تاریخ: ۱۸ اسفند ۱۳۹۷ ، ساعت ۲۲:۳۲
بازدید: ۲۳۵
کد خبر: ۳۱۶۰۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

پذیرش FATF به معنای حل مشکلات نیست

می متالز - دلیل نپیوستن ایران به FATF این است که برخی در روند شکل گیری این گروه توجیه نشده‌اند و در واقع عدم اعتماد بین مخالفان و موافقین وجود دارد. هر کدام از این دو طرف، طرف دیگر را به خیانتکار بودن و بی سواد بودن متهم می کنند.
پذیرش FATF به معنای حل مشکلات نیست

به گزارش می متالز، دلیل نپیوستن ایران به FATF این است که برخی در روند شکل گیری این گروه توجیه نشده‌اند و در واقع عدم اعتماد بین مخالفان و موافقین وجود دارد. هر کدام از این دو طرف، طرف دیگر را به خیانتکار بودن و بی سواد بودن متهم می کنند. اگر چنین فضایی ادامه داشته باشد، این گونه مخالفت‌ها همچنان ادامه خواهد یافت. از طرف دیگر گروه‌هایی که فرار مالیاتی دارند و یا از پرداخت عوارض گمرکی فرار می کنند، از اینکه حساب های بانکی دقیق باشد و کنترل شود ناراضی هستند. عده ای دیگر فکر می کنند FATF برای عملیات حمایت از نهضت‌های آزادی بخش یا مقاومت ایجاد مشکل می کند، درحالی که به تمام این ها پاسخ داده شده است.

 اشتباهی دیگری که وجود دارد این است برخی تصور می کنند پیوستن به FATF سرانجامش مانند برجام خواهد بود و موافقان به خوبی نتوانستند مخالفان را توجیه کنند، قرار نیست FATF باعث جذب سرمایه خارجی شود، از طرف دیگر پذیرش FATF را نباید به معنای حل مشکلات اقتصادی تلقی کرد. FATF مانند مقررات رانندگی است. رانندگی در جاده‌های تراکنش‌های مالی و تپه‌های بین الملل.

 البته در داخل کشور هم می توانستیم مقرراتی شبیه FATF را با مصوبات مجلس و به عنوان مقررات ملی کنترل پولشویی ومقررات ملی مبارزه با تامین مالی تروریسم اجرا کنیم. این مقررات ملی می توانست تا حد زیادی پاسخ کارگروه اقدام ویژه مالی را بدهد تا به بخش مراودات مالی گسترده در سطح بین المللی برسد. باید بدانیم پذیرش FATF کمک بسیاری به بخش اقتصادی کشور می کند، باعث شفافیت عملیات مالی می شود و از خیلی اختلاس‌ها جلوگیری می کند. همچنین عدم پرداخت مالیات، قاچاق کالا، افزایش ناگهانی نرخ ارز و بسیاری از موارد دیگر با شفافیت مالی از بین خواهد رفت. نقل و انتقال مالی اگر با رعایت همه مقرراتی که در FATF وجود دارد انجام گیرد، 90درصد این نوع عملیات خلاف قانون از بین خواهد رفت ومردم به سلامت گردش اقتصادی کشور اعتماد بیشتری پیدا خواهند کرد.

سید صباح زنگنه - سفیر و نماینده سابق ایران در سازمان همکاری‌های اسلامی

عناوین برگزیده