تاریخ: ۲۰ اسفند ۱۳۹۷ ، ساعت ۲۲:۴۱
بازدید: ۲۳۱
کد خبر: ۳۱۶۰۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
مدیرعامل بورس کالای ایران مطرح کرد:

مکاتبات برای پیوستن بورس به سازمان آیوسکو

می متالز - مدیرعامل بورس کالای ایران گفت: در سال ۹۷ با سازمان آیوسکو در رابطه با آغاز فرآیند پیوستن بورس کالای ایران به سازمان آیوسکو مذاکراتی داشتم و همچنین مذاکراتی در خصوص امکان ایجاد معاملات کالایی پایاپای بین دو کشور از طریق سکوی کالایی مشترک بین دو بورس نیز با بورس کالای هند داشتیم. معاملات کالایی پایاپای بین دو کشور از طریق سکوی کالایی مشترک بین دو بورس نیز با بورس کالای هند داشتیم.
مکاتبات برای پیوستن بورس به سازمان آیوسکو

به گزارش می متالز، شرکت بورس کالای ایران از زیر مجموعه‌های بورس و اوراق بهادار ایران در بخش‌های مختلف صنعت، معدن، کشاورزی و حتی بازار سکه و طلا فعالیت دارد از جمله مهمترین دستاوردهای بورس کالای ایران رشد ۴۱ درصدی ارزش معاملات قرارداد‌های آتی در سال ۹۷ و ثبت رکورد جدید در ارزش معاملات محصولات صنعتی و معدنی است.

حامد سلطان‌نژاد مدیرعامل بورس کالای ایران از افزایش ۵۵ درصدی ارزش معاملات محصولات صنعتی و معدنی در یازده ماهه ابتدای سال ۱۳۹۷ نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد و رسیدن به رکورد جدید در ارزش معاملات محصولات صنعتی و معدنی را از مهم‌ترین دستاورد‌های سازمان بورس کالای ایران عنوان‌کرد.

سهم معاملات محصولات صنعتی و معدنی از کل ارزش معاملات فیزیکی

وی سهم معاملات محصولات صنعتی و معدنی از کل ارزش معاملات فیزیکی شرکت بورس کالای ایران در یازده ماهه ابتدایی سال ۱۳۹۷ را ۳۶ درصد عنوان کرد و گفت: سهم معاملات سلف در حوزه محصولات صنعتی و معدنی در یازده ماهه ابتدایی سال ۱۳۹۷، ۶۵ درصد بوده‌است.

رشد ۴۱ درصدی ارزش معاملات قراردادهای آتی در سال ۹۷

وی در ارتباط با بازار مالی و مشتقه با اشاره به پذیرش و راه‌اندازی قرارداد آتی زعفران نگین گفت: ارزش معاملات قراردادهای آتی در یازده ماهه ابتدایی سال ۱۳۹۷ نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد ۴۱ درصدی داشت و توانستیم رکورد جدیدی در زعفران ثبت کنیم. به شکل کلی مقدار معاملات گواهی سپرده کالایی زعفران نسبت به زمان مشابه سال گذشته افزایش ۳۸ برابری داشت و ارزش معاملات صندوق‌های کالایی نیز نسبت به زمان مشابه سال گذشته ۴۱ برابر افزایش را تجربه‌کرد.

گواهی سپرده کالایی سکه طلا در بورس

سلطان‌نژاد با اشاره به شرایط خاص سپرده‌ کالایی طلا گفت: مقدار معاملات گواهی سپرده کالایی سکه طلا در بورس کالای ایران نسبت به زمان مشابه سال گذشته افزایش ۱۶ برابری داشت. همچنین مشخصات قرارداد آتی طلای آب شده نیز در سال۹۷ پذیرش شد.

افزایش سه برابری معاملات سلف‌موازی

مدیرعامل بورس کالای ایران با اشاره به معاملات سلف‌موازی گفت: معاملات سلف موازی استاندارد سال ۹۷، سه برابر افزایش یافت و برای ایجاد زیرساخت توثیق گواهی سپرده کالایی نیز پیگیری‌هایی انجام‌شد.

انتشار اوراق سلف موازی استاندارد سیمان

وی در ادامه به عملکرد سازمان بورس کالای ایران به انتشار اوراق سلف موازی استاندارد سیمان شرکت سیمان خوزستان، شرق و سپاهان، تیر آهن ۱۴ شرکت ذوب آهن اصفهان و شمش فولاد کاوه جنوب کیش، پلی استایرن پتروشیمی انتخاب و مرغ منجمد شرکت و توسعه صنایع بهپرور اشاره کرد و ارزش مجموع این اوراق را ۸۵۰۰ میلیارد ریال عنوان‌کرد.

راه‌اندازی صندوق‌های سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار مبتنی بر سکه طلا

سلطان‌نژاد در پاسخ به این پرسش که آیا شرکت بورس کالای ایران در امسال اقدامی در زمینه صندوق‌های سرمایه‌گذاری مبتنی بر سکه داشته است، گفت: در سال ۹۷ صندوق‌های سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار مبتنی بر سکه طلا راه‌اندازی شد. آزمون‌های احراز صلاحیت متقاضیان کد مشتقه و دوره‌های آموزشی برای ذی‌نفعان بورس کالا برگزار شد و برای اعطای مجوزهای جدید به کارگزاری‌ها نیز آموزش‌های لازم داده‌شد. همچنین کتاب «طراحی قانون قبض انبار» و « کتاب بورس‌های کالا و مشتقات در افریقا» تدوین شد.

تصویب معاملات اختیار معامله زعفران

وی یکی از مهم‌ترین تصمیمات سازمان بورس کالای ایران را تصویب معاملات اختیار معامله زعفران عنوان کرد و در ادامه اجرای سیاست نرخ تضمینی محصول ذرت در استان‌های تعیین شده توسط وزارت جهاد کشاورزی را از برنامه‌های اجرا شده در حوزه ذرت در طول امسال عنوان کرد.

وی در ادامه میزان سود پرداختی سهام را در سال ۹۷ بیش از ۹۱ میلیارد ریال به تعداد ۱۲۳ شرکت حقوقی (گروه ۱ و ۲ و ۳) و ۴۵۰۱ شخص حقیقی و سایر شرکت‌ها بیان کرد.

مکاتبات برای پیوستن به سازمان آیوسکو

مدیر عامل بورس کالای ایران در آخر در پاسخ به این پرسش که آیا ایران برنامه‌ای برای پیوستن به سازمان آیوسکو دارد، با اشاره به مکاتبات خود با سازمان آیوسکو گفت: در سال ۹۷ با سازمان آیوسکو در رابطه با آغاز فرآیند پیوستن بورس کالای ایران به این نهاد درپی تصویب و پذیرش سازمان بورس و اوراق بهادار به‌عنوان عضو اصلی در این سازمان و بنا بر پیشنهاد اموربین‌الملل سازمان مذاکراتی داشتم و همچنین مذاکراتی در خصوص امکان ایجاد معاملات کالایی پایاپای بین دو کشور از طریق سکوی کالایی مشترک بین دو بورس نیز با بورس کالای هند داشتیم.

عناوین برگزیده