تاریخ: ۱۸ فروردين ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۸:۱۴
بازدید: ۱۵۰
کد خبر: ۳۲۲۱۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

برنامه دولت برای رونق تولید

می متالز - وزیر اقتصاد در حالی از نهایی شدن برنامه عملیاتی این وزارتخانه و دستگاه‌های وابسته برای تحقق شعار رونق تولید تا دو روز آینده خبر داد که به گفته وی امسال بانک‌ها، بورس و بیمه با کار جهادی در خدمت رونق تولید قرار می‌گیرند.
برنامه دولت برای رونق تولید

به گزارش می متالز، فرهاد دژپسند در گردهمایی معاونان و مدیران وزارت اقتصاد برای تبیین برنامه‌ها و ماموریت‌های سال ۹۸ گفت: باید با دور اندیشی و تدبیر تلاش کنیم که سختی ها به حداقل کاهش یابد.

به گفته وی در این مسیر بانک‌ها باید برنامه عملیاتی قوی برای ایفای نقش به منظور رونق تولید داشته باشند و با حرکت جهشی ایفای نقش کنند. در واقع بانک‌ها باید راه‌های تامین سرمایه در گردش بنگاه‌های تولیدی را شناسایی و با وصول مطالبات معوق در خصوص اعطای تسهیلات اقدام و کمک کنند تا طرح‌هایی که پیشرفت بالای ۷۵ درصد دارند در سال ۹۸ به بهره‌برداری برسند.

از دید وزیر اقتصاد در این وضعیت البته باید سهم بورس در تامین مالی اقتصاد از ۱۵ درصد به ۴۰ درصد برسد. به گفته وی بازار سرمایه باید با یک برنامه عملیاتی و جامع،​ جای نظام بانکی را در تامین مالی بگیرد و افزایش حجم نقدینگی فرصت خوبی است تا با طرح‌های جدید به توان این سرمایه‌ها را در جهت رونق تولید هدایت کرد. همچنین در حوزه بیمه نیز باید با تعریف بیمه‌های جدید کاری کنیم که فعالان اقتصادی نگران تحریم و خطرهای برون زا نباشند.

وزیر اقتصاد استفاده از دارایی‌های راکد دولت را راه دیگر مقابله با تهدیدات برشمرد و گفت: در سال ۹۸ حداقل باید از ۱۵ درصد دارایی‌های راکد شناسایی شده در اقتصاد کشور استفاده کنیم. وی به ضرورت جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی و انتقال دانش فنی اشاره کرد و گفت:  مناطق آزاد نیز باید با کارکرد اصلی خود و جهت رفع محدودیت ها قدم بردارند.

دژپسند بهبود فضای کسب و کار را ضروری دانست و گفت:​ گمرک‌ها باید به طور جدی مانع رسوب کالا در گمرک شوند و اجازه داده نشود تا عده ای برای افزایش قیمت و کسب سود بیشتر کالاهای خود به ویژه مواد اولیه مورد نیاز تولید را ترخیص نکنند. وی البته تاکید کرد:​ ما نیازمند جهاد مدیریت هزینه در همه دستگاه‌های تولیدی هستیم.

وزیر اقتصاد با بیان اینکه ممکن است امسال درآمدهای نفتی کاهش یابد، گفت: این منابع باید با درآمدهای مثل مالیات جایگزین شود با این حال در این مسیر نباید به تولید آسیبی برسد. میزان درآمد مالیاتی پیش‌بینی شده برای سال گذشته ۱۱۲ هزار میلیارد تومان بود که ۱۰۹ هزار میلیارد تومان آن محقق شد که میزان قابل قبولی است.

وی همچنین از نهایی شدن برنامه عملیاتی این وزارتخانه و دستگاه‌های وابسته برای تحقق شعار رونق تولید تا دو روز آینده خبر داد. دژپسند در این‌باره می‌گوید: پیش نویس این برنامه تهیه شده و در دو روز آینده در جلساتی که با حضور مدیران و کارشناسان وزارتخانه برگزار می‌شود نهایی می‌شود. بر این اساس وزارت اقتصاد از طریق سیستم بانکی بیمه‌ها و بازار سرمایه برای رونق تولید اقدام می‌کند.

عناوین برگزیده