تاریخ: ۱۷ فروردين ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۰:۴۰
بازدید: ۲۵۵
کد خبر: ۳۲۰۹۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
بازیگران بورس (17 فروردین)

تمایل حقیقی‌های بازار به جمع آوری سهام خودرویی

می متالز - معاملات روز شنبه در حالی با خالص خرید بیش از 51میلیارد تومانی سهامداران خرد همراه شد که حقیقی‌های بازار در سال جدید، فعالیت بیشتری در سمت خرید سهم نشان دادند؛ به طوریکه در 6روز معاملاتی از آغاز سال 98، تنها در 2روز معاملاتی تغییر مالکیت‌ها در اختیار سهامداران عمده قرار گرفت و در مابقی روزها، خالص خریدی مثبت در کارنامه معامله‌گران حقیقی ثبت شد.
تمایل حقیقی‌های بازار به جمع آوری سهام خودرویی

به گزارش می متالز، در روز ابتدای سومین هفته سال جدید بیش از 51میلیارد تومان نقدینگی از پرتفوی سهامداران عمده خارج و به سبد سهامداران حقیقی منتقل شد. بیشترین خرید صورت گرفته در نمادهای گروه خودرو، مسکن و سیمان بود.

بررسی جزییات خرید و فروش های انجام شده نشان از آن دارد که در میان نمادهای خودرویی، تمایل زیادی به جمع آوری سهام ایران خودرو وجود داشت که این امر خالص خرید بیش از 11میلیارد تومانی حقیقی‌ها در این نماد را به دنبال داشت. در نماد محورسازان ‌ایران‌خودرو نیز به دنبال خریدهای پرحجم سهامداران خرد، حقوقی شرکت به عرضه سهام ادامه داد. در معاملات این روز سرمایه‌گذاری سمند، 6میلیون سهم «خوساز» را به فروش رساند. در این گروه موتورسازان ‌تراکتورسازی ‌ایران‌ نیز با عرضه 5میلیون سهمی از سوی تراکتورسازی ایران مواجه شد. در نماد پارس خودرو نیز وضعیتی مشابه با واگذاری بیش از 7میلیون سهم از سوی بیمه رازی دنبال شد.

الف) گروه انبوه‌سازی و املاک و مستغلات: نمادهای گروه انبوه سازی نیز در فهرست خریدهای امروز حقیقی‌های بازار قرار گرفت. در این میان خالص خرید سهامداران خرد در نماد سرمایه‌گذاری مسکن به بیش از 10میلیون سهم رسید. تمایل زیاد سهامداران به خرید سهام مزبور موجب شد سهامدار عمده شرکت به عرضه سهم اقدام کند. بر این اساس 10میلیون سهم توسط صندوق سرمایه‌گذاری رهاورد آباد مسکن و حدود 7میلیون سهم دیگر نیز از سوی بیمه مرکزی عرضه شد. اما با این وجود همچنان صف خرید بیش از 26میلیون سهمی برای «ثمسکن» باقی ماند.

ب) شرکت‌های سیمانی: در میان نمادهای سیمانی نیز فعالیت زیادی از سوی معامله گران شکل گرفت. در راس خریدهای سهامداران خرد، تمایل به جمع آوری سهام سیمان تهران قرار داشت. این امر با انتقال 8.5میلیارد تومان نقدینگی به پرتفوی سهامداران خرد «ستران» دنبال شد. گروه مالی بانک مسکن به عنوان سهامدار عمده «ستران» به روال روزهای گذشته، به عرضه سهام مزبور ادامه داد و امروز نیز 5میلیون سهم دیگر را واگذار کرد. توسعه سرمایه و صنعت غدیر نیز به عنوان سهامدار عمده در نماد سیمان شرق به واگذاری حدود 2میلیون سهم پرداخت.

این در حالی است که سیمان مازندارن با خرید 400هزار سهم از سوی سرمایه‌گذاری سمند روبه‌رو شد. سیمان ارومیه نیز جمع آوری 450هزار سهم توسط صندوق سرمایه‌گذاری آوای ثروت کیان را تجربه کرد.

ج) شرکت‌های پالایشی: در میان نمادهای پالایشی نیز پالایش نفت اصفهان با عرضه سهم از سوی سهامدار عمده مواجه شد. سرمایه‌گذاری تدبیرگران آتیه ایرانیان مطابق با روال چند روز اخیر، امروز نیز اقدام به فروش 3میلیون سهم «شپنا» کرد.

د) شرکت‌های پتروشیمی: رصد خرید و فروش های صورت گرفته در نمادهای گروه پتروشیمی نیز نشان از آن دارد که سرمایه‌گذاری مدبران اقتصاد به عنوان سهامدار عمده در «پترول» به خریدهای خود در این نماد ادامه داد و امروز نیز بیش از 200هزار سهم دیگر را خریدار کرد.

ه) شرکت‌های معدنی: در صدر تغییر مالکیت های صورت گرفته در نمادهای معدنی نیز واگذاری 10میلیون سهم گل گهر از سوی صندوق سرمایه‌گذاری گنجینه زرین شهر قرار داشت. این حقوقی به عنوان سهامدار عمده در نماد فولاد مبارکه اصفهان نیز 20میلیون سهم را واگذار کرد.

بیش‌تر و بهتر بخوانید: موازنه جدید جبهه‌های بورسی| آمار معاملات در یک سال گذشته

عناوین برگزیده