تاریخ: ۰۵ فروردين ۱۳۹۸ ، ساعت ۰۹:۳۰
بازدید: ۲۲۷
کد خبر: ۳۱۷۸۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
انگیزه‌های بورس 98

دیده‌بان بورس دوشنبه (پنج فروردین)

می متالز - در حالی نخستین روز معاملاتی در سال جدید را آغاز می‌کنیم که یک پایان دل‌چسب در اسفند ماه را شاهد بودیم. همین مساله کافی است تا انتظارات از شروع سال 98 بالا باشد و در نبود فشار فروش‌ها نگاه‌ها افزایشی باشد. اما ممکن است برخی اخبار ناخوش از بازار جهانی این معادلات را بر هم زند و مانع از شروع بهاری معاملات بورس شود.
دیده‌بان بورس دوشنبه (پنج فروردین)

به گزارش می متالز، بورس تهران سال گذشته را با بازدهی 85.5 درصدی پشت سر گذاشت که چهارمین سال پربازده تاریخ بازار سهام (از زمانی که اطلاعات شاخص موجود است) محسوب می‌شود. هرچند بازدهی در اوج خود در پاییز گذشته به 103 درصد نیز رسیده بود، اما برخی ریسک‌ها مانع از ادامه روند صعودی و جذب پرشتاب نقدینگی به بورس تهران شد.

حال و هوای بورس در آغاز بهار: روزهای سبز شاخص سهام دو رقمی شده است و این نماگر فاصله زیادی تا کانال 180 هزار واحد ندارد. به طور سنتی در صورتی که خبر منفی مهمی به بازار مخابره نشود، تمایلی چندانی به فروش سهام در روزهای نیمه‌تعطیل نوروز وجود ندارد و همین مساله باعث رشد هرچند محدود شاخص بورس می‌شود. اکنون تنها مساله‌ای که چنین روندی را تهدید می‌کند، برخی نگرانی‌ها نسبت به وضعیت بازار جهانی است که در ادامه با جزئیات بیشتری توضیح داده شده‌اند. هرچند قیمت کامودیتی‌ها نسبت به رقم بسته شدن بازار تغییرات خیلی سنگینی را نشان نمی‌دهد، اما از آنجایی که بخش مهمی از رشد شاخص بورس تحت تاثیر نمادهای وابسته به بازار جهانی بود، ممکن است این نگرانی‌ها تا حدی فشار فروش سهام را افزایش دهد.

اما فارغ از وضعیت کوتاه‌مدت مهم‌ترین محرک‌هایی که برای سال جاری شناخته می‌شود بازار ارز و سیاست‌های ارزی دولت است. در شرایطی که انتظارات تورمی همچنان در سال جاری نیز وجود دارد، عموما روند افزایشی را برای بازار سهام متصورند. به ویژه آنکه هنوز بورس تهران نسبت به رشدهایی که بازار ارز، سکه و حتی مسکن تجربه کرده‌اند عقب‌تر است و در صورت عدم وقوع رویداد سیاسی خاص می‌توان نسبت به سود مناسب سهام امیدوار بود. از طرفی امیدواری به حذف 4200 تومان در سال جاری تا حدی افزایش یافته و بازار متشکل ارزی نیز می‌تواند موجب مهار نرخ دلار شود. باید در نظر داشت تک‌نرخی شدن ارز در مجموع به نفع بورس تهران است و پتانسیل مهمی برای رشد قیمت سهام محسوب می‌شود. در خصوص بازار سنتی رقیب بورس، یعنی بانک‌ها نیز تاکیدات بر اصلاح نظام بانکی بیشتر شده و همین مساله می‌تواند احتمال افزایش نرخ بهره را کاهش دهد. امری که مجددا به جذابیت بورس کمک خواهد کرد. با این حال، سال پیش رو عدم قطعیت‌های فراوانی دارد و نمی‌توان نقشه‌ای مطمئن و بدون نیاز به اصلاحات مداوم برای آن به تصویر کشید. بنابراین، امسال باید به طور مداوم اخبار و تحلیل‌ها به روز شوند و تصمیم‌گیری بهینه برای سرمایه‌گذاری صورت گیرد.

