تاریخ: ۱۰ فروردين ۱۳۹۸ ، ساعت ۰۹:۱۳
بازدید: ۲۶۳
کد خبر: ۳۱۹۸۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
سوخت تازه رونق نوروزی سهام

دیده‌بان بورس شنبه (10 فروردین)

می متالز - بورس تهران توانست در یک هفته نیمه‌تعطیل با صعود 1.6 درصدی سالی پررونق را آغاز کند. تخلیه فشار فروش‌های پایان سال، گزارش‌های نسبتا مطلوب اسفند و قدرت نسبی نقدینگی مهم‌ترین محرک‌های این روند صعودی بودند. پایان هفته گذشته نیز رشد مجدد بازار جهانی فعالان و کارشناسان بورسی را نسبت به ادامه روند افزایش قیمت سهام خوش‌بین کرده است.
دیده‌بان بورس شنبه (10 فروردین)

به گزارش می متالز، شاخص سهام توانست با قدرت تمام و برای نخستین بار از اواخر آبان سال گذشته به نیمه بالایی کانال 181 هزار واحدی صعود کند. هرچند نسبت به اوج تاریخی خود حدود 9 درصد پایین‌تر است، اما رالی آغاز سال 98 این نوید را می‌دهد که سال جاری می‌توان برای نماگر بورس قله‌های به مراتب بالاتری را متصور بود. به ویژه آنکه بازارهای جهانی رشدهای محسوسی را تجربه کرده‌اند که می‌تواند در کنار انتظارات تورمی و نرخ دلار، موتور صعود بورس را روشن نگه دارد. نظرسنجی‌ها از کارشناسان بیانگر آن است که عموما این هفته را نیز که به تدریج انتظار می‌رود از حال و هوای تعطیلات نوروزی در آن کاسته شود، شاهد روند صعودی باشیم. در صورت ورود نقدینگی تازه شدت رشدها قدرت افزایش بیشتری نیز خواهد یافت. البته باید در نظر داشت که سیزدهمین روز صعودی شاخص بورس به طور متوالی نیز پشت سر گذاشته شده و از آن تاریخ نماگر سهام حدود 12 درصد بازدهی به ثبت رسانده است. این مساله به خودی خود می‌تواند انگیزه‌ای برای شناسایی سود و افزایش عرضه‌ها شود.

سیگنال صعودی رکود اقتصادی به کامودیتی‌ها؟ قیمت کالاها شاهد یک چرخش و روند صعودی در پایان هفته بودند که احتمال می‌رود در ماه‌های آینده نیز ادامه یابد؛ عموما در آخرین مراحل چرخه رونق اقتصاد جهانی به طور سنتی، قیمت کامودیتی‌ها نیز افزایشی می‌یابد و کارشناسان نیز معتقدند به علت نزدیک شدن به دوره رکود اقتصاد جهانی، این فرصت در این ماه‌ها برای بازارهای کالایی فراهم است. به ویژه آنکه مذاکرات چین و آمریکا روند مناسبی را در پیش گرفته و می‌تواند چاشنی مجزایی برای این روند باشد. همچنین به گزارش رویترز، قراردادهای بازار آتی، سیگنال‌های تکنیکال و عوامل بنادین کوتاه‌مدت از قیمت کالاها حمایت می‌کنند که می‌تواند در این زمان برای بازار سهام مثبت ارزیابی شود. البته با توجه به ریسک‌های متعددی که همواره بازار جهانی با آن مواجه است و احتمال وقوع رکود در بازه میان‌مدت، باید این ریسک‌ها در برآوردهای سودآوری شرکت‌ها لحاظ شوند.

فصل رکوردشکنی طلای سیاه:  نفت خام آمریکا با قرار گرفتن بالای 60 دلار بهترین عملکرد فصلی خود در 10 سال گذشته را تجربه کرد. الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه اعلام کرد آنها به عنوان دومین تولیدکننده بزرگ نفت جهان آماده‌اند تولیدات خود را بیشتر کاهش دهند تا بازار تغییر جهت دهد و صعودی شود. در آمریکا نیز برای ششمین هفته متوالی تعداد دکل‌های حفاری کاهش یافت. هرچند نگرانی‌ها از ضعف اقتصاد جهانی باقی مانده ولی مذاکرات صلح تجاری چین و آمریکا خوش‌بینی‌هایی را باقی گذاشته است.

شکست سوم تراز می در برابر پارلمان: طرح توافق برگزیت که از سوی ترزا می معرفی شده بود برای بار سوم با 344 رای مخالف در مقابل 286 رای موافق رد شد. این مساله باعث افت ارزش پوند انگلیس و بحرانی‌تر شدن وضعیت بریتانیا شد. اکنون برنامه جایگزین (پلان بی) پارلمان بریتانیا می‌تواند شامل گزینه‌های مختلفی باشد که از خروج بدون توافق تا برگزاری رفراندوم مجدد را شامل می‌شود. از دوشنبه بار دیگر بحث اصلی پارلمان تصمیم‌گیری برای برگزیت است که در صورت انفعال پارلمان باید تا 12 آوریل (کمتر از دو هفته دیگر) اجرایی شود.

