تاریخ: ۲۸ اسفند ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۹:۳۵
بازدید: ۱۳۶
کد خبر: ۳۱۴۰۵
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

۱۰۰ مورد از واحد‌های غیرفعال استان کرمانشاه قابلیت احیا ندارند

می متالز - رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه گفت: حدود یک سوم معادل ۱۰۰ مورد از واحد‌های غیرفعال استان کرمانشاه قابلیت احیا ندارند.
۱۰۰ مورد از واحد‌های غیرفعال استان کرمانشاه قابلیت احیا ندارند

به گزارش می متالز، محسن دارابی در نشست خبری که عصر دیروز در سازمان صمت استان برگزار شد، با بیان اینکه 1050 واحد صنعتی در سطح استان وجود دارد اظهار داشت: از این تعداد 295 مورد غیرفعال، 177 نیمه‌فعال و 574 مورد فعال هستند و 100 مورد از واحد‌های غیرفعال غیرقابل احیا هستند و امید داریم 46 مورد از واحدها غیرفعال در سال آینده فعال شوند. 

دارابی با اشاره به اینکه بررسی 77 واحد از واحد‌های غیرفعال به خانه صنعت و معدن واگذار شده است گفت: 96 مورد توسط خود سازمان بررسی شد و بخشی دیگر شامل 11 واحد‌ بزرگ همچون اسید سیتریک، شیر بیستون و کاغذ غرب با حضور استاندار بررسی شد.

وی با بیان اینکه بررسی مشکلات 177 واحد نیمه‌فعال استان به شرکت شهرک‌های صنعتی واگذار شد افزود: مشکلات نیمی از این واحدها بررسی شده و مهمترین مشکلات مربوط به تأمین مالی است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه با اشاره به اینکه در حوزه معدن 220 معدن در استان وجود دارد که 105 مورد غیرفعال و 115 مورد فعال است عنوان کرد: 35 مورد از معادن غیرفعال در شورای معادن استان تعیین تکلیف و مابقی در شورای عالی معادن کشور بررسی می‌شوند.

وی با بیان اینکه سه حوزه دارای قابلیت در معدن شامل قیر، سنگ تزیینی و گچ در استان هدف‌گذاری شده است گفت: تلاش می‌شود از خام‌فروشی در استان پرهیز شود اما نیازمند اراده سازمان صمت، تلاش سازمان نظام مهندسی معدن و مشارکت بهره‌بردار است. 

دارابی با اشاره به اینکه 38 واحد سنگ تزیینی در سطح استان با 600 هزار مترمربع ظرفیت در سطح استان وجود دارد افزود: واحد‌های سنگ‌بری استان به طور عمده نیازمند نوسازی و ارتقای تکنولوژی و دستگاه‌ها هستند.

وی با اشاره به استراتژی وزارت صنعت در سال 98 با عنوان تسهیلات بند الف تبصره 18 بیان کرد: سهم استان از این محل 220 میلیارد تومان است که در سه حوزه طرح‌های نیمه‌تمام، بازسازی و نوسازی صنایع و تأمین منابع مالی و سرمایه در گردش باید هزینه شود.

دارابی افزود: سهم حوزه طرح‌های نیمه‌تمام 31 میلیارد و 600 میلیون تومان، سهم حوزه بازسازی و نوسازی صنایع 68 میلیارد و 200 میلیون تومان و سهم تأمین منابع مالی 120 میلیارد تومان و نرخ سود این تسهیلات نیز برای استان کرمانشاه در نهایت 12 درصد است.

رئیس سازمان صمت استان کرمانشاه با اشاره به اینکه 114 طرح نیمه‌تمام در استان وجود دارد که متناسب با پیشرفت فیزیکی تسهیلاتی به آن‌ها پرداخت می‌شود بیان کرد: دو طرح بزرگ ذوب‌آهن بیستون و قوطی‌سازی زمزم با مجموع سرمایه‌گذاری بیش از 1300 میلیارد تومان در بهار 98 به بهره‌برداری می‌رسند. 

وی با اشاره به اینکه کرمانشاه در دی ماه رتبه ششم تورم را داشت و اکنون به جایگاه دهم رسیده است عنوان کرد: همچنان تورم در کشور و استان بالا است اما استان در حال رسیدن به میانه جدول است.

دارابی بیان کرد: پرتقال تنظیم بازار ویژه شب عید به قیمت هر کیلو 3300 تومان و سیب 5800 تومان عرضه می‌شود و تاکنون 35 درصد معادل 500 تن توزیع شده است.

وی با اشاره به اینکه 46 نفر بازرس و 60 هزار واحد صنفی در سطح استان وجود دارد گفت: به طور قطع این تعداد بازرس توانایی کنترل این تعداد از اصناف را ندارد و به این منظور باید از ظرفیت‌ها و ابزارهای دیگر استفاده کرد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه با بیان اینکه از ابتدای سال تاکنون 1800 تن گوشت منجمد وکیوم‌شده در استان توزیع شده است گفت: 200 تن سهمیه گوشت منجمد دریافت شده که در مناطق زلزله‌زده توزیع شود و از 5000 تن سهمیه شکر 1700 تن توزیع شده است. 

وی با اشاره به اینکه از اواسط آذر ماه تفویض اختیار ثبت سفارش به سازمان‌های استانی واگذار شد بیان کرد: اکنون سامانه جامع تجارت به صورت آنلاین است و 87 میلیون یورو تاکنون ثبت سفارش انجام شده است در حالی که قبل از آن صفر بود.

دارابی با بیان اینکه در 11 ماه امسال دو میلیارد و 640 میلیون دلار صادرات غیرنفتی از مرزهای استان انجام شده است گفت: صادرات غیرنفتی استان تا پایان اسفند به دو میلیارد و 800 میلیون دلار می‌رسد و از نظر ارزشی بیش از 43 درصد افزایش یافته است.

وی با اشاره به اینکه عمده واحدهای صنعتی آسیب‌دیده از زلزله در شهرک صنعتی سرپل‌ذهاب قرار دارند گفت: امهال وام‌های بالای یک میلیارد تومان واحد‌های صنعتی آسیب‌دیده از زلزله به طور عمده تعیین تکلیف شده‌اند و مابقی تا نیمه نخست فروردین ماه تعیین‌تکلیف می‌شوند. 

دارابی با اشاره به انتخابات اتاق بازرگانی در استان بیان کرد: این انتخابات در سلامت کامل برگزار شد و هیئت نمایندگان جدید آرای خود را از صندوقهای الکترونیکی دریافت کردند.

عناوین برگزیده