱۴۰۴
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
بررسی تولید فلز سرب در 3 ماه پایانی سال

رشد اندک تولید فلز سرب در سال 2018

می متالز - در سال گذشته میزان تولید و تقاضا برای فلز سرب رشد داشت. همچنین برای سال جاری نیز رشد در تولید و تقاضای شمش سرب پیش‌بینی می‌شود، اما از آنجایی که سرعت رشد تولید این فلز از رشد تقاضا بیشتر است، انتظار می‌رود که شرایط بازار فلز سرب به بالانس عرضه و تقاضا نزدیک شود.
رشد اندک تولید فلز سرب در سال 2018

به گزارش می متالز، در نمودار 1 میزان عرضه و تقاضا برای شمش سرب براساس اطلاعات گروه مطالعات بین‌المللی سرب و روی (ILZSG) آورده شده است. همان‌گونه که در نمودار 1 مشاهده می‌شود، میزان تولید و تقاضا برای فلز سرب در سال‌های اخیر روند رو به رشدی داشته است، به‌گونه‌ای که در سال 2018 میزان تقاضا برای فلز سرب به 11 میلیون و 734 هزار تن رسید که نسبت به سال قبل رشد 0.17 درصدی داشت. همچنین میزان تقاضا برای شمش سرب در سال 2018 نسبت به سال 2014 رشد 6.7 درصدی پیدا کرده است.

باوجودی که در سال‌های اخیر دنیا، شاهد رشد مصرف فلز سرب بوده است اما به‌نظر می‌رسد که این رشد تقاضا ادامه‌دار نخواهد بود. سرب فلزی سمی است و علاوه بر آنکه تولید آن مخاطراتی را برای محیط زیست به همراه دارد، همچنین پس از مصرف، محصول باقی‌مانده آلودگی‌های زیست‌محیطی فراوانی دارد، از این رو امروز در دنیا تمایل بالایی برای جایگزینی موارد مصرف این فلز با سایر موادی است که قابلیت جایگزین شدن با فلز سرب را دارند.

با وجودی که در مجموع در سال 2018 میزان تقاضا برای فلز سرب افزایش یافت، اما برخی از کشورها توانستند که از میزان مصرف این فلز بکاهند. چین یکی از کشورهایی بود که توانست با اجرای سیاست‌های زیست‌محیطی در سال جاری از طرفی تولید این فلز را در این کشور محدود کرده و از طرف دیگر توانست از سطح مصرف سرب نیز بکاهد.

حدود نیمی از تولید فلز سرب در چین به روش تولید ثانویه صورت می‌گیرد؛ هر چند که این روش از تولید آلایندگی بسیار کمتری نسبت به روش تولید اولیه (تولید در واحدهای ذوب) دارد، با این حال، به‌دلیل اثرات مخرب زیست‌محیطی فلز سرب، چین در نظر دارد که از تولید خود بکاهد. بر همین اساس، چین در سال 2018 برابر 0.6 درصد از مصرف فلز سرب خود کاست. همچنین این کشور بنا دارد تا در سال 2019، مصرف سرب در این کشور را 1.3 درصد کاهش یابد.

در این میان مصرف فلز سرب در کشورهای اروپایی در سال 2018 رشد 1.4 درصدی داشت و براساس گزارش ILZSG میزان مصرف این فلز در این منطقه در سال 2019 نیز با رشد 1.8 درصدی همراه خواهد بود. همچنین میزان مصرف سرب در ایالات متحده آمریکا نیز در سال گذشته رشد 0.6 درصدی را تجریه کرد که در سال جاری این رشد به 2.5 درصد خواهد رسید.

میزان تولید و عرضه فلز سرب در سال 2018 نیز بر اساس گزارش گروه مطالعات بین‌المللی سرب و روی 11 میلیون و 600 هزار تن ذکر شده است. همچنین این گروه پیش‌بینی کرده است که میزان تولید فلز سرب دنیا در سال 2019 رشد 2.2 درصدی پیدا کند. همچنین این گروه برای سال 2019 تعادل در عرضه و تقاضای سرب را نیز پیش‌بینی می‌کند. در نمودار  2 میزان تولید فلز سرب در 4 ماه پایانی سال 2018 به تفکیک ماه آورده شده است. همانطور که مشاهده می‌شود، میزان تولید این فلز در ماه‌های پایانی سال 2018 روند افزایشی طی کرده است.

عناوین برگزیده