تاریخ: ۰۴ اسفند ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۴:۲۱
بازدید: ۱۶۱
کد خبر: ۳۱۷۴۵
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
رئیس اتحادیه صادرکنندگان سرب و روی ایران:

صادرات شمش روی آزاد شد/ واحدهای تولیدی روی ۳۵ هزار تن در سال بیشتر نیاز ندارند/ در کشور 475 هزار تن ظرفیت تولید روی داریم اما تولید فعلی 180 هزار تن است

می متالز - صادرات به عنوان محرکه اقتصاد و رمز بقای کشورها در بازارهای جهانی نقش مهمی را در عرصه اقتصاد ایفا می‎کند در واقع در مدل توسعه یافتگی کشورها یکی از شاخص‎های اساسی که می‎تواند موجب رشد و تبادل با جهان پیرامون شود میزان واردات و صادرات کالا است چرا که رونق صادرات به معنای رونق تولید و کسب و کار قلمداد می‎شود و کشوری که بتواند تولیدات خود را در زمینه‎های مختلف افزایش دهد و با ابزار صادرات بازارهای بین‎المللی را از آن خود کند به طور قطع اشتغال وسیع و مطمئنی را در قلمرو مرزهای خود و حتی در دنیا ایجاد خواهد کرد.
صادرات شمش روی آزاد شد/ واحدهای تولیدی روی ۳۵ هزار تن در سال بیشتر نیاز ندارند/ در کشور 475 هزار تن ظرفیت تولید روی داریم اما تولید فعلی 180 هزار تن است

به گزارش می متالز، این ابزار با توجه به شرایط تحریم در کشور مدتی است که با چالش های متعدد روبه رو بوده و دولت نیز باید با قوانین داخلی راه را برای تولیدکنندگان تسهیل کند تا جایی که امکان دارد بتوانند سهمی در بازار جهانی داشته باشند. بخش معدن می تواند یکی از نقاط قوت کشور به واسطه ذخایر بسیار زیاد معدنی باشد تا صادرات را افزایش دهد. در خصوص روی که در ماههای گذشته شاهد مشکلات و محدودیت های صادراتی بودیم خبرهای خوبی شنیده شده و صادرات آن بدون مانع امکان پذیر شد. حسن حسینقلی، رئیس اتحادیه صادرکنندگان سرب و روی ایران، از ابلاغ امکان صادرات این مواد معدنی در روزهای آینده خبر داد و معتقد است که با راه افتادن مجدد صادرات، بسیاری از مشکلات واحدهای تولیدی در این بخش حل خواهد شد.

وی عنوان کرد: قبل از این اتفاق شمش روی باید در بورس عرضه می شد تا بعد اجازه صادرات 4 برابر آن تایید شود، الان به این شکل است که با تایید ستاد تنظیم بازار صادرات شمش روی آزاد شد. چراکه واحدهای تولیدی ۳۵ هزار تن در سال بیشتر نیاز ندارند و متعهد شده اند احتیاجات داخلی را تأمین کنند. هرچند که خرید و فروش در بورس کالا نیز بلامانع است. اجرای سیاست صادرات 4 برابری حجم عرضه شده در بورس کالا برای تامین داخل منطقی نبود به این دلیل که میزان تولید بسیار بالاتر از این ارقام است و هرچه بیشتر برای صادرات مانع ایجاد کنیم روند وابسته‌ شدن کشورمان به واردات این کالا در آینده را تسریع کرده‌ایم.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان سرب و روی ایران در ادامه گفت: در کشور 475 هزار تن ظرفیت تولید داریم اما تولید ما 180 هزار تن است و تنها دلیل آن کمبود مواد اولیه است. دلیل اصلی آن نیز عدم سرمایه گذاری کافی در اکتشافات حوزه معدنی است. در حال حاضر بحشی از خاک روی مورد نیاز از ترکیه و بخشی هم از داخل تأمین می‌شود در حالی که اگر پتانسیل داخلی با سرمایه گذاری به بهره برداری می رسید نیازی به واردات نبود.

عناوین برگزیده