تاریخ: ۲۴ دی ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۰:۴۸
بازدید: ۲۶۴
کد خبر: ۳۱۷۰۲
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

ممنوعیت صادرات «روی» انبار کارخانه‌ها را پر کرد

می متالز - رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های صنایع و معادن سرب و روی ایران گفت: مصرف داخلی روی کشور تنها یک ششم کل تولید بوده و باقی روی تولیدی به دلیل ممنوعیت صادرات در کارخانه‌ها دپو شده است.
ممنوعیت صادرات «روی» انبار کارخانه‌ها را پر کرد

به گزارش می متالز، حسن حسینقلی توقف صادرات روی در هشت ماه اخیر را تایید کرد و گفت: اکنون پس از جلسات فراوان؛ افرادی که مواد اولیه خود را بر اساس ماده 12 قانون مقررات صادرات و واردات به کشور وارد کرده‌اند، می‌توانند این محصولات را صادر کنند.

«واردات قبل از صادرات مواد و کالاهای مورد مصرف در تولید، تکمیل، آماده‌سازی و بسته‌بندی کالاهای صادراتی به صورت ورود موقت با ارائه تعهد یا سفته معتبر به گمرک، از پرداخت کلیه وجوه متعلقه به واردات، جز آنچه که جنبه هزینه یا کارمزد دارد، معاف است.»

وی توضیح داد: شرکت‌های تولیدکننده روی که کالای خود را در بورس عرضه می‌کنند، می‌توانند چهار برابر کالای عرضه شده در بورس صادرات انجام دهند؛ اما دریافت مجوز صادرات دردسرهای زیادی به همراه دارد.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های صنایع و معادن سرب و روی ایران با بیان این‌که چهار برابر روی عرضه شده در بورس کالا عدد بزرگی نیست، افزود: 80 کارخانه تولید شمش روی اکنون مقدار زیادی محصول دپو شده دارند که قادر به صادرات آنها نیستند.

وی تاکید کرد: مصرف داخلی روی کشور یک ششم کل تولید کارخانه‌ها است؛ در نتیجه کارخانه‌های تولید شمش روی باید پنج ششم از تولید خود را صادر کنند. زمانی که مجوز صادرات داده نمی‌شود و شرایط عرضه در بورس نیز وجود ندارد، کالاها روی دست کارخانه‌ها می‌ماند.

به گفته حسینقلی، هر شرکتی نمی‌تواند در بورس کالا عرضه و تقاضا داشته باشد بلکه باید پیش از هر اقدامی با اراده اطلاعات کامل شرکت، کالا و ... عضویت خود را به ثبت برساند که این امر چند ماه به طول می‌انجامد.

وی اظهار کرد: اکنون از 83 کارخانه تولید شمش روی در ایران تنها 16 کارخانه مجوز عرضه در بورس را دریافت کرده‌اند و باقی این کارخانه‌ها نه می‌توانند در بورس عرضه داشته باشند و نه صادرات برای آنها امکان‌پذیر است.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های صنایع و معادن سرب و روی ایران ادامه داد: از سوی دیگر تنها چهار خریدار در بورس کالا عضویت دارند و باقی اجازه خرید از بورس را ندارند؛ در نتیجه بارها اتفاق افتاده است که کالا عرضه شده اما خریداری وجود نداشته است.

وی با تاکید بر این‌که خرید و فروش «روی» در خارج از بورس کالا در حال انجام است، اظهار کرد: با این روند تقاضای بازار در حال تامین است؛ اما دولت برای کنترل بازار، هشت ماه است که صادرات شمش روی را متوقف کرده و این اتفاق ضربه بزرگی به صنعت روی کشور است.

حسینقلی گفت: با وجود جلسات متعدد و پیگیری‌های اتحادیه از وزارت صنعت، معدن و تجارت، کمیسیون صنعت و معدن مجلس شورای اسلامی، ستاد کنترل بازار و ... مشکل واحدهای تولید روی همچنان پابرجاست.

عناوین برگزیده