تاریخ: ۱۹ فروردين ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۲:۲۷
بازدید: ۴۳۱
کد خبر: ۳۲۴۷۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
بازیگران بورس (18 فروردین)

حقوقی‌های بازار چه خریدند؟/طرفداران خرید سهام « پترول »

می متالز - معاملات روز یکشنبه با حفظ تغییر مالکیت نزد سهامداران خرد همراه شد. بر این اساس امروز حدود 67میلیارد تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی معامله‌گران عمده به سبد سهامداران حقیقی جابه‌جا شد که بخش عمده‌ای از این رقم به خریدهای صورت گرفته در نماد گروه پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان تعلق داشت؛ به طوریکه 77درصد از خالص خرید مزبور یعنی رقمی بیش از 52میلیارد تومان به خالص خرید در سهام «پترول» اختصاص یافت.
حقوقی‌های بازار چه خریدند؟/طرفداران خرید سهام « پترول »

به گزارش می متالز، نماد «پترول» در حالی امروز شاهد تمایل سهامداران به ویژه حقیقی ها در خرید سهم بود که با نوسان مثبت 5درصدی همراه شد و در پایان نیز صف خرید بیش از 83میلیون سهمی برای آن باقی ماند. در این میان حدود 12هزار سهم مزبور از سوی شرکت سرمایه گذاری مدبران اقتصاد خریداری شد.

الف) بانک‌ها و موسسه‌های اعتباری: درمیان نمادهای بانکی نیز بانک پاسارگاد با خریدهای قابل توجهی از سوی سهامداران خرد روبه‌رو شد؛ به طوریکه بیش از 7میلیارد و 600میلیون تومان نقدینگی به پرتفوی معامله‌گران حقیقی «وپاسار» منتقل شد. در این میان 50میلیون سهم این بانکی از سوی سرمایه‌گذاری خوارزمی واگذار شد.

این در حالی است که بانک خاورمیانه شاهد تداوم حمایت از سوی سهامدار عمده بود. امروز نیز شرکت سام الکترونیک به عنوان حقوقی فعال در «وخاور» به خریدهای خود ادامه داد و بیش از یک میلیون سهم دیگر را جمع آوری کرد.

در نماد بانک اقتصاد نوین نیز شرکت نوسازی وساختمان تهران به واگذاری سهم اقدام کرد و حدود 700هزار سهم «ونوین» را به فروش رساند. در همین راستا مدیریت سرمایه گذاری کوثربهمن نیز به عنوان سهامدار عمده در نماد بانک سینا، 500هزار سهم را از پرتفوی خود خارج کرد.

ب) شرکت‌های دارویی: رصد خرید و فروش های صورت گرفته در نمادهای دارویی نیز نشان از آن دارد که گروه مدیریت سرمایه لیان به عنوان حقوقی فعال در نماد داروسازی دکتر عبیدی به عرضه بیش از 18هزار سهم پرداخت. روندی مشابه در نماد البرز دارو با عرضه سنگین‌تر توسط سهامدار عمده ادامه یافت؛ به طوریکه یک میلیون و 400هزار سهم «دالبر» از سوی سرمایه‌گذاری سبحان فروخته شد.

سرمایه‌گذاری اعتلای البرز نیز به عنوان سهامدار عمده در نمادهای سبحان دارو و گروه دارویی سبحان، به خرید سهم پرداخت. بر این اساس 10هزار سهم «دسبحان» و 55هزار سهم «دسبحا» را به پرتفوی خود افزود.

حقوقی‌ها چه خریدند؟

بررسی روند خریدها و به عبارت دقیق تر حمایت‌های سهامداران عمده در بازار امروز نیز نشان از آن دارد که بیشترین خرید این گروه از معامله‌گران در نماد سایپا بود؛ به طوریکه خالص خرید 3.5میلیارد تومانی در کارنامه حقوقی‌های «خساپا» ثبت شد. این در حالی است که میلیون سهم «خساپا» از سوی سرمایه‌گذاری گروه صنعتی رنا عرضه شد. همچنین در نماد پارس خودرو نیز سهامدر عمده یعنی بیمه رازی به عرضه‌های خود ادامه داد و امروز نیز بیش از 5میلیون سهم دیگر را واگذار کرد.

سرمایه‌گذاری سمند نیز که در روزهای اخیر به عرضه سهام محورسازان ایران خودرو پرداخته، امروز نیز 10میلیون سهم دیگر را از پرتفوی خود خارج کرد.

از سوی دیگر حقوقی‌ها در میان نمادهای بانکی، بیشترین خرید را در نماد بانک ملت داشتند. این امر با جابه‌جایی 3میلیارد و 300میلیون تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی سهامداران حقیقی به حقوقی «وبملت» همراه شد. در این میان حدود 700هزار سهم مزبور از سوی صندوق سرمایه‌گذاری یکم کارگزاری بانک کشاورزی عرضه شد.

عناوین برگزیده