رویدادهای داخلی از نگاه «دنیای بورس»

الف) کلان: نماینده ویژه رئیس‌جمهور آمریکا در امور ایران مدعی است: معافیت از تحریم‌های ایران برای هیچ کشوری تمدید نمی‌شود. البته گزارش‌های دیگری نشان می‌دهند آمریکا قصد دارد معافیت‌های نفتی را بار دیگر برای 6 کشور آسیایی تمدید کند. برایان هوک در این خصوص می‌گوید: معافیت‌ نفتی تحریم‌های ایران برای هیچ کشوری تمدید نمی‌شود، چرا که ایران به تامین مالی تروریسم و فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده در منطقه می‌پردازد و آمریکا در تلاش است تا مانع از این کار شود.

وی با بیان اینکه باید برای خروج ایران از یمن تلاش شود، تصریح کرد: آمریکا فشار اقتصادی بی‌سابقه‌ای را علیه ایران اعمال کرده و کشورهایی که به دنبال نقض تحریم‌ها هستند، مجازات خواهند شد. البته پیش‌تر خبرهایی مبنی بر معافیت نفتی 6 کشور آسیایی و تمایل این کشورها همچون ژاپن، چین و کره جنوبی در مذاکرات با امریکا مطرح شده و به نظر می‌رسد با وجود جوسازی‌ها و فشار غرب علیه ایران، این دوره تمدید برای 6 کشور آسیایی به دلیل آنچه که جلوگیری از بهم‌خوردن تعادل بازار نفت خوانده می‌شود، بار دیگر تکرار شود. برخی تحلیلگران هم از تنش میان تندروی‌های احزاب جمهوریخواه امریکا بر سر معافیت نفتی ایران خبر می‌دهند که به گفته آنان با احتمال تمدید معافیت نفتی بالا گرفته است. در همین حال شرکت ملی نفت ایران زمان و شرایط نخستین عرضه سال ۹۸ شرکت نفت در بورس انرژی اعلام کرد که ۲۰ فروردین با قیمت پایه 63 دلار و 36 سنت برای هر بشکه انجام می‌شود .

در خبر دیگری در هفته گذشته فرهاد دژپسند؛ وزیر اقتصاد تاکید دارد برای معافیت مالیاتی شرکت‌های بورسی درخواست تمدید شده و امید است به تایید شورا عالی هماهنگی اقتصادی برسد تا به رونق تولید کمک کند.

ب) صنایع: پالایشگاه‌های خصوصی و دولتی ایران در عملکرد ۹ ماهه سال گذشته، رکورد تولید ۴۰ ساله را شکستند و یک میلیون و ۹۴۷ هزار بشکه در روز رسید. پبش‌تر قدرت‌اله فرج‌پور؛ مدیرکنترل تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی هم از ثبت رکورهای جدید تولید در شرکت های پتروشیمی غرب ایران خبر داد.

همچنین عباس قبادی؛ معاون بازرگانی داخلی وزارت صمت با اعلام علت گرانی پیاز با قیمت‌های هر کیلو ۱۴ هزار تومان از ممنوعیت صادرات این محصول خبر داد.

ج) شرکت‌ها: گادام دارمندرا؛ سفیر جدید هند در دیدار با عبدالناصر همتی؛ رئیس بانک مرکزی بر تسریع در تاسیس شعبه بانک پاسارگاد در هندوستان تاکید کرد.  در همین حال بانک انصار با تاکید اینکه از ابتدای اعمال تحریم‌های ظالمانه در فهرست تحریم‌های آمریکا قرار داشته، ادعای ارتباط با شبکه‌ای برون مرزی را تکذیب کرد. وزارت خزانه‌داری آمریکا پیش‌تر اقدام به تحریم ۹ شخص حقیقی و ۱۴ نهاد مرتبط با ایران کرد که در بین این گروه کارگزاری بانک انصار و چند زیرمجموعه این بانک بورسی هم وجود دارد. در همین حال عبدالناصر همتی؛ رییس کل بانک مرکزی از لغو حکم توقیف ۱.۷میلیارد دلار از دارایی‌های بانک مرکزی خبر داد و این امر را پیروزی مهم حقوقی دیگر، برای ایران در مقابل امریکا دانست.

سرمایه‌گذاری صدر تامین از ۲۷ اسفند سال گذشته با نماد «تاصیکو» و با پلاک ۵۳۲ در بخش استخراج کانه‌های فلزی و اوراق و طبقه استخراج سایر کانی‌های فلزی در فهرست نرخ‌های بازار دوم بورس تهران درج شد تا پس از معرفی توسط مدیران، آماده عرضه اولیه ۱۰ درصدی باشد.

عناوین برگزیده