تاریخ: ۲۸ اسفند ۱۳۹۷ ، ساعت ۲۱:۰۰
بازدید: ۳۹۷
کد خبر: ۳۱۴۲۴
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
معامله 4 هزار تنی مس در هفته گذشته

تغییر ذائقه خریداران مس از مفتول به کاتد

می متالز - عرضه‌های مس در شرایطی صورت می‌گیرد که برخلاف ماه‌های ابتدایی سال، مفتول چندان جذابیتی برای خریداران ندارد و اغلب عرضه‌های این محصول با استقبال نسبتا کمی از سوی متقاضیان مواجه می‌شود. در حالی که کاتد هنوز متقاضیان خاص خود را دارد و هر چند به‌صورت ناقص، ولی اغلب عرضه‌های این محصول به فروش می‌روند.
تغییر ذائقه خریداران مس از مفتول به کاتد

به گزارش می متالز، بازارهای مس با وجود تعطیلات چین به رشد خود ادامه دادند و قیمت این فلز شرایط رو به رشد نسبتا پایداری را سپری می‌کند. زیرا همچنان تقاضای مس از عرضه آن در بازارهای جهانی بیشتر است و با توجه به افزایش روزافزون کاربردهای نوین مس در صنایع مختلف دنیا، به‌نظر می‌رسد بازارهای این فلز همچنان رو به رشد باشند. البته اگر جنگ تجاری میان آمریکا و چین مجال رشد و توسعه صنایع مرتبط با این فلز را بدهد. روند قیمت مس نیز طی یکی دو هفته گذشته حاکی از رشد آرام قیمت بوده است و این موضوع را می‌توان به نتایج مثبت مذاکرات تجاری میان آمریکا و چین مرتبط دانست.

در بازارهای داخلی شرایط مس پس از طوفان دستورالعمل‌های دولت در بازارهای مختلف و افزایش و کاهش قیمت مس طبق دستورالعمل در بازار، به‌نظر می‌رسد که بازار این فلز رو به ثبات و بازیابی آهسته پیش می‌رود. هر چند که این امر ممکن است زمان‌بر باشد، اما بازار مس و مصرف‌کنندگان نسبتا محدود آن به‌ویژه در زمینه کاتد مسی، باعث شده است تا این بازار برخلاف دیگر بازارها قابل پیش‌بینی نسبی باشد. البته در این میان نمی‌توان از شرایط اقتصادی نیز چشم‌پوشی کرد، چرا که در زمان‌های افزایش قیمت ارز در بازار و عدم توانایی واردات محصولات مختلف توسط واردکنندگان، طبیعی است که همه تقاضاها به‌سمت بازارهای داخلی و در زمینه مس در بورس کالا معطوف شود.

نمودار 1 حاکی از آن است که در هفته گذشته یعنی از 20 تا 25 بهمن 1397، حدود 6 هزار تن کاتد و مفتول مسی در بورس کالای ایران عرضه شد که در مقابل آن 4 هزار و 100 تن تقاضا وجود داشت. در نهایت تمامی این تقاضاها منجر به انجام معامله شد و محصولات یاد شده به فروش رفتند. در این میان کاتد مسی به میزان 4 هزار تن عرضه شد که در 2 نوبت به فروش رفت. در نوبت اول 3 هزار و 960 تن کاتد شرکت ملی صنایع مس ایران به‌صورت نقدی به فروش رفت و 40 تن باقی‌مانده به تالار مچینگ منتقل شد که در این بخش مورد معامله قرار گرفت. مفتول مس نیز به میزان 2 هزار تن عرضه شد که این محصول تنها 140 تن تقاضا داشت و به همین میزان به فروش رفت. ضمن اینکه برخلاف هفته‌های گذشته مفتول شرکت ملی مس در بورس عرضه نشد و حتی 80 تن از مفتول عرضه شده به‌دلیل نبود تقاضای اولیه به تالار مچینگ انتقال پیدا کرد و در آنجا مورد معامله قرار گرفت. این امر نشان می‌دهد که مفتول تا حد زیادی جذابیت خود را در بازار از دست داده است.

عناوین برگزیده