تاریخ: ۲۴ بهمن ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۴:۵۱
بازدید: ۲۰۱
کد خبر: ۳۱۷۵۲
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
بازار صادراتی محصولات اکستروژنی آلومینیوم ترکیه

آلمان مقصد نهایی اکستروژن‌های آلومینیومی ترکیه

می متالز - در حالی که در بازار تولید اکستروژن‌های آلومینیومی ترکیه، محصولات غیرآلیاژی سهم بیشتری از بازار را در اختیار داشتند، اما در بازار صادراتی، سهم محصولات آلیاژی که عمدتا دارای کیفیت بالاتری هستند، بسیار بیشتر از محصولات غیر آلیاژی بود. گفتنی است آلمان اصلی‌ترین مقصد صادراتی اکستروژن‌های آلومینیومی ترکیه بوده است؛ به‌طوری که طی سال‌های گذشته، سهم این کشور از صادرات ترکیه نزدیک به 25 درصد برآورد شده است.
آلمان مقصد نهایی اکستروژن‌های آلومینیومی ترکیه

به گزارش می متالز، رشد اقتصادی و اجتماعی ترکیه از سال 2000، روندی چشم‌گیر را طی کرد. در همین راستا، ترکیه در جهت توسعه تجارت با سایر کشورها، جذب سرمایه‌های خارجی، همگرایی به‌سمت تطابق با قوانین کشورهای پیشرفته از جمله اتحادیه اروپا، موفق به حصول این امر شد. یکی از جنبه‌های خیلی مهم از رشد اقتصادی ترکیه طی 2 دهه گذشته، توسعه ساخت و ساز و شهرسازی بود. صنعت ساختمان، به‌عنوان یکی از مهم‌ترین صنایع مصرف‌کننده محصولات فلزی، محرکی قوی برای توسعه صنایع تولیدکننده محصولات فلزی در این کشور شد. در این بین محصولات اکستروژن آلومینیومی که صنعت ساختمان یکی از مهم‌ترین صنایع مصرف‌کننده آن‌ها به‌شمار می‌رود، از این رشد بهره برد؛ به‌طوری که برآورد می‌شود بیش از نیمی از مصرف کل آلومینیوم در ترکیه برای تولید این محصولات مصرف شود. همان‌طور که در گزارش مربوط به بازار تولید ترکیه اشاره شد، تولید محصولات اکستروژنی در ترکیه از سال 2005 تا سال 2017، سه دوره مختلف را پشت سر گذاشت و در سال 2017، حجم تولید حدود 750 هزار تنی را رقم زد.

نکته جالب توجه در خصوص بازار تولید محصولات اکستروژنی آلومینیوم ترکیه، سهم نسبتا بالای محصولات خالص (یا محصولاتی با عناصر آلیاژی پایین) است. به این صورت در طول سال‌های مورد بررسی، به‌طور متوسط بالغ بر 60 درصد انواع محصولات اکستروژنی تولید شده از انواع خالص (یا کم‌آلیاژ) بوده است. این در حالی است که در بازار صادراتی آن، محصولات اکستروژنی آلیاژی سهم بسیار بیشتری دارند که عمده مقاصد آن‌ها نیز، کشورهای اروپایی است. بدین ترتیب می‌توان گفت که به‌نظر می‌رسد، عمده محصولات اکستروژنی آلیاژی تولید شده در ترکیه (که عموما کیفیت بالاتری نسبت به انواع خالص یا کم‌آلیاژ دارند) به کشورهای پیشرفته مانند آلمان صادر می‌شود. در نمودار 1، بازار صادراتی اکستروژن‌های آلومینیومی ترکیه بین سال‌های 2005 تا 2017، به‌همراه مهم‌ترین خریداران خارجی آن نشان داده شده است.

به همین ترتیب، آلمان به اصلی‌ترین بازار مقصد صادراتی اکستروژن‌های آلومینیومی ترکیه بدل شده است؛ به‌طوری که طی سال‌های گذشته، سهم این کشور از صادرات ترکیه نزدیک به 25 درصد بوده است. این حجم از صادرات در حالی است که عموما تجارت محصولات اکستروژنی آلومینیوم در سطح جهان، بین بازارهایی با فواصل کم انجام می‌شود؛ چرا که هزینه‌های سرمایه‌گذاری برای راه‌اندازی ظرفیت‌های این واحدها در مقایسه با بسیاری از ظرفیت‌های تولید نیمه‌ساخته‌های آلومینیومی کمتر بوده و این امر باعث توسعه این ظرفیت‌ها در بسیاری از مناطق جهان شده است. در پی همین روند، پس از آلمان، کشورهای هم‌جوار و نزدیک ترکیه مانند عراق، بلغارستان و رومانی، اصلی‌ترین خریداران محصولات اکستروژنی آن بودند.

عناوین برگزیده