تاریخ: ۲۹ اسفند ۱۳۹۷ ، ساعت ۲۰:۰۸
بازدید: ۲۰۴
کد خبر: ۳۱۴۸۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

صادرات از سیستان وبلوچستان به افغانستان 85 درصد رشد داشته است

می متالز - رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان گفت: صادرات کالا از این استان به کشور افغانستان در 11 ماه سالجاری به ارزش بالغ بر 278 میلیون و 301 هزار و 195 دلار رسید که نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر ارزش، رشد 85 درصدی داشته است.
صادرات از سیستان وبلوچستان به افغانستان 85 درصد رشد داشته است

به گزارش می متالز، نادر میرشکار اظهار داشت: از مجموع 832 میلیون دلار صادرات سیستان و بلوچستان به کشورهای خارجی، 33 درصد آن به کشور افغانستان انجام شده است که این امر تراز تجارت خارجی با این کشور را در 11 ماهه امسال مثبت نشان می دهد.
وی ادامه داد: میزان صادرات در 11 ماهه سالجاری از گمرکات سیستان و بلوچستان به کشور افغانستان دارای ارزش 58 میلیون و 877 هزار و 535 دلار و از بازارچه های مرزی این استان 219 میلیون و 423 هزار و 660 دلار بوده است.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان از جمله اقلام صادراتی به افغانستان را مصالح ساختمانی (سیمان)، خرما، صیفی جات، سیب درختی و محصولات شیمیایی و صنعتی عنوان کرد.
سیستان و بلوچستان به واسطه قرار داشتن در موقعیت خاص جغرافیایی شرایط ویژه ای از نظر نقش آفرینی در مبادلات منطقه ای و فرامنطقه ای برای ایران و کشورهای منطقه نظیر پاکستان و افغانستان به وجود آورده است.
سیستان و بلوچستان واقع در جنوب شرق ایران اسلامی حدود هزار و 600 کیلومتر یعنی معادل یک ششم از مجموع مرزهای جمهوری اسلامی ایران، با کشورهای افغانستان، پاکستان و حوزه دریای عمان مرز دارد.
طول مرزهای خاکی این استان با کشور افغانستان حدود 300 کیلومتر یعنی معادل یک سوم از کل مرز ایران با افغانستان و طول مرزهای خاکی مشترک استان با کشور پاکستان 921 کیلومتر است که مجموع کل مرز مشترک ایران و پاکستان را تشکیل می دهد.
طول مرزهای آبی این استان در سواحل دریای عمان نیز 370 کیلومتر است.

عناوین برگزیده