تاریخ: ۱۸ فروردين ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۱:۵۹
بازدید: ۱۲۶۵
کد خبر: ۳۲۱۰۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

بررسی وضعیت «لسرما» در آستانه افزایش سرمایه

می متالز - شرکت صنایع سرما آفرین ایران در زمینه تهویه مطبوع فعالیت دارد و محصولاتی نظیر چیلر، فن کویل، هواساز، پکیج و کندانسینگ را به بازار عرضه می‌کند که در پروژه‌های تجاری صنعتی، ساختمانی و بهداشت و درمان کاربرد دارد. وضعیت تولید و فروش این شرکت در ماه‌های پایانی سال سرعت زیادی به خود گرفته‌است به طوری‌که مبلغ فروش این شرکت در ماه پایانی سال گذشته 20 درصد از کل فروش سال را در بر گرفت. در این گزارش به بررسی وضعیت این شرکت خواهیم پرداخت.
بررسی وضعیت «لسرما» در آستانه افزایش سرمایه

به گزارش می متالز، شرکت‌های گروه ماشین‌آلات و تجهیزات طی دوره سه ماهه پایانی سال 97 در میان درخشان‌ترین شرکت‌های بورسی به لحاظ وضعیت تولید و فروش و عملکرد ماهانه بودند. رشد چند صد درصدی درآمد ناشی از فروش حجم بالای محصولات تولیدی نسبت به میانگین درآمد ماهانه، هرچند بیش از هرچیز ناشی از میل خریداران به پوشش ریسک ناشی از انتظارات تورمی‌ست اما برآیند مثبتی برای شرکت‌های اینچنینی داشته‌است.
سهم 74 میلیارد تومانی فروش اسفندماه «لسرما» در حالی رقم خورد که تا پایان بهمن و با گذشت 11 ماه از سال فروش این شرکت 294 میلیارد تومان بوده‌است به عبارت بهتر میانگین فروش هر ماه تا قبل از ثبت فروش اسفند 27 میلیارد تومان بوده که با ثبت جهشی چشمگیر به 74 میلیارد توان رسیده‌است.

شرکت‌هایی نظیر آبسال، پارس خزر و بوتان نیز وضعیت مشابهی داشتند و فروش فوق‌العاده‌ای را در آخرین ماه سال به ثبت رسانده‌اند. «لابسا» در ماه پایانی سال فروش 36 میلیارد تومانی را به ثبت رسانده در حالی‌که میانگین فروش 11 ماهه این شرکت 12 میلیارد تومان بوده‌است.

فروش اسفند «لخزر» نیز 105 میلیارد تومان است که برای شرکتی با میانگین فروش ماهانه 23 میلیارد تومانی نوعی ساختارشکنی در فروش به حساب می‌آید. فروش 190 میلیارد تومانی «لبوتان» در اسفند در مقایسه با میانگین فروش 100 میلیارد تومانی ماهانه این شرکت یک جهش ویژه به حساب می‌آید.

اما وضعیت شرکت‌های فوق به علت تاثیرپذیری از نوسان‌های نرخ ارز و متکی بودن هزینه‌ها بر محور مواد اولیه مستقیم مصرفی وارداتی کاملا تحت تاثیر افزایش نرخ ارز قرار می‌گیرد و شرایط فعلی شرکت‌های فوق و احتمال افزایش پرشتاب سودآوری آنها را به نوعی می‌توان یک موقعیت ویژه در کوتاه‌مدت ارزیابی کرد چرا که با مواد اولیه ارزان‌تر و افزایش نرخ محصولات در زمان تضعیف رقبای خارجی به دلیل نجومی شدن قیمت محصولات مشابه وارداتی، این شرکت‌ها از هر نظر منتفع می‌شوند. اما باید دید با افزایش نرخ مواد اولیه و گران‌تر شدن قیمت محصولات نهایی که به نزدیک شدن قیمت محصولات داخلی و خارجی و رقابتی شدن قیمت‌ها خواهد انجامید، رغبت متقاضیان به محصولات داخلی تا چه اندازه خواهد بود. هرچند به نظر می‌رسد تا رسیدن به این وضعیت راه زیادی در پیش داشته باشیم.

به عنوان نمونه شرکت صنایع سرما آفرین ایران نرخ فروش محصولات پرتیراژ خود (به لحاظ همگن بودن این محصولات مورد بررسی قرار می‌گیرند) را در زمستان نسبت به میانگین نیمه نخست سال 65-80 درصد افزایش داده‌است. از سوی دیگر انتظار می‌رود نرخ بهای تمام شده این محصولات نیز در زمستان نسبت به نیمه نخست سال بین 40-60 درصد افزایش داشته باشد. اتفاقی که با کاهش موجودی و نیاز به واردات انتظار می‌رود روند صعودی خود را ادامه دهد در حالی که شیب افزایش نرخ فروش به شدت به میزان تقاضا برای محصولات داخلی وابسته‌است و با کاهش تقاضا نمی‌تواند با همان سرعت رشد کند. بنابراین انتظار برای تکرار فروش‌های اینچنینی تنها به انتظارات تورمی بالای خریداران و تقاضای موثر برای محصولات داخلی بستگی دارد که براساس آنچه گفته شد، با کاهش حاشیه سود در سنوات بعدی همراه خواهد بود.

«لسرما» تا پایان سال 97 فروش 36.7 میلیارد تومانی را به ثبت رسانده است که انتظار می‌رود با افزایش بهای تمام شده فروش با توجه به افزایش نرخ ارز در سه ماه پایانی سال بخش قابل توجهی از افزایش فروش صرف جبران هزینه‌ مواد اولیه شود و در این صورت با توجه به احتمال جهش هزینه‌های مالی به دلیل رشد تولید و نیاز به نقدینگی در سه ماه پایانی سال، جهش بزرگی را در سودآوری پایان سال مالی نخواهیم داشت و به نظر نمی‌رسد سود هر سهم این شرکت تا پایان سال مالی 97 از 20 تومان به ازای هر سهم فراتر رود. اما موضوعی که می‌تواند جذابیت سهم را برای فعالان بازار سرمایه حفظ کند، افزایش سرمایه 47 درصدی شرکت از محل سود انباشته و معافیت مالیاتی ناشی از این افزایش سرمایه است که از قرار معلوم امروز صبح در مجمع عمومی فوق‌العاده خصوص آن تصمیم‌گیری می‌شود و با احتمال بالا تصویب خواهد شد. این افزایش سرمایه به علت بهبود ساختار مالی می‌تواند قدرت شرکت را برای پاسخگویی بیشتر به افزایش تقاضای احتمالی بازار بالا ببرد و به تبع آن ابعاد شرکت را در وضعیت رونق گسترش دهد.

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده