تاریخ: ۲۳ بهمن ۱۳۹۷ ، ساعت ۰۰:۱۵
بازدید: ۲۵۹
کد خبر: ۳۱۷۱۵
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
مهدی کرباسیان رییس سابق ایمیدرو:

مقامات ارشد کشور به آمارهای معدن ‌وصنایع معدنی افتخار می کنند/ از روند صادرات گله مند هستیم

می متالز - همایش دوسالانه بومی سازی کاتالیست و فرآیند احیا مستقیم آهن، رویدادی است که هر دوسال یکبار به میزبانی شرکت نفت و گاز سرو با هدف رویکرد و بررسی وضعیت بومی سازی کاتالیست و فرآیند احیا مستقیم آهن برگزار می شود.
مقامات ارشد کشور به آمارهای معدن ‌وصنایع معدنی افتخار می کنند/ از روند صادرات گله مند هستیم

به گزارش می متالز، همایش در تاریخ های 26 الی 29 آذرماه سال 97 در جزیره کیش با حضور تولیدکنندگان بزرگ فولاد و مواد معدنی، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران برگزار شد.

شرکت نفت و گاز سـرو به عنوان برگزارکننده ایـن همایش بـه دنبال آن بود تا با ایجاد محیطی صمیمی میان متخصصین فولاد و متخصصین صنعت کاتالیست، علاوه بر حداکثر سازی تـعـامل میان آنها و ایجاد زبان مشترک، هم افزایی مورد نیاز بومی سازی صنعت فولاد را ایجاد کند.
شرکت نفت و گاز سرو بـه عنوان یک شرکت دانـش بنیان تولیدی، تـلاش می کند تا با اشتراک گذاشتن دانش تخصصی خود، راه را برای توسعه این صنعت هموار کند.

در این همایش که با حضور بیش از 200 تولیدکننده حوزه فولاد و محصولات فولادی برگزار شد به آخرین وضعیت بومی سازی صنعت کاتالیست و آخرین دستاوری های شرکت دانش بنیان پرداخته شد.
در ابتدا مهدی کرباسیان رئیس سابق سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران گفت: صنعت فولاد ایران به جایگاه مطلوبی رسیده و کاتالیست ایرانی جایگاه ویژه ای پیدا کرده است.
وی تصریح کرد: سال ۶۲ در زمان جنگ وقتی نخست وزیر ترکیه به ایران آمد چیزی با ترک‌ها برای تهاتر جز پسته و‌فرش نداشتیم اما هم اکنون شرایط تغییر کرده است و ایران حرف های تازه ای در حوزه های مختلف از جمله فولاد دارد.

کرباسیان افزود: طی 9 ماه اول امسال ۷.۲ میلیون محصولات فولاد صادر کرده ایم و یک میلیون وارد داشتیم در صورتیکه در سال ۹۱این موضوع کاملا برعکس بود و در سال‌های ۹۲و۹۳ در بین مسولان موضوع معدن و صنایع معدنی ناشناخته بود اما امروز مقامات ارشد کشور در آمارهای خود از معدن به افتخار یاد می کنند.
وی گفت: متاسفانه به موضوع صادرات طی ۸ماه گذشته کمتر توجه شده و بنده از این موضوع گله مند هستم چرا که سال۹۶حدود ۴۵میلیارد صادرات غیر نفتی داشتیم که بخش قابل محسوس آن به فولاد اختصاص داشت. اما هم اکنون موانع برای صادرات ایجاد شده است.

رئیس سابق ایمیدرو تصریح کرد: با توجه به فشار های آمریکا فروش نفت با مشکل مواجه شده است و این موضوع وخیم تر خواهد شد و در شرایط فعلی صادرات غیر نفتی نظیر صادرات گندله، آهن اسفنجی، زغالسنگ و مس می توانند به در آمد های ارزی کشور کمک کنند. دولت باید در مورد صادرات تصمیم پخته و کارشناسی بگیرد و از تصمیمات هیجانی اجتناب کند اما متاسفانه با ۴۰ سال تجربه ای که دارم هم اکنون شاهد اتخاذ تصمیمات غیر کارشناسی هستیم. از سوی دولت بتازگی تصمیم های خوبی برای صادرات گرفته است که البته باید از بوروکراسی بکاهد.

همچنین بهرام سبحانی رییس انجمن تولید کنندگان فولاد ایران در همایش کاتالیست و فرآیند احیا مستقیم آهن اسفنجی گفت: امروز در زنجیره فولاد بومی سازی شده فقط در بخش الکترود گرافیتی و کاتالیست تا اندازه‌ای وارد کننده هستیم و تعداد تولید کننده کاتالیست در دنیا اندک است ‌م در سال ۹۱با دشواری های زیاد این محصول از هند به کشور وارد می شد تا اینکه بنده بعنوان تکلیف این ریسک را در فولاد مبارکه پذیرفتم تا از کاتالیست ایرانی استفاده کنیم و در نهایت در این بخش با آزمون و خطا به بومی سازی دست یافتیم.
وی تصریح کرد: در نمایشگاه و جشنواره بومی سازی فولادتولید کننده و مصرف کننده قطعات فولادی به این نتیجه رسیدند که مصرف کالای ایرانی در شرایط تحریمی یک جبر است و شرکت نفت و‌گاز سرو در بومی سازی صنعت فولاد جسارت کرد و به موفقیت رسید.
سبحانی افزود: در ایران به دلیل مشکلات مالی تولید کننده مجبور به دریافت فاینانس است و درادامه مجبور است ۶۰درصد لوازم و‌قطعات و تجهیزات فولادی از خارج وارد کند در صورتیکه کشور توانایی کامل تولید فولاد را دارد و اگر سیستم مالی کشور اصلاح شود مهندسان ایرانی می توانند خط کامل فولاد را راه‌اندازی کنند.
رئیس انجمن فولاد گفت: ایران ظرفیت بالا در صادرات زنجیره فولاد دارد. فولاد مبارکه بزرگ‌ترین تولید کننده آهن اسفنجی در جهان است، تکنولوژی تولید آهن اسفنجی در ایران کاملا بومی شده است و لازم است ایران فاصله خود را در تولید آهن اسفنجی با هند بیشتر کند.
همچنین محمد کشانی در این همایش گفت: شرکت فولاد خوزستان دومین تولید کننده فولاد ایران است، این شرکت حدود 85درصد محصولات مصرفی خود را از داخل تامین می کند. برای اولین بار کاتالیست ایرانی در شرکت فولاد خوزستان مصرف شد

