تاریخ: ۱۶ اسفند ۱۳۹۷ ، ساعت ۰۲:۰۵
بازدید: ۳۰۰
کد خبر: ۳۱۷۲۵
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

گفتگو با سه تن از کارشناسان صنعت آلومینیوم: آرامش به بازار آلومینیوم باز می‌گردد

می متالز - یکی از مشکلات صنایع پایین‌دست آلومینیوم، عرضه‌های نامنظم و ناکافی شمش آلومینیوم در بورس کالا بود. این موضوع سبب شد برخی از صنایع به‌سختی واحد تولیدی خود را بچرخانند. از سوی دیگر به‌دلیل عرضه محدود شمش آلومینیوم شاهد افزایش نرخ این محصول در بازار بودیم.
گفتگو با سه تن از کارشناسان صنعت آلومینیوم: آرامش به بازار آلومینیوم باز می‌گردد

 به گزارش می متالز، با اینکه ایرالکو، هرمزال و المهدی ۳ کارخانه شمش آلومینیوم هستند، تنها عرضه‌کننده در بورس کالا شرکت ایرالکو بود. چراکه شرکت‌های هرمزال و المهدی پس از خصوصی شدن، عرضه‌های منظمی نداشتند که پس از واگذاری دوباره آنها به مجموعه مپنا سبب شد عرضه‌های آنها در بورس کالا به‌طور منظم درنظر گرفته شود.


عرضه شمش آلومینیوم

حامد سلطان‌نژاد، مدیرعامل بورس کالا درباره عرضه شمش آلومینیوم المهدی در بورس کالا عنوان کرد: همان‌گونه که می‌دانید آلومینیوم المهدی، عرضه‌ای در بورس نداشت تا اینکه مالکیتش تغییر کرد و اکنون خواستار عرضه شمش در بورس کالاست.

سلطان‌نژاد در ادامه خاطرنشان کرد: از سویی، تضامین شرکت‌های عرضه‌کننده در بورس کالا باید از سوی شرکت سپرده‌گذاری مرکزی دریافت شوند که روی بحث تضامین آلومینیوم المهدی مشکلاتی وجود داشت.

وی ادامه داد: این مشکلات به‌تازگی رفع شده‌اند و تضامین ارائه شده مورد قبول شرکت سپرده‌گذاری مرکزی قرار گرفته است. درصورت وصول تاییدیه این شرکت، به‌زودی عرضه شمش المهدی در بورس آغاز خواهد شد.


بازار به تعادل می‌رسد

درباره عرضه هرمزال و المهدی و تاثیر آن بر بازار، آریا صادق‌نیت‌حقیقی، عضو هیات مدیره سندیکای صنایع آلومینیوم اظهار کرد: تا پیش از این عرضه شمش آلومینیوم در بورس کالا به‌‌طور محدود انجام می‌شد. شرکت ایرالکو عرضه‌های نامنظمی داشت و شرکت‌های هرمزال و المهدی نیز عرضه‌ای نداشتند. البته عرضه‌های ایرالکو مدتی است مستمر و منظم شده است.

حقیقی در ادامه خاطرنشان کرد: هم‌اکنون شرکت‌های هرمزال و المهدی پس از واگذاری دوباره آنها قرار است که به‌طور منظم وارد بورس کالا شده و عرضه داشته باشند که این موضوع می‌تواند جانی دوباره به بازار بدهد و مشکل صنایع پایین‌دست را تاحدی برطرف کند. وی در ادامه توضیح داد: البته اگر بازار بورس از دلالان گرفته شود شمش با نرخ مناسب در دست مصرف‌کننده قرار می‌گیرد. عضو هیات مدیره سندیکای صنایع آلومینیوم در ادامه خاطرنشان کرد: البته اگر واحد جاجرم نیز وارد مدار تولید شود مشکل تامین نیاز داخلی به‌طور کامل برطرف می‌شود.

حقیقی همچنین در پاسخ به این پرسش که عرضه کافی در بورس کالا تاچه اندازه بر نرخ شمش آلومینیوم تاثیرگذار خواهد بود، گفت: به‌یقین عرضه مستمر و کافی شمش آلومینیوم در بورس کالا می‌تواند در به تعادل رساندن قیمت‌ها موثر شود.


با عرضه مستمر قیمت‌ها متعادل می‌شود

همچنین افشین مقتدر مدیرکارخانه آلومینیوم پارس در گفت‌وگویی عنوان کرد: ایرالکو، هرمزال و المهدی شرکت‌هایی هستند که در ایران شمش تولید می‌کنند که دو شرکت هرمزال و المهدی تا پیش از این بخش عمده‌ای از تولید شمش خود را در برابر واردات پودر آلومینا به عنوان مواد اولیه شمش آلومینیوم صادر می‌کردند و عرضه‌های بسیار محدودی در بورس کالا داشتند.

مقتدر در ادامه عنوان کرد: اما در چند وقت گذشته این دو شرکت عرضه‌ای در بورس کالا نداشته و از سوی دیگر واردات ممنوع شده است که همین موضوع سبب شده نرخ شمش داخلی به‌شدت افزایش یابد و در یک هفته گذشته شاهد افزایش ۵هزار تومانی شمش آلومینیوم در هر کیلو باشیم، به‌گونه‌ای‌که شمش آلومینیوم از کیلویی ۲۲هزار تومان به ۲۷هزار تومان رسیده است. وی در ادامه خاطرنشان کرد: با توجه به شرایط بازار اگر دو شرکت هرمزال و المهدی بخواهند وارد بازار شوند، با عرضه‌های منظم این دو شرکت، قیمت‌ها متعادل می‌شود.

مدیرکارخانه آلومینیوم پارس با اشاره به وضعیت بازار توضیح داد: از آنجا که بازار با عرضه محدود شمش روبه‌رو است و دیگر نیز وارداتی ندارد، تقاضا افزایش یافته و همین موضوع سبب افزایش قیمت‌ها شده است که امیدواریم با عرضه این دو شرکت، هم نیاز بازار تامین شود و هم قیمت‌ها به تعادل برسد. 

مقتدر در ادامه عنوان کرد: نیاز کشور به ۳۶۰ هزار تن شمش آلومینیوم است که تا پیش از این ۳۰درصد آن در برابر تهیه مواد اولیه صادر می‌شد. وی در پاسخ به این پرسش که اگر واحد آلومینیوم جنوب و جاجرم به مرحله تولید برسند، تا چه اندازه می‌توانند پاسخگوی نیاز داخل باشند، گفت: واحدهای تولید آلومینیوم نیاز به تامین پودر آلومینا به عنوان مواد اولیه دارند و اگر فکری برای تامین مواد اولیه آنها نشود، با مشکل روبه‌رو می‌شوند. البته سازمان ایمیدرو از هم‌اکنون به فکر تامین آلومینا است.

عناوین برگزیده