تاریخ: ۱۷ فروردين ۱۳۹۸ ، ساعت ۰۳:۴۴
بازدید: ۱۲۳۰
کد خبر: ۳۲۹۷۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

کشف ۱۰۰ پرونده بیش بود ارزش در گمرک شهید رجایی/ افزایش ۶ هزار میلیاردی درآمد طی ۳ ماه

می متالز - یک کارشناس گمرکی با بیان اینکه، طی سال ۹۷ و همزمان با نوسانات ارزی حدود ۱۰۰ پرونده بیش بود ارزش در گمرک شهید رجایی تشکیل شده است، گفت: دربازه سه ماهه حدود ۶هزار میلیارد تومان به درامد این گمرک افزوده شد.
کشف ۱۰۰ پرونده بیش بود ارزش در گمرک شهید رجایی/ افزایش ۶ هزار میلیاردی درآمد طی ۳ ماه

به گزارش می متالز، مرتضی کبریایی با بیان اینکه، در حال حاضر در سرویس ارزیابی سه سطح سبز، زرد و قرمز برای ارزیابی کالا وجود دارد، گفت: از اسفندماه سال 96 سه سطح برای کنترل کالا در دربهای خروج گمرکات لحاظ شده است و بر این اساس در سطح یک که عمدتا کالاهای مرتبط با شرکت های تولیدی در این سطح قرار می‌گیرند در کوتاه ترین زمان کالا از گمرک ترخیص می‌شود.

وی افزود، در مسیر زردِ سرویس ارزیابی، تنها اسناد و مجوزهای مربوطه چک می‌شود و کالا به درب خروج ارسال می‌شود، همچنین در سطح 2 درب خروج نیز کارشناس و بار شمار مطابقت اسناد و کالا را بررسی می‌کنند و پَته مربوطه صادر می‌شود.

مسئول پیشین درب های خروج گمرک شهید رجایی ادامه داد، در مسیر قرمز سرویس ارزیابی علاوه بر کارشناسی اسناد، ارزیاب به صورت فیزیکی کالا را بررسی می‌کند. همچنین در سطح 3 درب خروج  عمدتا کالاهای حساس و هدف از جمله کالاهای تجاری مانند ظروف شیشه ای قرار می‌گیرند که در این سطح علاوه بر موارد ذکر شده در سطح 2 بررسیهای لازم از طریق دستگاه ایکس ری نیز صورت می‌گیرد. در واقع کارشناسان علاوه بر مطابقت فیزیکی، از اطلاعات دریافت شده از دستگاههای  ایکس ری نیز استفاده می‌کنند.

این کارشناس گمرکی گفت: کمیته سلکتیویتی در گمرک ایران، طبقه بندی کالاها برای قرار گرفتن در هر یک از سطوح مذکور را انجام می‌دهد. به عبارت ساده تر در کمیته سلکتیویتی گمرک مشخص می‌شود کدام گروه از کالاها باید برای گرفتن مجوز ترخیص از گمرک از ایکس ری عبور کنند.

مسئول سابق درب های خروج گمرک شهید رجایی با بیان اینکه، همزمان با افزایش نرخ ارز از ابتدای سال 97 پرونده‌های بیش بود ارزش با افزایش قابل توجهی رو به رو شد، گفت: طی یک سال اخیر حدود 100 پرونده بیش بود ارزش تنها در گمرک شهید رجایی تشکیل شد که این موضوع نشان دهنده حجم بالای تخلفات در این حوزه است.

وی افزود، اوایل سال 97 اختلاف ارزش اظهار شده کالا و ارزش واقعی آن بسیار بالا بود اما رفته رفته میزان تخلفات کاهش یافت. در همین راستا مکاتبات متعددی با بانکها و شعب مرکزی آنها برای رسیدگی به این پرونده‌ها انجام شد.

کبریایی ادامه داد، تقریبا 50 مکاتبه با شعب مرکزی بانکها جهت رسیدگی به این پرونده‌ها انجام شد و در مابقی موارد از طریق مکاتبه مجازی در سیستم ارتباطی اقدامات لازم صورت می‌گرفت.

این کارشناس گمرکی با بیان اینکه، بر اساس قانون، گمرک تنها مکلف به اطلاع رسانی به بانک مربوطه از طریق  کامنت گذاری در سامانه جامع گمرکی بود، گفت: تقریبا 90 درصد پرونده‌های بیش بود ارزش برای کالاهای تجهیزات پزشکی و همچنین مواد غذایی تشکیل شد.

وی افزود، در زمان جهش ارزی در مقوله  واردات، معمولا پرونده‌های مربوط به قاچاق کالا با کاهش و پرونده‌های بیش بود ارزش افزایش می‌یابند. بر همین اساس با پرونده هایی مواجه می‌شدیم که ارزش هر کیلو کالا 250 یورو اظهار می‌شد این درحالی بود که ارزش واقعی آن کالا حدود 20 یورو بوده است.

کبریایی ادامه داد، در خصوص یک کالای پزشکی مشخص شد حدود 70 درصد بیش بود ارزش رخ داده یعنی اگر ارزش کالا 30 دلار باشد کالا به گمرک حدود 100 دلار اظهار می‌شد. در واقع 70 درصد بیش بود ارزش به معنای این است که 70 درصد رقم اظهار شده به عنوان ارزش کالا، غیر واقعی بوده است.

رئیس پیشین درب های خروج گمرک شهید رجایی با اشاره به اقدامات انجام شده در این گمرک طی دو سال اخیر گفت: در دی ماه سال 95 درامد گمرک شهید رجایی حدود 6200 میلیارد تومان بود این در حالی است که در پایان همان سال درآمد گمرک به 12 هزار میلیارد و دویست و شصت هفت میلیون  تومان افزایش یافت.

وی با اشاره به اینکه در طی این مدت پرونده بزرگ قاچاق در گمرک شهید رجایی تشکیل نشد، افزود، این افزایش درامد در حالی رخ داد که افزایش واردات طی سال مذکور کمتر از 15 درصد بوده است.

به گفته کبریایی، در سال 96 درآمد گمرک شهید رجایی به عنوان بزرگترین گمرک کشور، از 12.2 درصد به 17 درصد افزایش یافت. این درحالی است که افزایش واردات طی آن سال فقط 20 درصد بوده است.

وی در خاتمه گفت: با تمهیدات صورت گرفته لاینهای خروج کالا از درب خروج شهید رجایی از 2 به 4 لاین افزایش یافت و همین موضوع منجر به کاهش 50 درصدی توقف کالا در درب خروج این گمرک شد.

عناوین برگزیده