تاریخ: ۲۰ فروردين ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۰:۴۷
بازدید: ۲۹۶
کد خبر: ۳۲۶۷۹
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
نرخ ارز و قیمت طلا در بازار داخلی از سقف قیمتی روزانه عقب‌نشینی کردند

نوسان دلار و سکه با سیگنال غیراقتصادی

می متالز - شب گذشته با انتشار خبر قرار گرفتن سپاه پاسداران در لیست گروه‌های تروریستی آمریکا دلار و سکه گارد صعودی به خود گرفتند و به افزایش قیمت پرداختند. دلار به بیشترین میزان خود از نیمه آبان رسید و سکه مرز روانی 5 میلیون تومانی را شکست. با این حال در ادامه معاملات نرخ ارز و دلار به اصلاح قیمت پرداختند تا این فرضیه تقویت شود که جو روانی مربوط به اخبار سپاه فاقد کشش لازم برای جهش قیمت در این بازارها بوده است.
نوسان دلار و سکه با سیگنال غیراقتصادی

به گزارش می متالز، دلار آمریکا در چهارمین روز هفته نه تنها نتوانست به اصلاح قیمت پرداخته و کانال 13 هزار تومانی را باز پس گیرد، بلکه با تجربه بیشترین افزایش روزانه از ابتدای اسفند گذشته، در کانال قیمتی جدید پیشروی کرد. امروز راس ساعت 4 بعدازظهر هر دلار آمریکا به بهای 14 هزار و 350 تومان به فروش رفت و رشد روزانه 2.4 درصد را تجربه کرد. مهم‌ترین عامل رشد امروز نرخ ارز دیشب رخ داد، زمانی که آمریکا اعلام کرد سپاه را به لیست گروه‌های تروریستی خود اضافه کرده است. پس از این خبر دلالان با تکیه شایعه‌پراکنی حول خبر مذکور بهای دلار را در معاملات پشت‌خطی بالا بردند و این روند در طول معاملات سه‌شنبه نیز ادامه پیدا کرد. بالا بردن نرخ فروش دلار در صرافی‌های بانک مرکزی هم نتوانست شرایط را متعادل کند و دلار ساعت 3 بعد از ظهر تا 14 هزار و 500 تومان هم معامله شد. با این حال شاخص ارزی کشور نتوانست گارد صعودی خود را حفظ کند و در ساعات پایانی به اصلاح قیمت پرداخت و از اوج روزانه خود فاصله گرفت. هنوز مشخص نیست این کاهش قیمت نشان‌دهنده بازگشت دلار به قیمت‌های پایین‌تر است یا تنها استراحتی موقت در مسیر صعود دلار. برخی از کارشناسان معتقدند که شاید با فرونشست هیجان معاملات ارزی دلار به عقبگرد قیمتی بپردازد و مشخص شود که این خبر فاقد قدرت کافی برای جهش نرخ ارز بوده است و دلار کشش کافی برای صعود به قیمت‌های بالاتر را ندارد. با این حال واکنش معامله‌گران به اخبار منفی را نیز نمی‌توان نادیده گرفت و برای نتیجه‌گیری قطعی باید منتظر رفتار نرخ ارز در روزهای آینده باشیم. در حین نگارش این گزارش در ساعت 18 هر دلار آمریکا با فاصله نسبتا زیاد با اوج روزانه به ارزش 14 هزار و 200 تومان قیمت‌گذاری شده است.

 سکه در کانال جدید

هر سکه طرح جدید راس ساعت 16 امروز به بهای 5 میلیون تومان به فروش رفت که نسبت به آخرین قیمت روز دوشنبه افزایش 80 هزار تومانی را نشان می‌دهد. سکه پیش از این تنها 5 روز به تاریخ 4 تا 8 مهرماه گذشته در این بالای مرز 5 میلیون تومانی قیمت‌گذاری شده بود و این دوره همزمان با اوج تاریخی نرخ دلار در حدود 18 هزار تومان است. رشد توامان اونس طلا در بازار جهانی و شاخص ارزی کشور به عنوان دو اهرم افزایش بهای سکه شناخته می‌شود. آغاز جنگ تعرفه‌ای جدید ترامپ این بار با اتحادیه اروپا ریسک‌های اقتصادی را افزایش داد و طلا را به بالای مرز 1300 دلاری فرستاد. وضعیت مبهم مساله برگزیت در حد فاصل 5 روز تا پایان ضرب‌العجل رسمی اتحادیه اروپا به بریتانیا نیز ریسک‌های اقتصادی را بیشتر کرده است. دولت و پارلمان بریتانیا هنوز به راهکار برون‌رفت از بحران نرسیده‌اند و کشمکش سیاسی بین احزاب این کشور شرایط را پیچیده‌تر کرده است. با این حال همگرایی نرخ ارز و سکه کماکان بزرگترین عامل نوسان قیمت سکه محسوب می‌شود و امروز نیز رشد 2.43 درصدی نرخ ارز در بازار داخلی در افزایش 1.63 درصدی قیمت سکه نمود پیدا کرد. همزمان با فراز و فرود دلار سکه نیز تا محدوده 5 میلیون و 100 هزار تومانی هم پیشروی کرد، اما همگام با افت دلار به کاهش قیمت پرداخت و راس ساعت 18 به بهای 4 میلیون و 950 هزار تومان به فروش رفت.

عناوین برگزیده