تاریخ: ۲۸ اسفند ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۹:۵۶
بازدید: ۱۶۳
کد خبر: ۳۱۴۱۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

بهره برداری از ۱۳۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری صنعتی در استان کرمانشاه

می متالز - رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه گفت: سال آینده حداقل ۱۳۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری صنعتی در استان به بهره‌برداری می‌رسد.
بهره برداری از ۱۳۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری صنعتی در استان کرمانشاه

به گزارش می متالز، محسن دارابی رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه با اشاره به مهمترین اقداماتی که در حوزه‌های مختلف صنعت، معدن و تجارت در سال جاری انجام شده، گفت: در حوزه بازرگانی کنترل خوبی در تنظیم بازار صورت گرفت و توزیع انواع اقلام اساسی مورد نیاز مردم با نرخ مصوب دولتی را داشتیم.

وی از توزیع حدود ۱۸۰۰ تن گوشت منجمد در استان خبر داد و گفت : به علاوه ۲۰۰ تن سهمیه گوشت نیز برای مناطق زلزله‌زده در نظر گرفته شده است.

وی افزود: برای شب عید امسال نیز ۱۶۰۰ تن سیب و پرتقال به عنوان سهمیه استان در نظر گرفته شده که از این میزان نیز تاکنون حدود ۵۰۰ تن توزیع شده است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه با بیان اینکه تلاش‌های زیادی برای اینکه کرمانشاه گران‌ترین استان کشور نباشد صورت گرفت، اظهار کرد: در دی ماه استان کرمانشاه رتبه ششم کشور را از نظر نرخ تورم داشت، اما اکنون به جایگاه دهم کشور رسیدیم.

دارابی با بیان اینکه اخیرا اختیار ثبت سفارش نیز به سازمان‌های صنعت معدن و تجارت استان‌ها داده شده، خاطرنشان کرد: اگر چه در گذشته حتی یک یورو هم ثبت سفارش نداشتیم، اما از آذر ماه تاکنون ۸۷ میلیون یورو ثبت سفارش در استان صورت گرفته که برای تامین نیاز‌های واحد‌های تولیدی، کارآفرینان و حوزه بازرگانی و تجارت استان بوده است.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه صنعت و وجود ۱۰۵۰ واحد صنعتی دارای پروانه بهره برداری در کرمانشاه، افزود: از این تعداد ۲۹۵ واحد غیرفعال است و ۱۷۷ واحد نیز نیمه فعال هستند.

به گفته این مسئول بررسی که از ۲۹۵ واحد غیر فعال استان صورت گرفته نشان می‌دهد برای ۱۰۰ مورد از این واحد‌ها هیچ اقدامی در جهت فعال سازی نمی‌توان انجام داد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه گفت: سیاست اینگونه است که پروانه بهره‌برداری واحد‌هایی که هیچ کاری نمی‌توان برای فعال سازی آن‌ها انجام داد، تعلیق شود.

دارابی درباره برنامه‌ای که برای ۱۹۵ واحد دیگر در نظر گرفته شده نیز یادآوری کرد: ۷۷ مورد از این واحد‌ها به خانه صنعت و معدن استان واگذار شده تا اقدامات لازم برای رفع مشکلات آن‌ها انجام شود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه با بیان اینکه ۹۶ واحد نیز توسط سازمان صنعت، معدن و تجارت استان پیگیری خواهد شد؛ تاکید کرد: یازده واحد دیگر که مشکلات اساسی تری دارند با همکاری استانداری پیگیری خواهد شد.

وی از جمله این واحد‌ها به کارخانه اسیدسیتریک، کاغذ غرب، شیر بیستون و ... اشاره کرد.

به گفته دارابی ۱۷۷ واحد نیمه فعال استان نیز برای بررسی و رفع مشکلات به شرکت شهرک‌های صنعتی استان سپرده شده است.

رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت استان کرمانشاه معتقد است مهمترین مشکلات و موانع پیش روی واحد‌های تولیدی و صنعتی استان شامل تامین منابع مالی، مباحث مربوط به امور مالیاتی و برداشت سلیقه‌ای از قوانین و مقررات است.

رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت استان کرمانشاه با بیان اینکه در سال جاری ۱۳۹ واحد صنعتی و کشاورزی استان احیا شده، تاکید کرد: از این تعداد حدود ۷۷ مورد سهم حوزه صنعت و معدن بوده است.

وی پیش بینی کرد در سال ۹۸ نیز شاهد احیای حدود ۴۷ واحد صنعتی در استان باشیم.

وی با اشاره به تسهیلات خوبی که برای حمایت از صنایع و معادن استان برای سال آینده در نظر گرفته شده، افزود: ۲۲۰ میلیارد تومان برای تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام، بازسازی و نوسازی واحد‌های فرسوده و تامین سرمایه در گردش صنایع داریم.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه نرخ سود این تسهیلات را ۱۲ درصد اعلام کرد و یادآور شد: بنا داریم بیش از ۱۱۰ پروژه نیمه‌تمام که پیشرفت فیزیکی آن‌ها بالای ۶۰ و ۷۰ درصد است را با کمک این اعتبارات به بهره‌برداری برسانیم.

دارابی با بیان اینکه سهم پروژه‌های نیمه تمام از این اعتبارات ۳۱ میلیارد تومان، سهم بازسازی و نوسازی صنایع ۶۸ میلیارد تومان و سهم سرمایه در گردش حدود ۱۲۰ میلیارد تومان است، اظهار کرد: تلاش می‌کنیم از این تسهیلات به خوبی استفاده کنیم.

رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت استان کرمانشاه اشاره‌ای هم به بهره‌برداری از واحد‌های صنعتی در سال آینده داشت و یادآور شد: در بهار سال آینده حداقل دو واحد تولیدی بزرگ استان شامل ذوب آهن و قوطی سازی زمزم به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی سرمایه‌گذاری این دو واحد را حدود ۱۳۰۰ میلیارد تومان برآورد کرد و گفت: این دو واحد قرار بود تا پایان امسال به بهره‌برداری برسند که با مشکلاتی مواجه شدند.

دارابی درباره وضعیت معادن استان نیز اظهار کرد: ۲۲۰ معدن در استان داریم که ۱۰۵ مورد آن‌ها غیرفعال و ۱۱۵ مورد آن‌ها فعال است.

وی با اشاره به پیگیری‌هایی که در شورای معادن برای رفع مشکلات واحد‌های معدنی استان صورت می‌گیرد، تأکید کرد: از بین معادن غیرفعال امکان پیگیری بیش از ۳۶ مورد آن در شورای معادن استان وجود دارد، اما مشکلات حدود ۷۰ معدن دیگر باید توسط شورای عالی معادن کشور مرتفع شود.

دارابی بر لزوم جلوگیری از خام فروشی مواد معدنی استان نیز تاکید کرد و یادآور شد: باید زنجیره ارزش را حداقل برای سه نوع ماده معدنی با ارزش استان شامل غیرطبیعی، سنگ تزیینی و گچ راه‌اندازی کنیم .

عناوین برگزیده