تاریخ: ۲۹ اسفند ۱۳۹۷ ، ساعت ۲۰:۰۴
بازدید: ۲۳۴
کد خبر: ۳۱۴۸۷
سرویس خبر : انرژی
قائم‌مقام سابق وزارت خارجه آمریکا مطرح کرد:

آثار طولانی مدت خروج آمریکا از برجام و اهداف دولت ترامپ

می متالز - مرد پشت‌پرده مذاکرات هسته‌ای ضمن هشدار درباره تبعات منفی اقدام آمریکا در خروج از توافق هسته‌ ای درخصوص آثار طولانی‌ مدت آن توضیح داد و از اهداف دولت ترامپ در قبال تهران ابراز نگرانی کرد.
آثار طولانی مدت خروج آمریکا از برجام و اهداف دولت ترامپ

به گزارش می متالز، ویلیام جوزف برنز که بابت نقش در راه‌اندازی کانال مخفیانه مذاکره با ایران مرد پشت‌پرده مذاکرات هسته‌ای لقب گرفته درباره تبعات منفی اقدام آمریکا در خروج از توافق هسته‌ای بر روی نظام تحریم‌های آمریکا هشدار داد و گفت: اقدام دولت ترامپ در خروج از برجام اشتباهی جدی است. این اقدام باعث شد توانایی آمریکا برای مقابله با رفتارهای ایران در منطقه کاهش پیدا کند.

وی توضیح داد: خروج از برجام با ایجاد اختلاف میان آمریکا و نزدیکترین متحدان آن در اروپا همان کاری را انجام داده که ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه به دنبال آن بوده است.این اقدام باعث وارد آمدن لطماتی فراتر از موضوع ایران شد و با افزایش اختلاف‌افکنی میان آمریکا و متحدان اروپایی، همان کاری را که پوتین می‌خواست برای وی انجام داد.

این دیپلمات به آثار طولانی‌ مدت اقدام دولت ترامپ پرداخت و گفت: خروج از برجام در بلند مدت اثربخشی تحریم‌های یکجانبه را کاهش خواهد داد. ۵ یا ۱۰ سال بعد ممکن است متوجه شویم خیلی‌ها در جستجوی راه‌هایی برای کاستن از آسیب‌پذیری در برابر نظام مالی آمریکا برآمده‌اند این چیزی است که وزیر خارجه آلمان آن را علناً بر سر زبان آورده است.

برنز درباره اهداف دولت ترامپ در قبال ایران ابراز نگرانی کرد و گفت: این دولت بیش از آنکه به دنبال رسیدن به توافق بهتر با ایران باشد به دنبال وادار کردن تهران به تسلیم است. درباره رویکرد این دولت نگران هستم. رویکرد دولت بیشتر به تسلیم کشاندن یا متلاشی کردن حکومت ایران است تا رسیدن به توافقی بهتر با آن.

منبع: بورس پرس
عناوین برگزیده