تاریخ: ۲۹ اسفند ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۹:۳۶
بازدید: ۲۵۷
کد خبر: ۳۱۴۷۵
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
تصمیمات کشورهای آسیای شرقی موثر بر قیمت جهانی فلز قلع

قلع؛ فلزی تاثیرگذار در دنیای مدرن

می متالز - در ماه‌های اخیر موجودی انبارهای بازارهای بورسی دنیا با کاهش قلع مواجه شدند و همین امر نیز تاثیر مثبتی بر قیمت این فلز داشت. ادامه یافتن این روند وابسته به استراتژی‌های شرکت‌های تولیدی این فلز در دنیا است و تشدید تنش‌های تجاری تاثیر مستقیمی بر روند این فلز دارد که سهم به‌سزایی از آن توسط کشورهای شرقی آسیا تامین می‌شود.
قلع؛ فلزی تاثیرگذار در دنیای مدرن

به گزارش می متالز، در نمودار 1 روند قیمتی فلز قلع در بازار بورس فلزات لندن و بورس شانگهای و مجموع موجودی این فلز در این 2 بازار آورده شده است. فلز قلع ازجمله معدود کامودیتی‌هایی است که موجودی آن در بورس شانگهای بیش از بورس فلزات لندن است. علت این امر نیز از آنجا حاصل می‌شود که بخش عمده تولید این فلز در چین و کشورهای آسیای شرقی صورت می‌گیرد. براساس اطلاعات سازمان زمین‌شناسی ایالات متحده آمریکا، در سال 2018 حدود 29 درصد از تولید معدنی قلع دنیا در چین صورت گرفته است.

کاهش تولید قلع در چین در ماه‌های پایانی سال 2018 و ماه‌های ابتدایی سال 2019 و همچنین کاهش عرضه جهانی این محصول توسط  اندونزی بر روند کاهش موجودی آن در دنیا دامن زد و نتیجه این امر در قیمت‌ها در نمودار 1 مشاهده می‌شود. به گزارش پایگاه خبری-تحلیلی فلزات آنلاین و به نقل از انجمن جهانی قلع، در سال 2018 لحیم کاری بیشترین سهم کاربرد برای فلز قلع را به خود اختصاص داد. موارد مصرف این فلز در سال 2018 براساس سهم هریک از تقاضای جهانی این فلز عبارت بودند از: لحیم‌کاری (47 درصد)، مواد شیمیایی (17 درصد)، ورق‌های قلع‌اندود (14 درصد)، باتری‌ها (8 درصد)، تولید آلیاژها ( 5 درصد) و سایر کاربردهای این فلز که سهم 9 درصدی از بازار تقاضای آن را تشکیل می‌داد.

نقش فلز قلع در زندگی مدرن هر روز بیشتر می‌شود. باتوجه به گزارش‌های انجمن بین‌المللی قلع، این فلز کلیدی برای بسیاری از نوآوری‌ها در دنیای کنونی به‌شمار می‌رود و باتوجه به نقش آن در تجهیزات الکترونیکی، مصرف آن درحال رشد است. با رشد تکنولوژی در آینده، تقاضای این فلز نیز افزایش خواهد یافت؛ چرا که در حوزه‌هایی همچون روباتیک، تجهیزات تولید انرژی‌های خورشیدی، هواپیماهای بدون سرنشین، وسایل نقلیه الکتریکی، باتری‌ها و زیرساخت‌‌های انرژی کاربرد دارد.

میزان عرضه جهانی قلع در سال گذشته میلادی با کمبود مواجه بود و همین امر موجب رشد قیمت این فلز شد. بخش عمده‌ای از معادن قلع دنیا در اندونزی، چین و مالزی واقع شده‌اند و عرضه معدنی این فلز در اختیار کشورهای شرق آسیا است. باتوجه به محدودیت عرضه که نسبت به این فلز وجود دارد، قطع یا کاهش عرضه توسط هریک از این کشورها تاثیر به‌سزایی در بازارهای جهانی خواهد داشت. به‌عنوان مثال در فصل چهارم سال گذشته اندونزی 45 درصد از صادرات قلع خود کاست که همین امر تاثیری جدی بر بازار این فلز گذاشت. همچنین بر اساس اطلاعات انجمن بین‌المللی قلع، تولید این فلز در فصل چهارم سال 2018 در چین 29 درصد کاهش یافت.

براساس اطلاعات سازمان زمین‌شناسی ایالات متحده آمریکا به ترتیب کشورهای چین (23 درصد)، اندونزی (17 درصد)، برزیل (14.9 درصد)، بولیوی (8.5 درصد)، استرالیا (7.8 درصد)، روسیه (7.4 درصد)، مالزی (5.3 درصد) و تایلند (3.6 درصد) بیشترین سهم از ذخایر معدنی این فلز را در اختیار دارند.

عناوین برگزیده