وی تصریح کرد: در شرایط تحریم و غیر تحریم باید کنار تولید کنندگان کوچک باشیم و در بومی سازی باید اصلاح ساختار داشته باشیم و با تغییر مدیران بومی سازی رخ نمی دهد.

کشانی افزود: فولاد خوزستان ۳.۷ میلیون در سال گذشته تولید داشت که ‌‌بیش از ۷۰درصد محصولات شرکت صادر شد و قطار صادرات فولاد خوزستان به دلیل برخی سیاست ها کند شد اما امسال حدود ۲.۱ میلیون صادرات خواهیم داشت و تولید از مرز ۳.۸میلیون تن خواهد گذشت.

هومن کریمی وثیق مدیرعامل نفت و گاز سرو با اعلام این مطلب در این همایش گفت: ۴٠ درصد از کاتالیست مورد نیاز تولیدکنندگان آهن اسفنجی توسط ما تامین می‌شود. وی که در سومین همایش دوسالانه بومی‌سازی صنعت کاتالیست سخن می‌گفت افزود: ایران از پر‌مصرف‌ترین مصرف‌کنندگان کاتالیست است، چرا‌که اصلی‌ترین تولید‌کننده آهن اسفنجی به روش احیای مستقیم تبدیل شده است.

کریمی وثیق گفت: با شرایط اقتصادی پیش روی صنایع در تحریم‌های جدید، تامین‌کنندگان داخلی به ویژه تولیدکنندگان کالاهای با فناوری‌های روز نقش بسیار مهمی در تامین نیازهای تولیدکنندگان آهن اسفنجی دارند. کریمی با اشاره به اهمیت بومی‌سازی تجهیزات و کالاهای مصرفی تولیدکنندگان داخلی خاطر‌نشان کرد: بومی‌سازی کاتالیست از نگاه ملی از این اهمیت برخوردار است و به دلیل استراتژیک بودن این کالا، بر آن شدیم تا پس از تحقیقات چند ساله، این کالا را صنعتی‌سازی کنیم.وی افزود: مبالغ زیادی جهت تحقیقات در ابتدای کار هزینه شد، اما بر این باور بوده و هستیم که دستیابی به دانش فنی جز با این روش میسر نیست. کریمی گفت: ارقام هزینه شده امروز با راهیابی کاتالیست بومی‌سازی شده به بازار و تجاری‌سازی شدن آن، برای سرو سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود.کریمی یادآور شد: توجه ما به نیازهای صنعت تنها به تولید محصولات کاتالیستی منتهی نمی‌شود، به‌طوری که امروز نه‌تنها به نیازسنجی صنایع می‌پردازیم، بلکه برای تامین مواد اولیه خود از داخل کشور، با سایر شرکت‌هایی که این امکان را دارند نیز همراهی می‌کنیم. به‌طور مثال برای تامین نیکل با دو شرکت از صفر تا صد کار وارد همکاری شده‌ایم. معاون نوآوری و تجاری‌سازی فناوری معاونت ریاست جمهوری نیز در این مراسم گفت: به دنبال فراگیری تحریم‌ها درکشور، توسعه بومی‌سازی تجهیزات و کالاهای مصرفی در شرایط فعلی با شتاب بیشتری همراه شده است.

پیمان صالحی تصریح کرد: دیگر مانند گذشته در رتبه‌بندی ١٠ شرکت برتر دنیا، آنهایی که زیرساخت‌های فیزیکی بزرگ‌تری دارند، انتخاب نمی‌شوند، بلکه با نگاهی اجمالی شاهد برتری شرکت‌هایی هستیم که از شرکت‌های اقماری در راستای توسعه خود حمایت می‌کنند. وی با بیان این مطلب که مزیت این کار شکل‌گیری ساختار سازمانی بر پایه نظام نوآوری است، افزود: این مدل از رویکرد سرمایه‌گذاری علاوه بر شکل دهی نظام نوآوری، بر نظام شتاب دهی نیز اثر گذار است و به دنبال آن با سرمایه‌گذاری بر سهام شرکت‌های استارت‌آپی و دانش بنیان که از قیمت ارزان برخوردارند، به توسعه سرمایه‌گذاری‌ها شتاب بخشید. صالحی به ١١٠ مزیت و امتیاز مقرر شده برای شرکت‌های دانش‌بنیان اشاره و خاطرنشان کرد: از دیگر مزایا می‌توان از معافیت گمرکی و تسهیل دریافت ضمانت نامه بانکی یاد کرد.

منبع: معدن 24
عناوین برگزیده