تاریخ: ۲۳ بهمن ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۶:۴۷
بازدید: ۲۴۶
کد خبر: ۳۱۷۵۱
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
معامله 12 هزار تنی مس در دی ماه

بازار مس کشش عرضه بیشتر را ندارد

می متالز - بازار مس کشور که مدت‌ها تحت تاثیر دستورالعمل‌های نابه‌جای دولت بود، به‌دلیل عدم همخوانی عرضه و تقاضا و نیز قیمت عرضه و تقاضا تا مدت‌ها با رکود مواجه شد. این رکود سرانجام با کوتاه آمدن شرکت ملی مس و عرضه‌کنندگان مبنی بر تخفیف 3 درصدی بازار از رکود خارج شد و معاملات محصولات مسی هر چند اندک صورت گرفت.
بازار مس کشش عرضه بیشتر را ندارد

به گزارش می متالز، بازارهای مس در دنیا پس از جنگ تجاری میان آمریکا و چین به‌شدت سقوط کرد و حتی قیمت مس به کمتر از 6 هزار دلار در هر تن رسید که پایین‌ترین قیمت در یکی دو سال اخیر بود. اما با توجه به مذاکرات سخت، فشرده و احتمالا طولانی، نشانه‌های اولیه توافق میان 2 کشور دیده می‌شود و در نتیجه قیمت‌های جهانی مس اندکی بهبود یافته و به بالای 6 هزار دلار در هر تن رسیده است. با این وجود هر لحظه امکان برهم خوردن توافقات اولیه وجود دارد. ضمن اینکه تعطیلات سال نوی چین نیز رشد قیمت‌ها را محدود کرد و به‌نظر می‌رسد که مس وارد دوره کوتاه رکود شود.

در بازار داخلی به‌دلیل هجوم متقاضیان برای خرید مس ارزان از بورس کالا، بازارها از مس اشباع شد و طی ماه‌های پاییز و اوایل زمستان بسیاری از عرضه‌های محصولات مسی بدون متقاضی باقی می‌ماندند. این مسأله باعث شد تا فروش شرکت‌های عرضه‌کننده مس در بازار داخلی به‌شدت کاهش پیدا کند. حتی در یک هفته نیز شاهد عدم فروش محصولات مسی در بورس کالا بودیم. با توجه به فرمول پیشین قیمت‌گذاری مس مبنی بر پریمیوم 10 درصدی و افزایش شدید قیمت مس در ماه‌های انتهایی تابستان و اوایل پاییز، خریداران به امید کاهش قیمت مس در بازار عقب‌نشینی کردند و بدین ترتیب حتی تقاضایی برای عرضه‌های مختلف مس ثبت نمی‌شد. تا اینکه شرکت ملی مس با هماهنگی بورس کالا از وزارت صنعت، معدن و تجارت درخواست کرد تا فرمول قیمت‌گذاری برای ایجاد رونق در بازار تغییر پیدا کند و مشتریان قادر به خرید مس از بورس کالا باشند. در نتیجه در فرمول جدید به‌جای پریمیوم 10 درصدی، 3 درصد تخفیف در قیمت‌گذاری لحاظ شد. در عرضه‌های اولیه بازار مس شاهد کاهش 13 درصدی قیمت بودیم؛ در نهایت اینکه پس از این اقدامات، بازار مس در رابطه با تقاضا و معاملات تکان مختصری خورد و معاملاتی نیز انجام شدند.

 

نمودار 1 حاکی از آن است که در دی ماه سال جاری 37 هزار و 600 تن کاتد و مفتول مس در بورس کالای ایران عرضه شد که در مقابل آن 22 هزار و 800 تن تقاضا وجود داشت. در نهایت اینکه 11 هزار و 800 تن از این محصولات مورد معامله قرار گرفتند و به فروش رفتند. در این میان کاتد مس به میزان 23 هزار و 400 تن در بورس عرضه شد که در مقابل آن 20 هزار و 400 تن تقاضا وجود داشت، اما تنها 9 هزار و 500 تن از این محصول به فروش رفتند. مفتول مس نیز که پیش از این محصولی رقابتی بود، به میزان 14 هزار و 200 تن عرضه شد که تنها 2 هزار و 300 تن تقاضا داشت و تقریبا به همین میزان نیز معامله صورت گرفت. چندان که دیده می‌شود. بازار مس کشش معامله بیش از 12 هزار تن در ماه را ندارد و در این رابطه ضروری به‌نظر می‌رسد وزارت صنعت، معدن و تجارت تمهیداتی را برای جلوگیری از دپوی محصولات در انبار شرکت‌های عرضه‌کننده به‌عمل آورد.

عناوین برگزیده