رویدادهای مهم بازار جهانی در تعطیلات نوروز چه بودند؟

سورپرایز نرخ بهره دلار: فدرال رزرو هفته گذشته بازارها را غافل‌گیر و اعلام کرد با توجه به کُند شدن سرعت رشد اقتصادی، امسال نرخ بهره را افزایش نخواهد داد. این اقدام در واکنش ابتدایی اثر کاهشی بر شاخص دلار و افزایشی بر بازارهای سهام داشت. اما فعالان بازار در ادامه این اظهار نظر فدرال رزرو را نشانه‌ای جدی از نگرانی نسبت به آینده اقتصاد آمریکا ارزیابی کردند و در نتیجه فشار فروش در بازارهای جهانی سهام افزایش یافت.

موافقان و مخالفان بوی رکود از بازار جهانی: نرخ سود اوراق خزانه آمریکا به روند کاهشی خود ادامه داد و سود اوراق 10 ساله برای نخستین بار از سال 2007 کمتر از اوراق سه‌ماهه (کوتاه‌مدت) شد. این مهم‌ترین نشانه احتمال وقوع رکود برای اقتصاد آمریکاست که منجر به نگرانی بازارهای جهانی و کاهش قیمت‌ها شد. روندهای تاریخی نشان می‌دهد پس از چنین رویدادی به فاصله 12 تا 18 ماه شاهد رکود اقتصادی بوده‌ایم. اما برخی تحلیل‌گران نظر متفاوتی دارند و واکنش‌های فعلی را هیجانی ارزیابی می‌کنند. به عقیده آنها، هرچند به طور تاریخی پیش از وقوع رکود، منحنی بازده معکوس شده، اما لزوما بعد از هر معکوس شدنی بحران رخ نداده است و اکنون دلیل کافی برای وقوع رکود صرفا بر اساس این متغیر وجود ندارد. (همه چیز درباره منحنی بازده معکوس)

ضد و نقیض‌های مذاکرات صلح چین و آمریکا: روند مذاکرات چین و آمریکا طی هفته گذشته چندان مطلوب نبود. از سویی برخی منابع آگاه اعلام کردند که چینی‌ها از خواسته‌های ترامپ در حال فاصله گرفتن هستند و از طرف دیگر، ترامپ با وجود ابراز خوش‌بینی‌های قبلی اعلام کرد تعرفه‌ها علیه چین را تا زمانی که از دستیابی به توافق مطمئن نشود برنمی‌دارد. پنجشنبه و جمعه وزیر خزانه‌داری و نماینده ارشد تجارت آمریکا به چین می‌روند و بر این اساس تحلیل‌گران معتقدند شانس دستیابی به توافق از عدم توافق بیشتر است؛ به ویژه آنکه نگرانی‌ها از وضعیت اقتصادی افزایش یافته و ترامپ به دور دوم انتخابات ریاست جمهوری نزدیک‌تر می‌شود.  

دعوای بی‌پایان برگزیت: در حالی که چهار روز تا مهلت قانونی برگزیت باقی مانده جدل بر سر این مساله بزرگ که مهم‌ترین تصمیم سیاسی بریتانیا از زمان جنگ جهانی دوم است ادامه دارد. ترزا می درخواست داده بود که تصمیم برای خروج بریتانیا از اروپا تا سه ماه دیگر تمدید شود. اما اروپایی‌ها فقط دو هفته دیگر به وی برای تصمیم‌گیری درباره برگزیت فرصت داده‌اند (تا 12 آوریل). اگر توافقی که تا کنون دو بار توسط نمایندگان پارلمان رد شده، تا پایان این تاریخ تصویب شود، آنگاه بریتانیا روز 22 ماه مه از اروپا خارج خواهد شد. سناریویی که فعلا چندان محتمل به نظر نمی‌رسد.

روز شنبه، چندصد هزار نفر در مرکز لندن با انجام تظاهرات، رفراندومی دیگر برای برگزیت را درخواست کرده‌اند. مساله‌ای که برخی رسانه‌ها مدعی شده‌اند زمینه را برای برکناری ترزا می فراهم کرده است. ساندِی تایمز می‌گوید یازده وزیر معتقدند نخست وزیر باید کناره‌گیری کند. در سوی دیگر تعدادی از وزرا حمایت‌های جدی از ترزا می کرده‌اند و تاکید دارند در این شرایط تغییر نخست وزیر به صلاح کشورشان نیست. امروز نمایندگان پارلمان بریتانیا، مساله برگزیت را مورد بررسی قرار می‌دهند تا گام بعدی دولت در خصوص آن مشخص شود.

عناوین برگزیده