تاریخ: ۰۹ دی ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۲:۳۰
بازدید: ۲۰۳
کد خبر: ۳۱۶۹۹
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
رئیس هیات مدیره انجمن صنایع و معادن سرب و روی ایران؛

تصمیم‌سازان کشور نیازمند تجربه‌های میدانی هستند

می متالز - رئیس هیات مدیره انجمن صنایع و معادن سرب و روی ایران، گفت: تصمیم‌سازان کشور نیازمند تجربه‌های میدانی هستند تا بدون اطلاع بخشنامه صادر نکنند.
تصمیم‌سازان کشور نیازمند تجربه‌های میدانی هستند

به گزارش می متالز، یوسف مرادلو، با اشاره به اینکه مشکل اصلی ما دولتمردان کشور هستند، اظهار داشت: در سایه تصمیم‌های غلط وغیرکارشناسی ضررهای میلیارد دلاری به صادرکنندگان و واردکنندگان تحمیل شد.

وی با بیان اینکه تصمیم‌های غلط مسئولین دستاورهای منفی زیادی به همراه داشت، افزود: تجار ایرانی مشتری‌های خود را در بازارهای هدف از دست دادند.

مرادلو ادامه داد: همچنین در چنین شرایطی تجار اعتماد مشتریان خود را از دست دادند و مدیریت کلان کشور به دلیل عدم ثبات در تصمیم‌گیری‌ها و بی‌توجهی به تعهدات تجار زیر سوال رفت.

وی با بیان اینکه زمان زیادی صرف شد تا تجار توانستند کالاهای خود را در بازار هدف جا بی‌اندازند، افزود: بسیاری از تولیدکنندگان در شرایط تحریم به سختی توانسته‌اند مواد اولیه مورد نیاز خود را خریداری کنند.

رئیس هیات مدیره انجمن صنایع و معادن سرب و روی ایران اظهار کرد: زمانی که قیمت جهانی کالاها افزایش یافته بود، فرصت‌های طلایی را از دست دادیم که ضررهای میلیاردی به درآمد ارزی و ملی کشور و همچنین تولیدکنندگان و کارآفرینان وارد شد.

وی تاکید کرد: تصمیم‌های اشتباه دولتمردان باعث شد تا تولید در کشور کاهش یابد و واردات و صادرات کشور متوقت و یا بسیار محدود شود. از این رو بازارهای هدف صادراتی خود را به رقبای بین‌المللی واگذار کردیم.

مرادلو درباره مشکلات واردات سرب و روی نیز گفت: در 13 سال گذشته هیچ انگیزه‌ای برای واردات شمش این محصولات به کشور وجود نداشته و واردات ما بسیار ناچیز است.

وی درباره هزینه حمل و نقل کالاها عنوان کرد: باتوجه به قیمت سوخت، هزینه حمل و نقل در مقایسه با کشورهای دیگر بسیار بالاست. لازم به ذکر است، نوسانات ارز و افزایش هزینه‌های کامیون‌داران در کنار جو روانی موجود در جامعه بهانه‌ای برای افزایش قیمت حمل بود.

رئیس هیات مدیره انجمن صنایع و معادن سرب و روی ایران در راستای بخشنامه‌های بازگشت ارز صادراتی به سامانه نیما نیز اظهار کرد: پیش از دستوری شدن بازگشت ارز صادراتی به کشور نیز تولیدکنندگان ارز حاصل از صادرات خود را وارد کشور می‌کردند.

وی با بیان اینکه زمانی که پول حاصل از صادرات به کشور باز نگردد، ادامه تولید امکان پذیر نخواهد بود، افزود: دستوری شدن بازگشت ارز صادراتی به کشور از سوی دولت در فضایی که زیرساخت‌های لازم در کشور فراهم نیست و همچنین نرخ معاملات ارز دچار نوسان است، باعث شد تا فعالان اقتصادی به دنبال راهی برای جلوگیری از ضررهای احتمالی پیش رو باشند.

مرادلو تاکید کرد: انتظار دولت منطقی نیست که تولیدکننده با کالای خود را با نرخ ارز آزاد تولید و صادر کند اما ارز حاصله را به صورت دستوری و به نرخ پایین به دولت بازگرداند.

وی با اشاره به اشتباه دولت در تقسیم‌بندی صادرکنندگان گفت: دولت صادرکنندکان بزرگ و عمده را موظف به فروش ارز خود با قیمت پایین کرد و نمونه بارز تنبیه است که نتیجه آن تبعیض، انگیزه‌کشی ودلسردی است.

رئیس هیات مدیره انجمن صنایع و معادن سرب و روی ایران ادامه داد: صادرکنندگانی که ارز خود را با قیمت پایین می‌فروشند باید برای واردات مواد اولیه تولید ارز را مجددا خریداری کند که متحمل هزینه‌های سنگینی می‌شوند چراکه بدلیل عدم موجودی وتامین ارز مورد نیاز روزهای زیادی را باید صرف دریافت ارز کنند.

وی تصریح کرد: باتوجه به رقابتی بودن بازار در دنیا و وضعیت سیاسی کشور تامین‌کنندگان خارجی منتظر نمی‌مانند تا وارد کنندگان ایرانی همه مشکلات خود را با دولت حل کنند. برای درک این موضوع کافی بود، تصمیم‌سازان یک مورد تجربه میدانی داشته باشند در این صورت این‌گونه تصمیمات اتخاذ نمی‌شد.

عناوین برگزیده