تاریخ: ۱۴ اسفند ۱۳۹۷ ، ساعت ۲۰:۱۵
بازدید: ۴۲۳
کد خبر: ۳۱۷۷۸
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

خیز «فاسمین» برای درخشش در 98/ برآورد سودآوری کالسیمین

می متالز - کالسیمین در ماه‌های اخیر با مشکلات تولید و فروش مواجه شده است. این موضوع به عنوان مانعی در برابر درخشش این شرکت در مسیر سودآوری مطرح است. گرچه مشکلات فروش این شرکت مانع از تحقق انتظارات از سودآوری در سال جاری شده است (تا پایان بهمن) اما همین موضوع می‌تواند نقش مثبت را در آینده این شرکت ایفا کند. تنها نقطه ضعف نگران‌کننده این شرکت در شرایط کنونی افت محسوس مقدار تولید است که به نظر می‌رسد در نتیجه ضعف تامین مواد اولیه شرکت باشد.
خیز «فاسمین» برای درخشش در 98/ برآورد سودآوری کالسیمین

به گزارش می متالز، بررسی‌های بنیادی از سهام شرکت کالسیمین به پتانسیل بالای این شرکت برای سودسازی در سال آینده اشاره دارد. یکی از نکات قابل توجه در سودآوری این شرکت موجودی ارزشمندی است که در فضای تورمی کنونی هر چه دیرتر به پول تبدیل شده و به شرکت وارد شود می‌تواند سود بیشتری را برای سهام‌داران به همراه داشته باشد. «فاسمین» تا پایان بهمن نزدیک به 21 هزار تن موجودی شمش روی دارد. ارزش این موجودی با نرخ فروش 29 میلیون تومانی بیش از 600 میلیارد تومان است که بهای تمام‌شده کل موجودی آن بر اساس عملکرد 9 ماهه بیش از 240 میلیارد تومان است. بر این اساس سود ناخالص به ازای هر سهم حدود 183 تومان است. بر این اساس این پتانسیل باید در محاسبات در نظر گرفته شود. با این حال این موجودی به عنوان حاشیه امن سودآوری این شرکت در سال جاری و همچنین سال آینده لحاظ شده است و از لحاظ آن در درآمد فروش در محاسبات زیر خودداری شده است.

برآورد سودآوری 97

کالسیمین با عملکردی ضعیف تا پایان بهمن فروش 95 میلیارد تومانی را به ثبت رسانده است. نکته نگران‌کننده مسیر نزولی تولید در این شرکت است. در دو ماه گذشته کالسیمین تا حدود 3500 تن تولید داشته است و این در حالی است که میانگین تولید ماهانه شرکت در سال 96 بیش از 3100 تن بوده است. همچنان انتظار برای اخبار در این خصوص وجود دارد با این حال محتمل‌ترین حالت، مشکل در تامین مواد اولیه به خصوص وارداتی با توجه به معضلات در بخش فروش بوده است؛ قوانین وزارت صمت و ممانعت از فروش مهم‌ترین نقش را در ضربه به این واحد بزرگ تولیدی روی کشور داشته است.

با این حال حتی اگر تولید و فروش 1800 تنی در اسفند در نظر گرفته شود، می‌توان انتظار ساخت سود 68 تومانی را برای «فاسمین» در زمستان داشت (با لحاظ سود سرمایه‌گذاری). این شرکت در 9 ماه نخست حدود 79 تومان سود به ازای هر سهم محقق کرده بود که با لحاظ سود برآوردی زمستان سود این شرکت می‌تواند به 147 تومان برای سال جاری برسد.

برآورد سودآوری 98

در سال 98 امید بسیار به رشد تولید تا میانگین ماهانه 2500 تن وجود دارد. اگر تولید و فروش ماهانه شرکت همین مقدار در نظر گرفته شود با لحاظ هزینه‌های محافظه‌کارانه کالسیمین در سال آینده توانایی ساخت سود حدد 250 تومانی را از فروش حدود 30 هزار تن روی خواهد داشت. اگر میانگین تولید 1800 تنی برای این شرکت در نظر گرفته شود سود مورد نظر برای سال آینده به 180 تومان محدود می‌شود. با این حال در این شرایط ذخایر شمش روی در سمت فروش اثر داده نشده است.

در چنین شرایطی سیگنال‌ها از بهبود فروش و مهم‌تر از آن تولید شرکت می‌تواند سیگنالی برای سهم محسوب شود. آخرین قیمت معاملاتی سهام کالسیمین در بورس تهران کمتر از 830 تومان بود. باید به تقسیم 50 درصد سود خالص در مجمع تیرماه این شرکت برای سال مالی جاری امیدوار بود. در محاسبات بالا نرخ فروش شمش روی معادل 27.5 میلیون تومان در نظر گرفته شده است و این در حالی است که نرخ فروش دی‌ماه کالسیمین بیش از 29 میلیون تومان است. بر این اساس در یک سناریو محافظه‌کارانه می‌توان سناریو اول را برای سود سال 98 منطقی عنوان کرد.

عناوین برگزیده