تاریخ: ۰۵ فروردين ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۳:۱۷
بازدید: ۲۱۹
کد خبر: ۳۱۷۸۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
کمین شاخص کل برای فتح قله 180 هزار واحدی

نقشه نیمروز بورس دوشنبه (5 فروردین)

می متالز - نخستین جلسه معاملاتی سال 98، مطابق با انتظارات در حجم و ارزش محدودتر نسبت به روزهای پایانی سال گذشته دنبال شد؛ با این حال شاخص کل بازار توانسته است برای یازدهمین جلسه متوالی مسیر صعودی خود را ادامه دهد و بار دیگر کانال 179 هزار واحدی را فتح کند. در روز کم‌رمق معاملات روند پرتنش بازارهای جهانی و گزارش‌های عملکرد ماهانه منبع سیگنال‌های ارسالی به بورس هستند و این در حالی است که همچنان بازار سهام در انتظار همگرا شدن نرخ‌های چندگانه ارزی است.
نقشه نیمروز بورس دوشنبه (5 فروردین)

به گزارش می متالز، نیم ساعت مانده به پایان معاملات، ارزش معاملات خرد بورسی کمتر از 250 میلیارد تومان است که این افت ارزش (در قیاس با معاملات پایانی سال 97) کاملا مورد انتظار بود. قرار گرفتن در میانه تعطیلات سال نو از یک طرف و عقب‌نشینی دلایل عرضه سهام از سوی سهامداران بزرگ بازار روند ملایمی را در دادوستدهای امروز رقم زده است.

علی‌رغم ارزش محدود معاملات نماگر کل بازار توانسته است سبزپوشی خود را ادامه دهد و با رشد نزدیک به 500 واحد سطح 179 هزار واحدی را نیز پشت سر بگذارد. در عین حال رشد بیش از 370 واحدی و 1.13 درصدی شاخص هم‌وزن در قیاس با تغییرات 0.28 درصدی شاخص کل از در کانون توجه قرار گرفتن گروه‌های کوچکتر بازار در معاملات امروز خبر می‌دهد. از میان تمام نماگرهای بازار، شاخص تعداد معدودی از گروه‌ها امروز قرمز رنگ است.

همان‌گونه که پیش‌تر اشاره شد عمده عوامل اثرگذار بر روند امروز بورس تهران را روند اخیر بازارهای جهانی، گزارش‌های عملکرد در آخرین ماه سال، انتظار برای رونمایی از سیاست‌های جدید ارزی و اقدام برای اصلاح نقص‌های اخیر شکل می‌دهد. در ادامه به بررسی نحوه اثرگذاری این عوامل و همچنین بررسی سایر روندهای امروز بازار پرداخته می‌شود.

 نگاهی به صف‌های خودروسازان

در معاملات نخستین جلسه از دادوستدهای سال 98، نمادهای گروه خودرو و قطعه‌سازان مجددا در کانون توجه قرار گرفته‌اند. این گروه پس از مدت‌ها توانسته‌اند در صدر ارزش معاملات قرار بگیرند و قریب به اتفاق نمادهای این گروه بر مدار رشد حداکثری قیمت سهم قرار دارند.

نمادهای خودرویی با قرارگیری بورس در مسیر فرساینده و نزولی، از میانه پاییز گذشته، همراستا با جریان عمومی بازار در مسیر اصلاح قیمت قرار گرفتند و در ادامه از بازگشت قیمتی از سطوح اصلاحی نیز جاماندند. در این میان تنها نماد «خودرو» و برخی قطعه‌سازهای زیرمجموعه گروه ایران‌خودرو توانستند به بهانه افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها مدتی را بر مدار صعود طی کنند. در حالی که زیرمجموعه‌های سایپا به دلیل عدم امکان استفاده از معافیت مالیاتی چندان مورد استقبال قرار نگرفتند.

نتیجه آنکه این گروه نه توانستند همزمان با گروه‌هایی همچون بانک‌ها، سیمانی‌ها و دیگر گروه‌های متاثر از اخبار و شایعات، روند صعودی را در پیش بگیرند و نه با تغییر جهت کلی بازار به سمت گروه‌های بنیادی توانستند از رشد قیمت بهره‌مند شوند. بدین ترتیب نوعی نگاه جاماندگی در روند نمادهای این گروه به چشم می‌خورد.

از دیگر سو باید در نظر داشت که انتظار می‌رود روند عملکرد ماهانه خودروسازان در اسفندماه نیز با بهبود نسبی همراه باشد. با این حال این تصور که این عملکرد بتواند این شرکت‌ها را از محور زیان دور سازد بیش از حد خوشبینانه است. به نظر می‌رسد سناریوی بعدی برای داغ کردن نمادهای خودرویی بار دیگر تجدید ارزیابی دارایی‌ها باشد که باید دید مصوبات اخیر دامنه شمولیت این مساله را برای نمادهای این گروه تا چه حد باز می‌گذارد.

بازتاب تغییرات بازار جهانی در بورس تهران

همان‌گونه که در دیده‌بان امروز شرح داده شد، بازارهای جهانی هفته پرافت و خیزی را پشت سر گذاشتند. تغییر چشم‌انداز فدرال رزرو در تغییر نرخ بهره، معکوس شدن منحنی بازده اوراق 10 ساله نسبت به اوراق 3 ماهه و عملکرد ضعیف‌تر از انتظار اقتصادهای بزرگ اروپا از جمله عوامل موثر بر این روند بوده است.

قیمت‌ کامودیتی‌ها در بازارهای مرجع تفاوت چندانی را نسبت به آخرین قیمت‌ها در معاملات روز سه‌شنبه (آخرین روز معاملاتی بورس تهران در سال 97) تجربه نکرده است. با این حال روند پایانی بازارها بار دیگر برای نمادهای مرتبط تعیین‌کننده بوده است.

در آخرین معاملات بورس فلزات لندن قیمت هر تن روی توانسته است سطح 2800 دلاری به ازای هر تن را حفظ کند که همچنان سطوح بسیار جذابی برای نمادهای این گروه به حساب می‌آید. در عین حال آمار گمرک کشور حکایت از آن دارد که صادرات شمش روی در آخرین روزهای سال اوج گرفته است و باید در انتظار  گزارش‌های ماهانه فراتر از معمول شرکت‌ها این گروه بود. نمادهای گروه روی متاثر از این دو مساله روند قیمتی نسبتا متفاوتی را از سایر نمادهای گروه فلزات طی کردند. این گروه در مقابل افت قیمت پایداری بیشتری نشان دادند و نمادهایی همچون «فرآور» کار خود را در محدوده صف خرید به پایان بردند.

در رابطه با اوج‌گیری صادرات شمش روی در اسفند نگاه کنید: رشد بیش از 5 برابری صادرات روی در اسفند؟

در مقابل قیمت مس با افت نسبی تا سطح 6300 دلار به ازای هر تن نزول کرده است. همزمان با این مساله نماد «فملی» افت بیش از یک درصد در قیمت پایانی طی معاملات امروز را به ثبت رساند. برخی اخبار در اسفندماه حکایت از صادرات چندین محموله بزرگ این شرکت داشت. با این حال آمار اسفند ماه گمرک چندان دال بر این موضوع نیست. در عین حال این فرض نیز می‌تواند معتبر باشد که حجم قابل توجهی از کاتد ثبت شده برای صادرات در بهمن‌ماه، طی اسفند به فروش رسیده باشد. به نظر می‌رسد گزارش ماهانه اسفند «فملی» از جمله گزارش‌های جالب توجه این ماه باشد.

عناوین برگزیده