تاریخ: ۲۹ اسفند ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۴:۵۸
بازدید: ۲۵۰
کد خبر: ۳۱۴۶۴
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
مدیرعامل شرکت مس هفشجان عنوان کرد:

توقف تولید مفتول مس به‌دلیل کمبود نقدینگی

می متالز - مدیرعامل شرکت مس هفشجان گفت: با اینکه تقاضا برای خرید مفتول مسی وجود دارد اما ما به دلیل کمبود نقدینگی مفتول تولید نمی‌کنیم.
توقف تولید مفتول مس به‌دلیل کمبود نقدینگی

به گزارش می متالز، محمدعلی مرادپور، اظهار داشت: تقریبا دو سالی هست که هیچ مفتول مسی به‌خاطر تعطیلی شرکت مس هفشجان تولید نکرده‌ایم و واحد تولیدی ما به دلیل کمبود نقدینگی تعطیل شده است.

وی با بیان اینکه کاتد مس ایران بهترین کاتد مس جهان است، عنوان کرد: خرید و فروش مفتول بر اساس سهمیه‌بندی و از طریق بورس کالا انجام می‌شود، البته امکان تامین مفتول مس از طریق بازاد آزاد نیز وجود دارد اما آنچنان مرسوم نیست. کیفیت مفتول‌ شرکت‌های مختلف تقریبا با یکدیگر متفاوت هستند، البته مس داخلی بسیار باکیفیت است و در نتیجه مفتول مس باکیفیتی نیز از آن تولید می‌شود. حتی می‌توان گفت مفتول‌های مسی تولید داخلی از نمونه‌های خارجی آن نیز باکیفیت‌تر است، به همین دلیل نیازی به واردات مفتول مسی از خارج از کشور احساس نمی‌شود.

مدیرعامل شرکت مس هفشجان ادامه داد: مقدار کمی از مفتول‌ مسی از  قراضه تولید می‌شود که قطعا نسبت به مفتولی که از کاتد مس تولید می‌شود ناخالصی‌هایی دارد اما آنقدر زیاد نیست؛ البته شرایط تولید خاصی نیز دارد.

مرادپور با عنوان اینکه مفتول‌های مس با سایز استاندارد 8 میلی‌متر تولید می‌شود، بیان کرد: سایز استاندارد مفتول مس 8 میلی‌متر است اما برخی از تولیدکنندگان مفتول با سایز کوچک‌تر نیز تولید می‌کنند که اصطلاحا به این مفتول‌ها سیم گفته می‌شود؛ اکثر سیم‌های موجود در بازار را شرکت دنیای مس تولید می‌کند. از این سیم‌ها واحدهای تولیدی استفاده می‌کنند که دستگاه کوچک‌کننده مفتول ندارند و مفتول‌های نازک شده را برای تولید محصول خود خریداری می‌کنند. اکثر مشتریان این سیم‌ها، شرکت‌های تولیدکننده‌ای هستند که توان تولیدشان کم است و این سیم‌ها را برای تولید سیم و کابل افشان که در صنعت ساختمان‌سازی مصرف می‌شود، استفاده می‌کنند. فروش و توزیع این سیم‌ها از طریق واحدهای تولیدی مفتول‌ساز انجام می‌شود.

عناوین برگزیده