تاریخ: ۲۰ اسفند ۱۳۹۷ ، ساعت ۲۰:۵۵
بازدید: ۱۷۸
کد خبر: ۳۱۶۷۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
رییس سازمان بورس مطرح کرد:

۳ ویژگی تابلوهای بازار سرمایه و وظایف سپرده گذاری مرکزی

می متالز - رییس سازمان بورس با اشاره به سه ویژگی تابلوها و وظایف شرکت سپرده گذاری مرکزی اظهار امیدواری کرد نکات مورد نیاز تکمیلی سامانه جامع معاملات بخش انرژی در میان گذاشته شود.
۳ ویژگی تابلوهای بازار سرمایه و وظایف سپرده گذاری مرکزی

به گزارش می متالز، شاپور محمدی در جریان راه اندازی سامانه جامع معاملات بخش انرژی با اشاره به اقدامات شرکت سپرده گذاری مرکزی، بورس انرژی و مدیریت فناوری بورس تهران برای راه اندازی گفت: نیت همه ارکان بازار ارتقا و تسهیل فرایندها است .

وی با اشاره به اینکه عده ای وکالتی اقدام به جابجایی سهام می کنند که از نظر قانون احکام دائمی بلا اثر است،افزود: امکان انتقال دارایی و ورقه بهاداری که در بازار سرمایه ساز و کار معامله برای آن در نظر گرفته شده در بیرون وجود ندارد.اما صرف نظر از الزام قانونی، بحث تسویه و پایاپای بصورت انحصاری در قانون بازار اوراق بهادار برعهده شرکت سپرده گذاری مرکزی است.

این مقام مسئول با اشاره به ویژگی اصلی تابلوهای بورس ها مبنی بر ایجاد شفافیت و کشف قیمت بصورت شفاف گفت: دومین ویژگی منصفانه بودن معاملات و برابری فرصت ها برای همگان است.همچنین سومین ویژگی اختصاصی شرکت سپرده گذاری و اتاق پایاپای،کاهش ریسک ایفای تعهد یا عدم ایفای آن است که اگر طرفین معامله ایفای تعهد نکنند، ریسک عملیاتی بروز می کند و این شرکت بطور ویژه ریسک مذکور را مراقبت و کاهش می دهد.

محمدی درخصوص وظایف شرکت سپرده گذاری مرکزی در بازار سرمایه گفت: در وظایف این شرکت صیانت از اطلاعات مردم ،نگهداری از دارایی ها و انجام تسویه و پایاپای با کمترین ریسک وجود دارد.اینکه شخصی محتوای انرژی را بفروشد و شخص دیگری آن را خریداری کند باید محصول به خریدار و هزینه آن به فروشنده منتقل شود که بطور دستی خطای انسانی و کندی کار متصور و محتمل است و ممکن است اتفاقاتی خارج از سیستم بیفتد که امکان رصد آن وجود نداشته باشد در حالی که با انجام الکترونیکی از طریق سامانه ای جامع، ویژگی کاهش ریسک عملیاتی دقیق تر،قوی تر و کاراتر عمل می کند.

وی اظهار امیدواری کرد این حرکت خوبی که شروع شده در ادامه بتواند توسعه بیشتری پیدا کند و افرادی(کارگزاری ها و مشتریان) که از این سامانه استفاده می کنند نکات مورد نیاز تکمیلی را با این شرکت درمیان بگذارند چراکه برای هر سامانه ای توسعه و تعالی فرایندی حداقلی می توان در نظر گرفت.

بنابراین گزارش،سامانه جامع تسویه معاملات بورس های کالایی، بخش انرژی امروز توسط شرکت سپرده گذاری مرکزی و در حضور رئیس سازمان بورس، مدیرعامل شرکت بورس تهران و... رونمایی شد.

منبع: بورس پرس
عناوین برگزیده