تاریخ: ۱۸ فروردين ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۲:۵۰
بازدید: ۶۵۶
کد خبر: ۳۲۱۳۲
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

زمستان رویایی ملی سرب و روی/ «فسرب» در لباس یک سهم بنیادی

می متالز - شرکت ملی سرب و روی ایران در اسفند فروش بیش از 17 میلیارد تومان را به ثبت رسانده است. این درآمد به دنبال فروش 460 تن سرب و همچنین 50 تن روی به دست آمده است. در حالی فروش زمستان این شرکت به 77 میلیارد تومان رسید که فروش این شرکت در 9 ماه نخست سال مالی 97 کمتر از 72 میلیارد تومان بود. میانگین نرخ فروش هر تن شمش سرب و روی در زمستان حدود 23 میلیون تومان است. همین موضوع در کنار بهبود رویه تولید در ماه‌های اخیر چشم‌انداز سودآوری مناسبی را پیش روی این سهم پس از سال‌ها قرار داده است.
زمستان رویایی ملی سرب و روی/ «فسرب» در لباس یک سهم بنیادی

به گزارش می متالز، در حالی‌که ملی سرب و روی در 9 ماه نخست سال مالی گذشته 44 تومان سود به ازای هر سهم محقق کرده است عملکرد زمستان از احتمال جهش قابل توجه سودآوری حکایت دارد. در گزارش پیشین «دنیای بورس» به انتظار برای ساخت سود 100 تومانی در زمستان اشاره شده بود با این حال با انتشار عملکرد اسفند احتمال جهش سودآوری این شرکت بیش از پیش شده است. بر این اساس برآوردهای «دنیای بورس» از این موضوع حکایت دارد که «فسرب» در مجموع سال 97 توانایی ساخت سود حدود 150 تومانی به ازای هر سهم را دارا است.

پیش از این در خصوص سودآوری سال 98 این شرکت اشاره شده بود. ملی سرب و روی از نمادهای کالایی است که به نظر می‌رسد در شرایط کنونی با پشتوانه بنیادی همراه شده و با توجه به ارزش بازار نه‌چندان زیاد این سهم، در قیاس با دیگر کالایی‌ها، با موج نقدینگی شتاب بیشتری را در مسیر صعودی تجربه خواهد کرد. نکته دیگر که در گزارش پیشین اشاره شد انتظار برای انتشار صورت‌های مالی حسابرسی‌شده سال 97 این شرکت و در ادامه برگزاری مجمع است که اگر پیشبینی‌های «دنیای بورس» در خصوص این نماد محقق شود با جهش سودآوری واکنش معامله‌گران بازار سهام جالب توجه خواهد بود.

نرخ فروش این شرکت در 9 ماه نخست سال برای هر تن شمش سرب و روی به ترتیب حدود 16 میلیون و 400 هزار تومان و 18 میلیون تومان بوده است. با جهش نرخ فروش و همچنین افزایش مقدار فروش در زمستان نسبت به میانگین فروش فصلی سال 97 انتظار ساخت سود دلنشین برای «فسرب» ایجاد شده است. نکته جالب توجه در عملکرد «فسرب» عدم قطعیت در نرخ فروش روی است. در این خصوص به نظر می‌رسد از این منظر نیز باید در انتظار افزایش مبلغ فروش این شرکت در عملکرد 12 ماهه سال 97 بود که می‌تواند محرکی برای رشد بیش از پیش سودآوری باشد. نکته دیگر به نرخ فروش سرب بازمی‌گردد که با توجه به قیمت سرب در بازار جهانی (حدود 2 هزار دلار بر هر تن)، نرخ تسعیر هر دلار در عملکرد اسفند این شرکت برای شمش سرب حدود 12 هزار و 500 تومان است.

در خصوص تولید نیز (به توضیحات در گزارش پیشین مراجعه کنید) افزایش 50 درصدی تولید شمش سرب در کنار ثبات نسبی تولید شمش روی می‌تواند برآوردهای بنیادی از این سهم را قدرتمند نگه دارد.

عناوین برگزیده