تاریخ: ۰۵ فروردين ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۳:۴۵
بازدید: ۳۱۰
کد خبر: ۳۱۷۷۵
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
یادداشت «علی کریمی‌پور»، مشاور مدیرعامل شرکت مس

مسیر درخشان

می متالز - «توسعه»، «تولید» و «کاهش هزینه‌های تولید» سه استراتژی راهبردی شرکت مس در سال گذشته بود. این سه استراتژی در حکم نقشه‌ای است برای شرکت مس تا در مسیر درخشان سوددهی برای سهامدارانش حرکت کند.
مسیر درخشان

علی کریمی‌پور
مشاور مدیرعامل و مدیر گروه روابط عمومی و امور بین‌الملل


سال 97 برای شرکت مس از منظر هماهنگی حداکثری سیاست‌های شرکت با برنامه‌های ششم ‌توسعه سال ویژه‌ای بود. شرکت مس در این سال برنامه افزایش تولید و استفاده حداکثری از ظرفیت تولید را در دستور کار قرار داد به‌طوری‌که تولید بیش از 240 هزار تن کاتد در پایان سال نویدبخش حرکت «فملی» در مسیر تولید 400 هزار تن کاتد بود. گامی که با همدلی تمامی پرسنل در پایان سال 97 به بار نشست. محور دوم فعالیت‌های ملی مس بر کاهش قیمت تمام شده استوار شد؛ محوری که در سال‌های پیش بر آن تأکید شده بود و به نتایج خوبی هم دست یافته بودند؛ اما ویژگی بارز فملی در سال جاری در حوزه کاهش قیمت تمام شده این بود که این شرکت به‌درستی دریافت که اساسی‌ترین اصل در کاهش هزینه‌های تولید بهره‌گیری از ظرفیت‌های تولیدی موجود و تولید حداکثری است. واقعیت این است که با وجود افزایش چشمگیر قیمت‌ها این راهکار مؤثرترین و تأثیرگذارترین راه برای افزایش سودآوری شرکت مس و تحقق اقتصاد مقاومتی است.
محور سوم فعالیت‌های شرکت مس در حوزه توسعه بود. در حوزه توسعه شرکت مس به‌طور هم‌زمان پیگیر سرعت بخشیدن به‌تمامی طرح‌هایی شد که نقش مؤثری در تحقق برنامه ششم توسعه دارند. به سرانجام رساندن طرح اسیدسولفوریک مجتمع مس سرچشمه با هدف توسعه پایدار و استفاده از ظرفیت واقعی کارخانجات ذوب و سرعت بخشیدن به طرح معدن مس درآلو با هدف تولید 100 هزار تن کنسانتره در سال دو طرحی بود تمرکز بخش توسعه شرکت مس در سال 97 بر آن قرار گرفت.
در کنار این موارد فعال‌سازی طرح معدن مس دره‌زار و چاه فیروزه، معادن کوچکی همچون ایجو و تکمیل چرخه تولید در مجتمع مس سونگون در دستور کار قرار گرفت. افزون بر این، رفع موانع اجرایی انتقال آب از خلیج فارس به‌عنوان مهم‌ترین شاکله برنامه‌های افزایش تولید از دیگر اقدامات شرکت مس در سال جاری بود.
بدون شک سیاست‌های شرکت مس برای تحقق بخشی به برنامه ششم توسعه در سال 1398 باقوت بیشتری دنبال خواهد شد. برای این منظور شرکت مس هم‌اکنون در حال تهیه بسته‌های تأمین مالی ارزان‌قیمت است تا در کنار افزایش سرمایه در سال بعد از دیگر آپشن‌های تأمین مالی نیز استفاده حداکثری را ببرد. علاوه بر این، قطعاً سال آینده سال خبرهای خوب در حوزه تولید خواهد بود. برنامه‌ریزی برای افزایش تولید مس کاتدی در سال بعد در دستور کار شرکت قرار گرفته است و به امید خدا و یاری سخت‌کوشان صنعت مس از شمال غربی تا جنوب شرقی کشور به واقعیت خواهد پیوست. ضمن این‌که با این میزان افزایش تولید شاهد کاهش چشمگیرتر هزینه‌های تولید و باتبع آن افزایش سودآوری شرکت مس خواهیم بود موضوعی که در کنار پیش‌بینی‌های مؤسسات معتبر بین‌المللی از روند افزایشی قیمت مس سودی دوچندان نصیب سهامداران محترم شرکت مس خواهد کرد.

منبع: مس پرس
عناوین برگزیده