تاریخ: ۲۱ فروردين ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۳:۳۷
بازدید: ۲۲۱
کد خبر: ۳۲۷۳۴
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
آبسیم بررسی کرد:

«کطبس» به استقبال سود جدید می‎رود / «کشرق» جا مانده زغالسنگی‎ها

می متالز - افزایش نرخ زغالسنگ در صورت‎های مالی اخیر «کطبس» اعمال شد و دیگر هم‎گروهی‎ها را امیدوار کرد. اما در مسیر سودسازی این شرکت، یک مانع وجود دارد.
«کطبس» به استقبال سود جدید می‎رود / «کشرق» جا مانده زغالسنگی‎ها

به گزارش می متالز، بر پایه ارزیابی‎های واحد سنجش و راه حل‎های رفتاری در بازار (آبسیم)، اعلام نرخ‎های جدید برای زغالسنگ، در ابتدای از سوی شرکت «زغالسنگ نگین طبس» اعلام شد.

در حالی که پیش از این نرخ زغالسنگ حدود 2.1 میلیون ریال بود، اکنون به 3.6 میلیون ریال صعود کرد.

بر اساس شفاف‎سازی این شرکت، قیمت زغالسنگ کنسانتره از ابتدای آذر ماه سال 97 اساس 26.5 درصد شمش فولاد خوزستان در بورس کالا به صورت شناور تعیین خواهد شد. به این ترتیب، «کطبس» درآمدهای فروش خود در چهار ماه پایانی سال را تعدیل کرد که در نتیجه آن، مبلغ فروش کل سال 97 از 486 به 570 میلیارد ریال افزایش یافت. این میزان فروش 54 درصد بیش از درآمدهای عملیاتی سال 96 است.

تا دوره 9 ماهه و بر اساس نرخ‎های قبلی، «کطبس» رشد 103 درصدی در سودآوری را رقم زده بود و اکنون با نرخ‎های جدید، رقمی‎بسیار بیشتر برای سود خالص مورد انتظار است.

بر اساس آخرین صورت مالی منتشر شده، تحلیل فاصله ساختار فروش این شرکت از دو شرکت هم‎گروه خود نشان می‎دهد بالاترین حاشیه سود ناخالص از آن «کپرور» است و «کطبس» با فاصله اندک، جایگاه بعدی قرار دارد.

ساختار بهای تمام شده سه شرکت زغالسنگی را در تصویر ذیل مشاهده می‎کنید. «کشرق» و «کطبس» به سبب ماهیت فعالیت خود، هیچ‎گونه هزینه ای بابت مواد اولیه پرداخت نمی‎کنند، اما 92 درصد از بهای تمام شده «کپرور» را این بخش تشکیل می‎دهد.

هزینه‎های اداری و عمومی‎حجم چندانی از درآمدهای فروش «کطبس» و «کپرور» را مشغول خود نمی‎کند اما در «کشرق»، حدود 18 درصد سود ناخالص را می‎خورد و بر شدت زیان‎دهی شرکت می‎افزاید.

به نظر می‎رسد «کشرق» بیش از حد معمول هزینه به پای حقوق و دستمزد می‎نویسد و در ساختار بهای تمام شده نیز دستمزد بالاترین سهم را دارد.

از سوی دیگر، «کطبس» هزینه سربار بالایی دارد که مهمترین عامل آن، هزینه استهلاک است. به عبارت بهتر، عمر بالای تجهیزات و ماشین آلات شرکت، فرصت قرار گرفتن در حاشیه سود بالاتر را سلب کرده است.

در مجموع، «کطبس» با اعمال نرخ جدید به درآمدبالاتر و به دنبال آن، سود بیشتر خواهد رسید اما اگر اندکی از برای نوسازی و به‎روزرسانی تجهیزات و ماشین آلات خود برنامه‎ریزی کند، از فرصت ایجاد شده منفعت بیشتری کسب خواهد کرد.

عناوین برگزیده